loader image

جستجو

A turning point in the relations between Israel and Hamas

نیوزویک:
نقطه عطف روابط اسرائیل و حماس

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیوزویک» با اشاره به برقراری مجدد آتش‌بس بین اسرائیل وغزه ،‌ به بررسی موضوع نقطه عطف روابط اسرائیل و حماس پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نیوزویک در تازه‌ترین گزارش خود به‌قلم «یوناتان تووال» نوشت: با برقراری مجدد آتش‌بس پس از دور خشونت‌آمیز درگیری‌ها میان اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و شبهه‌نظامیان مستقر در غزه، خشونت‌های اخیر ممکن است نقطه عطفی امیدوارکننده باشد.

نقطه عطفی که به طور بالقوه می‌تواند پویایی جدید و سازنده‌تر را برای فلسطینیان و اسرائیلی‌ها ایجاد کند. این اولین بار بود که حماس رویکردی غیر جنگ‌طلبانه اتخاذ کرد.

اگرچه حماس از پیوستن فعالانه به نبرد مشابهی میان اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و جهاد اسلامی در نوامبر سال 2019 خودداری کرد اما آن‌ها پس از اجرایی شدن آتش‌بس در یک حرکت نمادین، چند موشک پرتاب کردند.

مطمئناً، در حالی که حماس، که جهاد اسلامی را یک رقیب ایدئولوژیک می‌داند، دلایل متعددی برای نپیوستن به جنگ داشت، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) هم با زیرکی تلاش کرد که بهانه‌ای به دست حماس ندهد.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با دقت اهداف مرتبط با حماس را کنار گذاشت، تعداد تلفات غیرنظامیان را به حداقل رساند و از هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی و غیره اجتناب کرد.

با این کار، سیاست معمول خود را که سرسختانه توسط بنیامین نتانیاهو جا افتاده بود و حماس را مسئول هرگونه خشونتی که در نوار غزه رخ می‌دهد می‌دانست را به حالت تعلیق درآورد، و به حماس این فرصت را داد تا خودش تصمیم بگیرد که چگونه به درگیری‌ها پاسخ دهد.

تغییر سیاست اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و واکنش حماس حقیقت جدیدی را نشان می‌دهد، حقیقتی که نشان‌دهنده بلوغ سیاسی در هر دو طرف است و هر چند بعید به نظر برسد، ممکن است سطح جدیدی از اعتماد متقابل را نشان دهد.

این واقعیت جدید فرصتی را برای پیشبرد تبادلات گسترده میان دو طرف ایجاد می‌کند، مثلا بازسازی غزه «بر اساس ابتکار مصر در سال 2021» و تبادل اسرا.

در عین حال، مبادله زندانیان، که رهبری اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به طور فزاینده‌ای بر آن تاکید کرده است، پیش‌شرطی برای فعال کردن پروژه‌های بازسازی است و مانع بزرگ سیاسی و روانی برای حرکت به جلو است و آن را از بین خواهد برد.

با این حال، حتی در حالی که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) سیاست‌های سازنده‌تری را با حماس در نوار غزه برقرار می‌کند، میدان نبرد واقعی همچنان کرانه باختری است، جایی که هم جهاد اسلامی و هم حماس تلاش‌های خود را برای تقویت نفوذشان در داخل نوار غزه، به‌ویژه پیش از یک انتخابات قریب‌الوقوع افزایش می‌دهند.