loader image

جستجو

The role of the West in the global food crisis

دیپلماتیک کوریر:
  نقش غرب در بحران جهانی غذا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «دیپلماتیک کوریر» در یادداشت خود با اشاره به نقش غرب در بحران جهانی غذا،‌ نوشت: در سراسر جهان، 345 میلیون نفر با ناامنی غذایی حاد مواجه هستند و صدها میلیون نفر دیگر هر شب گرسنه به خواب می‌روند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه دیپلماتیک کوریر در یادداشت خود به‌قلم «آنا پالاسیو» نوشت: دو صد گفته چون نیم کردار نسیت. این ضرب‌المثل توضیح می‌دهد که چرا توصیف ولادیمیر پوتین از جنگ وحشیانه و بی‌معنای خود در اوکراین به‌عنوان یک مبارزه نجیبانه علیه امپریالیسم غربی، مسخره به نظر می‌رسد.

این ضرب‌المثل همچنین درمورد پاسخ رهبران غربی به بحران‌هایی که جنگ ایجاد کرده، از جمله بحران غذایی که بر جمعیت‌های آسیب‌پذیر آفریقا تاثیر گذاشته، صدق می‌کند.

در حالی که تغییرات آب و هوایی و بیماری همه‌گیر کرونا قبل از حمله روسیه به اوکراین، امنیت غذایی را تضعیف می‌کرد، اکنون وضعیت بسیار وخیم‌تر است، به ویژه در کشورهای آفریقایی کم‌درآمد که به واردات مواد غذایی از روسیه و اوکراین وابسته هستند.

در سراسر جهان، 345 میلیون نفر با ناامنی غذایی حاد مواجه هستند و صدها میلیون نفر دیگر هر شب گرسنه به خواب می‌روند.

همانطور که «آنتونیو گوترش» -دبیر کل سازمان ملل- ماه گذشته هشدار داد، احتمال به وجود آمدن قحطی‌های متعدد در سال جاری وجود دارد.

عدم دسترسی به مواد غذایی صادر‌شده از روسیه و اوکراین تنها بخشی از مشکل است. کود برای رشد غذاهای اصلی مانند گندم، ذرت و برنج حیاتی است.

و روسیه و اوکراین هر دو تولیدکنندگان عمده کودها و تامینکنندگان مواد خام مورد استفاده در ساخت آن‌ها هستند.

جنگ روسیه، همراه با مشکلات ایجاد‌شده توسط آن برای گاز طبیعی (مواد اولیه‌ کلیدی کود)، به کمبود شدید کمک کرده است.

اخیراً، کمیسیون اروپا 600 میلیون یورو از صندوق توسعه اروپا را برای تأمین مالی کمک‌های غذایی فوری بشردوستانه، تقویت تولید غذا و حمایت از تغیرات در سیتم غذایی برای تقویت انعطاف‌پذیری آن در آسیب‌پذیرترین کشورهای آفریقا، اختصاص داد.

اما این نیز به طرز تاسف باری کافی نیست، به‌ویژه از آنجایی که چارچوب مالی چندساله آینده حمایت کافی را برای امنیت غذایی و کشاورزی پایدار در نظر نگرفته است.

اتحادیه اروپا باید سال آینده چارچوب مالی چند‌ساله را اصلاح کند. علاوه بر این، باید حمایت‌گرایی در کشاورزی را که به‌عنوان مثال مانع از تصویب توافقنامه تجاری اتحادیه اروپا و مرکوسور (در این مورد برای حفاظت از منافع فرانسه و اتریش) شده است، کنار بگذارد.