loader image

جستجو

China's emerging role as a diplomatic power

امریکن گرینتس:
نقش نوظهور چین به‌عنوان یک قدرت دیپلماتیک

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «امریکن گریتنس» در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی نقش نوظهور چین به‌عنوان یک قدرت دیپلماتیک پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه امریکن گرینتس در تازه‌ترین گزارش خود به‌قلم «جیمز کاردن» اعلام کرد:نهاد سیاست خارجی آمریکا مدت‌هاست که بر اساس نظریه هالفورد مکیندر (مکیندر فکر می‌کرد که هرکسی اروپای شرقی یعنی هارتلند را کنترل کند، جهان را کنترل خواهد کرد.

هرکسی که کنترل هارتلند را در دست گرفت، می‌تواند به راحتی کنترل جزیره جهانی (آفریقا و اوراسیا) را به دست آورد) در مورد هارتلند، نگران اتحاد بالقوه چین و روسیه بوده است.

این اتحاد به‌عنوان یک ضرورت استراتژیک برای جلوگیری از تبدیل شدن آمریکا و روسیه به مرز جدید تمدن غرب تلقی می‌شد.

با این حال، در طول سه دهه گذشته، به دلیل پروژه دوحزبی تشکیلات آمریکایی در انزوا و تحقیر روسیه، انتظارات از بین رفته است.

جنگ سرد جدید و جنگ نیابتی ناتو و روسیه در اوکراین منجر به جهت‌گیری روسیه از غرب به سمت مشرق زمین شده که پیامدهای ژئوپلیتیکی آن قابل‌توجه است. این امر منجر به تغییر تمدن غرب به شرق شده است.

در روز 16 می، «ولادیمیر پوتین» -رئیس‌جمهور روسیه- برای یک سفر دولتی به پکن سفر کرد که نتیجه آن بیانیه مشترک پوتین و همتای او، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، بود که در آن به نگرانی دو کشور در مورد «توسعه اتحادهای نظامی و ایجاد ارتش اشاره شد».

به نوبه خود، پوتین در مصاحبه با شین‌هوآ، رسانه رسمی دولتی چین، ترکیب رو به رشد دو کشور را با عباراتی درخشان به تصویر کشید و خاطرنشان کرد که این همکاری پس از بازگشت به مسکو، به شکل قابل‌توجهی صریح بود.

نقش نوظهور چین به‌عنوان یک دلال قدرت دیپلماتیک در واشنگتن بی‌تاثیر نبوده است.

هفته گذشته، بایدن که دوست سرسخت جدایی‌طلبان در دوران سنا بود، در میان هیاهو و مراسم غیرعادی برای یک رئیس دولت آفریقایی، در یک شام دولتی با ویلیام روتو، رئیس‌جمهور کنیا جشن گرفت.

«مگ ویتمن» -سفیر آمریکا در کنیا- مدیر سابق [ebay]، هفته گذشته در صحبت با سی‌ان‌ان، خاطرنشان کرد که «برای سال‌های بسیار، این چینی‌ها بودند که در آفریقا و کنیا ظاهر می‌شدند.»

پیام خاص به کنیا و قاره که این است: آمریکا می‌خواهد شریک شما باشد.

کاخ سفید با تأکید بر تعهد جدید نهاد سیاست خارجی برای به راه انداختن یک جنگ سرد جدید در آفریقا، اعلام کرد که قصد دارد کنیا را به‌عنوان «متحد اصلی غیر ناتو» معرفی کند.

به این معنی که این کشور به صفوف 18 کشور دیگر از جمله اسرائیل، ژاپن، استرالیا و نیوزلند که ارتش آن‌ها از دسترسی گسترده به فناوری و تجهیزات نظامی آمریکا بهره می‌برند، خواهد پیوست.

با این حال، تاکنون، رقابت بر سر آفریقا نتایج کاملاً متفاوتی به همراه داشته است.

در داخل کشور، پیامدهای این جنگ سرد جدید هم قابل پیش‌بینی و هم قابل تأسف است، بدون اینکه ما را مصون‌تر کند، صنعت دفاعی و شاخه‌های متعدد آن را قدرتمندتر، غنی‌تر و مستحکم می‌کند.