loader image

جستجو

فارن پالیسی:
نوبت مجارستان است که پیوستن سوئد به ناتو را تضعیف کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی»در مطلب خود ضمن اشاره به انتقاد سیاستمداران سوئدی از دموکراسی مجارستان،‌نوشت:‌  اگر انتقادات ادامه یابد، وزیر امور خارجه مجارستان اکنون به بیلستروم اطلاع داده است، مجارستان درخواست سوئد را تأیید نخواهد کرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فارن پالیسی در مطلب خود به‌قلم «الیزابت براو» نوشت: نامه‌ دیپلماتیک سخت‌گیرانه‌ای در تاریخ 14 سپتامبر توسط وزارت امور خارجه سوئد به خطاب به توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه دریافت شد.

این نامه دل‌خراش توسط «پیتر سیجارتو» همتای مجارستانی او نوشته شده است و به بیلستروم اطلاع می‌دهد که اگر سیاستمداران سوئدی و رادیو عمومی ملی این کشور از انتقاد از دموکراسی مجارستان دست برندارند، مجارستان پیوستن سوئد به ناتو را تصویب نخواهد کرد.

و چون برخلاف مجارستان، سوئد یک دموکراسی کارآمد است و بنابراین دولت آن نمی‌تواند به سیاستمداران مخالف که برخی از آن‌ها اخیراً مجارستان را مورد انتقاد قرار داده‌اند، این به معنای عدم تصویب ناتو است.

در ماه جولای، زمانی که سوئد و ترکیه در مورد الحاق سوئد به ناتو به توافق رسیدند، بدیهی به نظر می‌رسید که مجارستان نیز به سرعت آن را تصویب خواهد کرد.

کاتالین نواک در پیامی توئیتری تبریک گفت و افزود که از اوربان خواسته است هر کاری ممکن است انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که پارلمان مجارستان نیز در سریع‌ترین زمان ممکن به گسترش اتحاد دفاعی کمک کند.

در واقع، سایر کشورهای عضو ناتو مدت‌ها تصور می‌کردند که مجارستان به محض تصمیم ترکیه برای انجام این کار در صف قرار می‌گیرد و آن را تصویب می‌کند.

بیش از 2 ماه بعد، به نظر می‌رسد اردوغان از وعده خود عقب‌نشینی می‌کند و تصویب ترکیه را به امنیت در خیابان‌های سوئد مرتبط می‌کند، اشاره‌ای به اعتراضات خشونت‌آمیزی در برخی از محله‌های پرجمعیت مسلمان که از زمان قرآن سوزی سلوان مومیکا، پناه‌جوی عراقی در خرداد به راه افتاده است و اکنون شیجارتو به بیلستروم اطلاع داده است که سوئد نیز نمی‌تواند روی تصویب مجارستان حساب کند.

در نامه‌اش، او مستقیماً به اصل مطلب می‌پردازد. او اتهامات مغرضانه و ناعادلانه به مجارستان را که توسط سیاستمداران سوئدی مطرح شده است، دوست ندارد.

و اکنون، شیجارتو اضافه می‌کند، همه‌چیز به‌سوی توهین‌آمیز بودن رفته است:

نمایندگان پارلمان مجارستان در اخبار خوانده‌اند که ‌به‌عنوان بخشی از برنامه درسی مدرسه شما توسط UR [برادر آموزشی رادیو عمومی سوئد]، متعلق به یک بنیاد دولتی ارائه‌شده است.

اتهامات جدی و اطلاعات جعلی در مدارس سوئد منتشر می‌شود که نشان می‌دهد دموکراسی در مجارستان در سال‌های اخیر رو به عقب بوده است.

شیجارتو به درستی متوجه می‌شود که سیاستمداران سوئدی از مجارستان انتقاد کرده‌اند.

با این حال، کسانی که به صورت لفظی به کشور حمله کرده‌اند، نه بیلستروم و نه سایر اعضای احزاب تشکیل‌‌دهنده دولت هستند.

در عوض، «ماگدالنا اندرسون» -نخست‌وزیر سابق سوسیال دموکرات سوئد- که پس از شکست در انتخابات سال گذشته به ائتلاف راست میانه، هنوز به شکست‌های خود فکر می‌کند و سیاست‌های اولف کریسترسون نخست‌وزیر کنونی را با سیاست‌های اوربان مقایسه می‌کند.

مورگان جوهانسون که وزیر دادگستری و وزیر امور داخلی اندرسون بود و یک جنگجوی پرانرژی توئیتر است، اظهار نظر کرده است که کریسترسون در حال تبدیل شدن به اوربان و تبدیل سوئد به مجارستان است.

اوربان در واقع ابزاری است که برخی از سیاستمداران اپوزیسیون سوئدی از آن برای مقاصد اغراق‌‌‌آمیز استفاده می‌کنند.

برخلاف او، کریسترسون، البته، هرگز اوکراین را با افغانستان مقایسه نمی‌کند، یا پیشنهاد نمی‌کند که از جنگ با روس‌ها دست بردارد.

این‌ها کلماتی هستند که برای جلب علاقه اوربان، سیجارتو و نمایندگان پارلمان آن‌ها به عضویت سوئد در ناتو طراحی شده‌اند و با آغاز سال تحصیلی جدید، دانش‌آموزان سوئدی در واقع خواهند آموخت که دموکراسی مجارستان دارای نقص‌های خاصی است.

این خبر جدیدی نیست؛ کمیسیون اروپا وجوه کمک به کووید-19 را به دلیل عملکرد دولت مجارستان در پاداش قراردادها مسدود کرده است و سال گذشته، پارلمان اروپا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که این کشور را به دلیل نقص در قانون اساسی و سیستم انتخاباتی آن استبداد انتخاباتی نامید؛ اما در بیشتر موارد، مجارستان متقابلا به اتحادیه اروپا نیاز دارد. در مقابل، سوئد به شدت به مجارستان نیاز دارد.

اگر انتقادات در سوئد ادامه یابد، وزیر امور خارجه مجارستان اکنون به بیلستروم اطلاع داده است، مجارستان درخواست سوئد را تأیید نخواهد کرد:

شما از نمایندگان پارلمان ما می‌خواهید که پیوستن شما به ناتو را تصویب کنند، در حالی که همچنان آن‌ها را متهم می‌کنید که دموکراسی را در مجارستان از بین برده‌اند

. البته شیجارتو می‌داند که بیلستروم نمی‌تواند به سیاستمداران مخالف بگوید که از تحقیر مجارستان دست بردارند.

در همین حال، در مجارستان، اپوزیسیون تلاش می‌کند حتی نظرات خود را در رسانه‌های این کشور به گوش مردم برساند.

بنابراین، بعید به نظر می‌رسد که مجارستان به این زودی‌ها این قانون را تصویب کند. حتی اگر اردوغان تصمیم بگیرد که درخواست‌های جدید برای ورود سوئد به ناتو را قبول کرده‌ است، اهمیتی ندارد.

بدون تصویب مجارستان، الحاق سوئد وجود نخواهد داشت. این بدان معناست که هیچ دریاچه ناتو در دریای بالتیک و مشارکت استاندارد سوئد در به اشتراک‌گذاری اطلاعات در سراسر اتحاد وجود ندارد

این همچنین به این معنی است که صنعت دفاعی برجسته سوئد همچنان به دلیل وضعیت آن ‌به‌عنوان یک خارجی با مشکل مواجه خواهد شد.