loader image

جستجو

Tehran's role in Biden's trip to West Asia

موسسه خاورمیانه:
نقش تهران در سفر بایدن به غرب آسیا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «خاورمیانه» در مقاله‌ تازه خود ضمن اشاره به اینکه مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا در یک بن‌بست حساس قرار دارد،‌ به بررسی نقش تهران در سفر بایدن به غرب‌ آسیا،‌ پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،موسسه خاورمیانه مقاله‌ای به‌قلم «الکس وطنخواه» منتشر کرد که در آن آمده است:  مقامات ایرانی پیش‌بینی می‌کنند که جو بایدن در سفر خود به غرب آسیا یک اولویت مهم دارد: تاکید مجدد بر تعهد آمریکا به شرکای خود در منطقه.

برای رسیدن به این هدف، تهران انتظار دارد که بایدن به شرکای منطقه‌ای آمریکا مانند اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و عربستان امتیازاتی بدهد. ایرانی‌ها امیدوارند که چنین امتیازاتی محدود شود، به نحوی که مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا را به طور کامل از بین نبرد.

با این حال، به نظر نمی‌رسد تهران انتظار داشته باشد که سفر بایدن منجر به راه‌اندازی یک اتحاد نظامی منطقه‌ای جدید با هدف مقابله با ایران و به رهبری واشنگتن شود.

این دیدگاه ایران شاید درست باشد. اما در عین حال، تهران همچنین قبول دارد که آمریکا انگیزه و توانایی بسیج شرکای خود در منطقه را دارد، به خصوص در زمانی که حمله روسیه به اوکراین واشنگتن را وادار می‌کند تا خود را به‌عنوان یک ضامن امنیت قابل اعتماد برای شرکای خود در اروپا و آسیای شرقی و همچنین غرب آسیا ثابت کند.

بایدن قرار است در زمانی وارد منطقه شود که مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا در یک بن‌بست حساس قرار دارد.

آخرین دور مذاکرات در اواخر ژوئن در دوحه بی‌نتیجه ماند. گفت‌وگوهای بیشتری محتمل است، اما سوال اساسی پیش‌رو متحدان آمریکا در منطقه این است که آیا واشنگتن در صورت شکست مسیر دیپلماتیک، طرح دیگری دارد یا خیر. از اعضای بدبین کنگره گرفته تا شرکای آمریکایی در منطقه، این دیدگاه وجود دارد که تیم بایدن برنامه‌ای پشتیبان برای مقابله با تهران ندارد.

در عوض، ایران و آمریکا هر دو به تاکتیک‌های فشار متوسل می‌شوند و هرکدام با این فرض که زمان به نفع آن‌هاست، برای بهترین توافق ممکن مانور می‌دهند.

تهران به ابزارهای معمول متوسل می شود: کاهش پایبندی به تعهدات هسته‌ای مختلف خود، در حالی که واشنگتن دو ابزار در اختیار دارد.

اول، آمریکا چشم‌انداز یک کارزار نظامی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران را مطرح می‌کند. دوم، ظاهراً بایدن روی ایجاد یک جبهه منطقه‌ای جدید علیه ایران کار می‌کند؛ بسیاری این طرح را دلیل سفر آتی بایدن به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و عربستان می‌دانند.