loader image

جستجو

Ukraine, Donbass, vers Avdiivka. Le 21 avril 2022. Voici des membres d'une brigade dans la tranchée.

مطالعات امنیت ملی (INSS):
نقش بخش خصوصی غرب در جنگ روسیه و اوکراین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «مطالعات امنیت ملی (INSS)» در مقاله تازه خود به بررسی نقش بخص خصوصی غرب در جنگ روسیه و اوکراین، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ موسسه مطالعات امنیت ملی(INSS) در مقاله تازه خود به‌قلم «آرکادی میل من» «گئورگی پوروسکون» نوشت: کمک‌های اقتصادی و امنیتی به اوکراین، همراه با خروج گسترده از روسیه: شرکت‌های خصوصی غربی نقش مهمی در جنگ در اروپا ایفا می‌کنند که بیش از یک سال است ادامه دارد.

در آستانه خصومت‌ها بین روسیه و اوکراین که در ماه فوریه 2022 شروع شد و حتی بیشتر از آن در جریان جنگ، بسیاری از شرکت‌های خصوصی در ابتکار خود موضعی فعال در مورد مناقشه در دو حوزه اصلی اتخاذ کردند: ارسال کمک‌های مستقیم و فشرده به اوکراین و مهار یا توقف عملیات در روسیه.

این اقدامات بر وضعیت اقتصادی هر دو طرف درگیری و همچنین بر روند جنگ تأثیر می‌گذارد. این یک پدیده مهم و تا حدی جدید است که می‌تواند پیامدهایی برای اسرائیل داشته باشد.

در عین حال، دولت اوکراین سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در ایجاد یک سیستم جامع پشتیبانی در همه زمینه‌ها انجام داد که تأثیر مثبتی بر روند جنگ داشته است.

خدمات ارتباطی، ذخیره‌سازی و اطلاعات: برای اولین بار در طول یک درگیری نظامی، دولت اوکراین تلاش کرد تا از طریق طیف گسترده‌ای از اقدامات دیجیتالی، مانع از تلاش جنگ روسیه شود و حمایت‌های زیادی از غول‌های فناوری غربی دریافت کرد.

امنیت اطلاعات و دفاع سایبری: قبل از جنگ و در طول جنگ، کمک‌های مهمی در دفع حملات سایبری روسیه توسط غول‌های امنیت اطلاعات از جمله گوگل، مایکروسافت، Mandiant، ESET و سایرین همراه با نهادهای دولتی به اوکراین ارائه شد.

این شرکت‌ها برنامه‌هایی را به‌صورت رایگان در اختیار اوکراین قرار دادند و مطالعاتی را در مورد ماهیت فعالیت مهاجمان با آن به اشتراک گذاشتند.

به‌ویژه، مایکروسافت حدود 300 میلیون دلار برای راه‌اندازی تیم‌های ویژه دفاع سایبری سرمایه‌گذاری کرد. درنتیجه کمک‌های این شرکت‌ها، تلاش سایبری روسیه تا حد زیادی شکست خورده است.

کمک نظامی: یک پدیده جدید دیگر: شرکت‌های دفاعی غربی محصولات خود را عرضه کرده‌اند و نشان داده‌اند که مایل به پذیرش ریسک در سرمایه‌گذاری در کشور درگیر جنگ هستند.

«بایکار» سازنده پهپاد ترکیه به یکی از برجسته‌ترین نمادهای مقاومت اوکراین در برابر تهاجم روسیه تبدیل شده است. پهپاد 2Bayraktar TB یک سلاح مؤثر در برابر ارتش روسیه است.

موفقیت در استفاده از پهپادها توسط ارتش اوکراین باعث شد تا صاحبان این شرکت اعلام کنند که امیدوارند ظرف دو سال یک کارخانه تولیدی در اوکراین بسازند.

پس از تصمیم آلمان برای تأمین تانک‌های لئوپارد به اوکراین، شرکت آلمانی تولیدکننده تسلیحات راین متال مذاکراتی را برای ساخت کارخانه تولید تانک‌های پیشرفته پنزر در اوکراین با سرمایه‌گذاری 200 میلیون یورویی آغاز کرد.

این کارخانه قادر خواهد بود تا 400 تانک در سال تولید کند که رقم قابل‌توجهی برای ارتش اوکراین است.

چندین موسسه غربی و اوکراینی از ابتدای جنگ فعالیت شرکت‌های خارجی در روسیه را دنبال کرده‌اند. بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده، نتیجه زیر حاصل می‌شود:

در آغاز جنگ، حدود 3120 شرکت غربی در زمینه‌های مختلف در روسیه فعالیت می‌کردند.

در طول جنگ، 206 شرکت از جمله شرکت‌های بزرگ بین‌المللی، روسیه را به‌طور کامل ترک کردند. 465 شرکت در حال ترک روسیه یا توقف فعالیت در آن هستند.

719 شرکت تعلیق فعالیت خود را اعلام کرده‌اند که معمولاً شامل توقف تولید در کارخانه‌های خود و توقف سرمایه‌گذاری می‌شود. 328 شرکت به‌طور قابل‌توجهی فعالیت خود را کاهش داده‌اند. 173 شرکت دیگر تصمیم به توقف سرمایه‌گذاری در فعالیت اصلی خود در روسیه گرفته‌اند و برخی نیز در حال بررسی کاهش فعالیت خود هستند؛

یعنی در اوایل سال دوم جنگ، حدود 60 درصد از شرکت‌های خارجی فعالیت‌های خود را در روسیه به هر طریقی متوقف، کاهش داده و یا محدود کرده‌اند. با این حال، تنها 6.6 درصد روابط خود را با روسیه به‌طور کامل قطع کرده‌اند.

شرکت‌های اسرائیلی رویکردهای مختلفی را برای ادامه فعالیت خود در روسیه اتخاذ کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال، گزارش‌های محققان دانشگاه ییل نشان می‌دهد که Check Point به فروش محصولات سایبری خود ادامه می‌دهد، Coffee Cofix به حفظ شعب خود ادامه می‌دهد و Teva اقدامی برای توقف فعالیت خود انجام نداده است.

در مقابل، Fiverr تصمیم گرفت فعالیت‌های تجاری خود را به حالت تعلیق درآورد و Gett و Playtika به‌طور کامل تمام فعالیت‌های تجاری خود را متوقف کردند.

شرکت‌های غربی، به‌ویژه شرکت‌های فناوری، به بازیگران مستقل و تأثیرگذاری تبدیل شده‌اند. رفتار آن‌ها یکنواخت نیست، اما یک پدیده مسئله‌ساز می‌تواند به‌سرعت ظهور کند، زیرا حتی تعداد کمی از شرکت‌های غول‌پیکر که تصمیم به ترک یا کمک به یک‌طرف خاص می‌گیرند منجر به عواقب قابل‌توجهی از جمله در میدان جنگ می‌شود.

اسرائیل باید در نظر داشته باشد که مرحله بعدی تشدید تنش درصحنه فلسطین یا لبنان، ممکن است باعث شود تا جامعه تجاری بین‌المللی از آن حمایت نکند که این می‌تواند شامل عدم اتخاذ موضعی فعال باشد.

اسرائیل باید از قبل برای موارد بحرانی اقتصادی که با وابستگی به تأمین‌کنندگان انحصاری خارجی مشخص می‌شود، برنامه داشته باشد.

این امر مدیریت ریسک‌ها و یافتن منابع جایگزین را ممکن می‌سازد که عملکرد مستمر سیستم‌های مختلف حیاتی را در صورت توقف ناگهانی عملیات تأمین‌کنندگان خارجی تضمین می‌کند.