loader image

جستجو

A look at Iran's new strategy towards Israel

نشنال اینترست:
نگاهی به استراتژی جدید ایران در قبال اسرائیل

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» در مطلب تازه خود با اشاره به نگرانی‌های اسراییل درمورد نفوذ منطقه‌ای و پیشرفت‌های نظامی ایران، نوشت: سیاست بلندمدت ایران در قبال اسرائیل همواره مبتنی بر ایجاد یک جبهه دفاعی در شرق مدیترانه بوده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکزمطالعات سورین، «امیرحسین وزیریان» مطلب تازه خود را که درباره نگاهی به استراتژی جدید ایران در قبال اسرائیل در روزنامه نشنال اینترست منتشر کرد که در آن آمده است: گسترش تدریجی تسلیحات کرانه باختری، توانایی ایران را در هر نوع اقدام احتمالی علیه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) افزایش خواهد داد.

درگیری بین ایران و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در سال‌های اخیر به‌طور قابل‌توجهی تشدید شده است و دامنه آن هرروز گسترش می‌یابد.

نگرانی‌های اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در مورد جاه‌طلبی‌های هسته‌ای، نفوذ منطقه‌ای و پیشرفت‌های نظامی ایران، آن را به‌عنوان یک بازیگر کلیدی در پاسخ به این تهدیدات تصور‌شده قرار داده است.

به‌این‌ترتیب، بیت‌المقدس باهدف تقویت بازدارندگی علیه ایران، استراتژی مرگ با هزار بریدگی را طراحی کرده است که شامل تشدید عملیات مخفی علیه منافع ایران است.

برخلاف استراتژی قبلی خود که بر خرابکاری در برنامه هسته‌ای تهران و ترور دانشمندان هسته‌ای آن متمرکز بود، اکنون به نظر می‌رسد که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تار خود را گسترش داده است تا دانشمندان و افسران مسئول برنامه‌های موشکی و پهپادی و همچنین اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف قرار دهد.

علاوه‌بر این، اورشلیم از ظرفیت‌های دیپلماتیک خود برای عملیاتی کردن بیشتر این استراتژی «مرگ با هزار زخم» از طریق گسترش روابط خود با کشورهای همسایه ایران به‌ویژه کشورهایی که روابط خوبی با ایران ندارند، استفاده می‌کند.

تقویت روابط با آذربایجان و اقلیم کردستان، عادی‌سازی روابط با امارات و بحرین و بازگشایی سفارت این کشور در ترکمنستان ازجمله اقدامات این کشور در این زمینه است.

با توجه به همه این‌ها، ایران چه کرده است؟ به نظر می‌رسد واکنش ایران به اقدامات اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  در چارچوب دو رویکرد کوتاه‌مدت و بلندمدت قابل ارزیابی است.

رویکرد کوتاه‌مدت تهران به اقدامات اورشلیم عمدتاً شامل واکنش مورد به مورد، ازجمله هدف قرار دادن مواضع و دارایی‌های مربوط به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در دریا یا یک کشور ثالث بوده است.

در همین راستا حملات پهپادی به کشتی‌های اسرائیلی در خلیج‌فارس و حملات موشکی به مقر موساد در اربیل انجام‌شده است.

علاوه‌بر این، سیاست بلندمدت ایران در قبال اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  همواره مبتنی بر ایجاد یک جبهه دفاعی در شرق مدیترانه بوده است.

ایران با حمایت از گروه‌های فلسطینی مانند حماس و جنبش جهاد اسلامی در کنار حزب‌الله لبنان، تلاش کرده است تا لبنان و نوار غزه را به خاک‌ریزهای دفاعی در برابر اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  تبدیل کند.

اصطلاح «تسلیح کرانه باختری» برای اولین بار در اواسط جنگ غزه در سال 2014 مطرح شد. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، تنها راه نجات فلسطین را «تسلیح کرانه باختری مانند غزه» می‌دانند.

یک ماه پس از پایان درگیری، این موضوع بار دیگر در دیدار آیت‌الله خامنه‌ای با رمضان عبدالله، دبیرکل سابق جنبش جهاد اسلامی مطرح شد.

آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار بر لزوم برنامه‌ریزی جدی برای پیوستن به کرانه باختری در مقابله با اسرائیل باهدف افزایش نگرانی‌های امنیتی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  تأکید کردند.

این اظهارات مورد استقبال گروه‌های مبارز فلسطینی قرار گرفت.

ازجمله، «خالد قدومی» -نماینده حماس در تهران- این رویکرد را گزینه‌ای جدی و مهم برای گروه‌های مقاومت در فلسطین می‌دانست که در صورت حمایت ایران، می‌توانند موازنه قوا را در سرزمین‌های اشغالی که فلسطینیان می‌دانند، تغییر دهند.

ازنظر ایران، این رویکرد به دلیل آسیب‌پذیری اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  در برابر آن برجسته است.

نه‌تنها کرانه باختری به سه شهر کلیدی و مراکز نظامی-اقتصادی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)   بیت‌المقدس، تل‌آویو و حیفا نزدیک است، بلکه حضور شهرک‌نشینان یهودی و بیش از دو میلیون فلسطینی محیطی غنی را برای ایران فراهم می‌کند تا بتواند فضای جدیدی را باز کند.