loader image

جستجو

Worrying about the integration of extreme right-wing elements in Netanyahu's government

والانیوز:
نگرانی از ادغام عناصر راست افراطی در دولت نتانیاهو

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «والانیوز» در گزارش خود ضمن اشاره به دیدار وزیر امورخارجه امارات با رهبر مخالفان اسرائیل در ماه سپتامبر،‌ به بررسی دلایل نگرانی امارات از ادغام عناصر راست افراطی در دولت نتانیاهو پرداخت.

فهرست مطالب

‌به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، خبرگزاری والانیوز در گزارش خود خبر داد:  به گفته سه منبعی که در مورد محتوای جلسه اظهار نظر می‌کنند، «شیخ عبدالله بن زاید» -وزیر امور خارجه امارات- در دیدار «بنیامین نتانیاهو» -رهبر مخالفان در ماه سپتامبر در اسرائیل- نگرانی عمیق خود را درباره احتمال اینکه عناصر راست افراطی در صورت پیروزی در انتخابات آتی، اعضای دولت باشند، ابراز کرد.

چرا مهم است:

۱- روابط بین نتانیاهو و عبدالله بن زاید در سال 2012،  زمانی که این دو در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیداری محرمانه داشتند، آغاز شد.

۲-هشت سال بعد، این دو، توافقنامه صلح بین اسرائیل و امارات را در کاخ سفید امضا کردند که بزرگترین دستاورد دوران سیاسی نتانیاهو بود.

۳- یک منبع آگاه از جزئیات این دیدار اظهار داشت که سخنان بن زاید ممکن است پیامی در رابطه با تأثیر نفوذ دولتی با مشارکت راست افراطی بر روابط اسرائیل و امارات باشد.

پشت پرده

۱- وزیر خارجه امارات در جریان سفر خود به اسرائیل در اواسط سپتامبر به مدت دو ساعت با نتانیاهو دیدار کرد. منابع آگاه از محتویات این نشست، انتخابات کنست را یکی از موضوعات اصلی گفت‌وگو اعلام کردند.

۲- به گفته منابع، بن زاید به نتانیاهو گفت که بسیار نگران است که سیاستمدارانی با مواضع راست افراطی در صورت پیروزی در انتخابات، اعضای دولت او باشند.

یکی از این منابع با بیان اینکه ظاهراً منظور وزیر امور خارجه امارات ایتامار بن گویر بوده است، اظهار داشت: نتانیاهو به سخنان بن زاید گوش داد، اما به آن‌ها پاسخی نداد.

یک مقام ارشد اماراتی به والا گفت قصد ندارد به آنچه در مذاکرات بسته سیاسی گفته شد، اشاره کند و تأکید کرد که امارات به روند سیاسی داخلی اسرائیل احترام می‌گذارد و در سیاست داخلی دخالت نمی‌کند.

وی افزود: روابط امارات و اسرائیل طولانی‌مدت و راهبردی است و ما خواهان روابط خوب با کل مردم اسرائیل هستیم.

دفتر نتانیاهو از اظهار نظر در مورد این موضوع خودداری کرد.

اگر بلوک نتانیاهو 61 کرسی کنست را در انتخابات به دست آورد، وی برای تشکیل دولت به بن گویر و  اسموتریچ و اعضای کنست از لیست خود نیاز خواهد داشت که طبق نظرسنجی ها ممکن است سومین حزب بزرگ در کنست باشد.