loader image

جستجو

The role of the US Navy in China

ناینتین فورتی فایو:
نقش نیروی دریایی آمریکا در چین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «ناینتین فورتی فایو» در مقاله تازه خود به بررسی نقش نیروی دریایی آمریکا در چین پرداخت و تاکید کرد: سلاح‌ها و تاکتیک‌های فعلی یا تحت فشار نیروی دریایی آمریکا احتمالاً قادر به نابودی ناوهای حامل چینی هستند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه ناینتین فورتی فایو در مقاله تازه خود به‌قلم «کریس آزبورن» نوشت: اکثر تحقیقات نشان می‌دهد که ناوهای هواپیمابر چینی به دلایل مختلف در تعامل با نیروی دریایی آمریکا بسیار آسیب‌‌پذیر خواهند بود.

در اینجا یک بررسی سریع از همه راه‌هایی صورت می‌گیرد که کشتی‌های حامل چینی می‌توانند توسط نیروی دریایی آمریکا در معرض خطر قرار گیرند.

تهدیدهای کوتاه‌مدت یا فوری نیروی دریایی آمریکا وجود دارد که ناوهای چینی با آن‌ها مواجه و روبرو خواهند شد و همچنین تهدیدات فزاینده‌ای ممکن است در سال‌های آینده به‌وجود بیاید.

به‌عنوان مثال، اگر نیروی دریایی آمریکا موفق شود تا سال 2025 ناوشکن‌های کلاس زوموالت خود را به موشک‌های مافوق صوت مسلح کند و به پیشرفت سریع خود برای بلوغ و عملیاتی کردن تسلیحات لیزری شلیک‌‌شده از کشتی‌های جنگی ادامه دهد، بسیار قدرتمندتر شده و به توانایی آن برای از بین بردن ناوهای حامل چینی در سال‌های آینده به‌شدت افزایش خواهد یافت.

به یک معنای بهتر، سه چیز خاص به ذهن متبادر می‌شود که سلاح‌ها و تاکتیک‌های فعلی یا تحت فشار نیروی دریایی آمریکا احتمالاً قادر به نابودی ناوهای حامل چینی هستند.

شاید بیشتر از همه، نیروی دریایی آمریکا می‌تواند به‌طور گسترده نیروی هوایی دریایی نسل 5 را به‌گونه‌ای طراحی کند که احتمالاً بر دفاع ناوهای حامل چینی غلبه کند.

کشتی‌های تهاجمی آبی-خاکی آمریکا می‌توانند با 13 تا 15 فروند اف-35بی مستقر شوند و کریر ایر وینگز آن می‌تواند اف-35سی را پرتاب کند.

همچنین، اگر درگیری در اقیانوس آرام اتفاق بیفتد اف-22 و اف-35ای‌های مستقر در آمریکا ممکن است در فاصله ‌قابل‌توجهی از گوام، ژاپن یا سایر مکان‌های پیشرو باشند.

به این معادله تهدید، این واقعیت افزوده شده که ژاپن اخیراً یک جنگنده اف-35 چند میلیاردی خریده است و به‌زودی در موقعیتی قرار خواهد گرفت که بتواند سازه‌های بزرگ حمله نسل پنجم را طراحی کند؛

اما آیا پکن نتوانست با چنین تهدیدی مقابله کند؟ نیروی هوایی چین ممکن است اعداد و مهارت لازم برای کمک در برابر هرگونه حمله به ناوهای حامل پکن را نداشته باشد.

در حالی که چین در حال توسعه یک ناو هواپیمابر نسل پنجم جی-31 است، مشخص نیست که تا چه حد در این مسیر است و مطمئناً ممکن است به‌زودی یک تهدید معتبر نسل پنجم چینی پرتاب دریایی یا مقابله با آمریکا و ژاپن نباشد.

همچنین، در حالی که چین صدها جنگنده جی-10 نسل چهارم و ارتقا‌یافته دارد، به نظر نمی‌رسد که نیروی هوایی، ناوگان نسل پنجم جنگنده رادار گریز جی-20 ‌قابل‌توجه یا تاثیرگذاری داشته باشد.

تخمین‌ها و انتشارات، ناوگان جی-20 چین را حدود 120 نفر می‌دانند، با این حال هواپیما به زمین پرتاب می‌شود و نمی‌تواند نیروی خود را از دریا تولید کند و هیچ نشانه روشنی وجود ندارد که تا چه حد می‌تواند با هواپیمای اف-35 رقابت کند.

تهدید کوتاه‌مدت یا فوری دیگری برای ناوهای حامل چینی از انواع جدید ناوشکن‌های نیروی دریایی آمریکا و موشک‌های تاماهاوک پرتاب‌‌شده از رزمناو که می‌توانند تا 900 مایل زیر منحنی را طی کنند، به وجود می‌آید.

جدیدترین تاماهاوک، تاماهاوک تاکتیکی یا دریایی، با توانایی پیشرفته‌ای برای انطباق با اهداف متحرک و نابود کردن کشتی‌های در حال حرکت مهندسی شده است. موشک‌های هدایت‌شونده تاماهاوک که از سیستم‌های پرتاب عمودی در تعداد زیادی از ناوشکن‌های نیروی دریایی آمریکا پرتاب می‌شوند، در موقعیت مناسبی برای نابودی و ویرانی ناوهای حامل چینی هستند.

در نهایت، بزرگ‌ترین و شاید کمتر شناخته‌شده‌ترین تهدید برای ناوهای چینی از پهپادهای زیردریایی و زیردریایی‌های تهاجمی نیروی دریایی آمریکا است.

به‌ویژه زیردریایی‌های تهاجمی کلاس Block III و Block V به‌طور فزاینده‌ای برای مأموریت‌های مخفی اطلاعات، مراقبت و شناسایی مورد توجه قرار می‌گیرند.

زیردریایی‌های تهاجمی احتمالاً نسبت به کشتی‌های جنگی سطحی و بیشتر هواپیماها بسیار کمتر قابل شناسایی هستند، بنابراین می‌توانند به‌طور بالقوه کشتی‌های سطحی چینی را با اژدرها و مجموعه‌ای از موشک‌های زیردریایی تاماهاوک شناسایی کرده و در نهایت به آن‌ها حمله کنند.

در حالی که جزئیات مربوط به فناوری‌های پیشرفته برای زیردریایی‌های تهاجمی نیروی دریایی آمریکا احتمالاً به دلایل امنیتی در دسترس نیست، رهبران خدمات ارشد گفته‌اند که زیردریایی‌های تهاجمی Block III و Forward ویرجینیا با برنامه‌های جدید بی‌صدا طراحی شده‌اند تا بتوانند به‌صورت امنیتی فعالیت داشته باشند.

قایق‌های Block III ویرجینیا همچنین با سیستمی بسیار مؤثر عمل می‌کنند که قادر به پیدا کردن و حمله به کشتی‌های سطحی هستند.

زیردریایی‌های ویرجینیا همچنین در حال دریافت اژدرهای سنگین وزن و اژدرهای بسیار سبک وزن هستند که قادر به شلیک از قایق‌های زیردریایی برای رهگیری تهدیدات ورودی هستند.

آیا ناوشکن‌های Carrier Strike Group از ناوهای چینی با سلاح‌های سونار و رهگیر پیشرفته برای مقابله با زیردریایی‌های نیروی دریایی آمریکا و موشک‌های تاماهاوک پرتاب‌‌شده از کشتی جنگی دفاع می‌کنند؟

میزان واقعی آسیب‌پذیری در حامل‌های چینی احتمالاً به سؤالات مهمی مربوط می‌شود، مانند اینکه آیا چین دفاع جنگ الکترونیکی دارد که می‌تواند سیستم‌های هدایت الکترونیکی سلاح‌های ورودی را مسدود کند؟ همچنین باید اثربخشی موشک‌های رهگیر یا سلاح‌های لیزری برای سوزاندن یا غیرفعال کردن پهپادها، هواپیماها و کشتی‌های سطحی مهاجم را در نظر گرفت.