loader image

جستجو

The role of Saudi Arabia in the peace or continuation of the Israeli-Palestinian war

نشنال اینترست:
نقش عربستان در صلح یا ادامه جنگ اسرائیل و فلسطین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» در یادداشت خود به بررسی نقش عربستان در صلح یا ادامه جنگ اسرائیل و فلسطین پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نشنال اینترست در یادداشت خود به‌قلم «اوگن چازوفسکی» نوشت: مناقشه جاری اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و فلسطین موضوع سیگنال‌های متفاوتی بوده است که این سیگنال‌های متفاوت، حاکی از تشدید تنش بزرگ یا یک پیشرفت دیپلماتیک است.

جهت‌گیری درگیری تحت تأثیر اقدامات اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و فلسطین و همچنین بازیگران خارجی مانند آمریکا، ایران و مصر است.

عربستان، اگرچه مستقیماً درگیر نبوده است، اما در شکل دادن به مسیر مناقشه تأثیرگذار بوده است. موقعیت ریاض عامل مهمی در تحول درگیری بوده است و می‌تواند به‌عنوان یک شاخص کلیدی برای جهت‌گیری آینده و تأثیر جهانی آن باشد.

جنگ اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و غزه و حملات روز 7 اکتبر نتیجه یک فرآیند گرم شدن دیپلماتیک بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و عربستان بود که با توافق آبراهام در سال 2020 شتاب گرفت.

هدف این توافقات مقابله با نفوذ ایران و ایجاد پیوندهای تجاری و یکپارچگی اقتصادی بین دو کشور بود.

دولت بایدن به‌دنبال این بود که بر اساس این توافقات، به‌ویژه عربستان را هدف قرار دهد.

تا سال 2023، مذاکرات بین عربستان، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و آمریکا با هدف عادی‌سازی دیپلماتیک، روابط امنیتی و توافق هسته‌ای غیرنظامی بین ریاض و واشنگتن شتاب بیشتری گرفت. این توافق به تنوع انرژی برای عربستانی‌ها، تقویت موضع آمریکا علیه ایران و مقابله با نفوذ چین در منطقه خلیج‌فارس کمک می‌کند.

با این حال، این توافق با مخالفت ایران و فلسطینی‌ها مواجه شد و فلسطینی‌ها به‌عنوان پیش‌نیاز عادی‌سازی توافق‌ها، به‌دنبال تشکیل کشوری برای فلسطین بودند.

حملات روز 7 اکتبر و پاسخ نظامی اسرائیل در غزه این ترتیبات را مختل کرد و عربستان به این نتیجه رسید که عادی‌سازی معاملات با اسرائیل بدون پرداختن به موضوع فلسطین بسیار خطرناک خواهد بود.

انتظار می‌رود نقش عربستان در شکل‌دهی و تحت تأثیر قرار گرفتن درگیری اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و غزه در آینده افزایش یابد.

از سرگیری عادی‌سازی روابط بین عربستان و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) می‌تواند نشانه پیشرفت در جهت آتش‌بس میان اسرائیل و حماس باشد.

پیشرفت بین آمریکا و عربستان در توافق اقتصادی و امنیتی آن‌ها می‌تواند قبل از توافق بین عربستان و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) اتفاق بیفتد.

در صورت دستیابی به آتش‌بس، ریاض نقش مؤثری در بازسازی و تحول سیاسی غزه پس از جنگ ایفا خواهد کرد.

از منظر امنیتی، عربستان می‌تواند سرنخ‌هایی در مورد چگونگی تشدید بیشتر درگیری اسرائیل و غزه ارائه دهد.