loader image

جستجو

The role of Iran-India agreement in US sanctions

الجزیره:
نقش توافق ایران و هند در تحریم‌های آمریکا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «الجزیره» در گزارش خود ضمن اشاره به نقش توافق ایران هند در تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد:  انتظار می‌رود هند، یکی از رو به رشدترین اقتصادهای جهان، با تحریم‌های آمریکا علیه این کشور مواجه شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ خبرگزاری الجزیره در گزارش خود به‌قلم «شوالا لاوال» اعلام کرد: هند توافقنامه 10 ساله‌ای را برای توسعه و بهره‌برداری از بندر استراتژیک چابهار ایران امضا کرده است.

زیرا دهلی‌نو قصد دارد روابط تجاری خود را با افغانستان محصور در خشکی و کشورهای ‌‌‌آسیای میانه، دور زدن بنادر در همسایه غربی خود و دشمن سرسختش، یعنی پاکستان، تقویت کند.

«سارباناندا سونووال»وزیر بنادر و کشتیرانی هند، در حالی که دهلی‌نو تلاش می‌کند روابط با یک کشور مهم غرب‌آسیا را تقویت کند، گفت: «این [بندر] ‌به‌عنوان یک شریان تجاری حیاتی عمل می‌کند که هند را با افغانستان و کشورهای ‌‌‌آسیای میانه متصل می‌کند.»

با وجود روابط نزدیک اقتصادی و نظامی هند با ایران، توافق این دو کشور، تهدید آمریکا به تحریم را برانگیخته است.

«ودانت پاتل» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هشدار داد که هر تجارتی که به ایران مرتبط می‌شود، باید از خطرات احتمالی آن آگاه باشند.

با این حال، مقامات هندی تنش‌ها را کم اهمیت جلوه داده و اعلام کرده‌اند که مزایای این توافق را به اطلاع آمریکا خواهند رساند و از کشورها می‌خواهند که دیدگاه محدودی نداشته باشند.

ایندیا پورت گلوبال لیمیتد و سازمان بنادر و دریانوردی ایران قرارداد بلندمدتی برای ارتقا و بهره‌برداری از یک ترمینال در بندر چابهار طی 10 سال امضا کردند.

این بندر در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان واقع شده و از دو بندر مجزای شهید کلانتری و شهید بهشتی تشکیل شده است.

هند یک ترمینال در شهید بهشتی راه‌اندازی خواهد کرد و 120 میلیون دلار برای تجهیز آن سرمایه‌گذاری خواهد کرد. ارزش این قرارداد 370 میلیون دلار است.

مذاکرات در سال 2003 آغاز شد، اما پس از کاهش تحریم‌های آمریکا بر اساس توافق برجام ایران در سال 2015 دوباره احیا شد. این قرارداد در جریان سفر نارندرا مودی نخست‌وزیر هند به ایران در سال 2016 امضا شد.

هند با صنعت 600 میلیارد دلاری پررونق خود، آرزوی تجارت نزدیک با همسایگان داخلی خود در غرب را دارد، اما روابط خصمانه با پاکستان به معنای ایجاد مسیر زمینی برای صادرات است که کار را دشوار می‌کند.

بندر چابهار به هند اجازه می‌دهد کالاها را ابتدا به ایران، سپس افغانستان و کشورهای محصور در خشکی غنی از منابع مانند ازبکستان و قزاقستان حمل کند.

این بندر بخش مهمی از پروژه کریدور تجارت بین‌المللی شمال-جنوب [INSTC] است که هدف آن اتصال شهرهای بزرگی مانند بمبئی و باکو از طریق ایران است.

کریدور تجارت بین‌المللی شمال-جنوب مسیر ارزان‌تر و سریع‌تری را برای تجارت با ‌‌‌آسیای میانه به هند ارائه می‌کند.

هند از زمان پایان جنگ سرد در کنار تحریم‌های آمریکا علیه ایران بازی کرده است، اما دوستی آن با ایران در حال حاضر، با حمایت تهران از گروه مسلح حماس در غزه، دهلی‌نو را در تنگنا قرار داده است.

کارشناسان تحریم‌های گسترده‌ای را علیه هند پیش‌بینی نمی‌کنند، زیرا ممکن است نهادهای درگیر در این معامله تحت تحریم‌ها قرار بگیرند.

این بندر یکی از محورهای سیاست‌های همسایگی هند و دروازه طلایی برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیشتر در غرب و ‌‌‌آسیای میانه به حساب می‌آید.

انتظار می‌رود هند، یکی از رو به رشدترین اقتصادهای جهان، با تحریم‌های آمریکا علیه این کشور مواجه شود، تحریم‌هایی که احتمالاً مهار شده و بر تجارت جهانی تأثیری نخواهد گذاشت. تحریم‌های آمریکا علیه ایران قبلاً به‌شدت به هند ضربه زده است.