loader image

جستجو

Republicans worry about any agreement with Iran

هیل:
نگرانی جمهوری‌خواهان از هرگونه توافق با ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هیل» در مطلب خود از نگرانی جمهوری خواهان از هرگونه توافق با ایران خبر داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه هیل در مطلب خود خبر داد: جمهوری‌خواهان به دولت بایدن نسبت به پیگیری هرگونه توافقی با ایران که موجب کاهش تحریم‌ها بدون تأیید کنگره شود، هشدار دادند.

این هشدار در بحبوحه انتشار گزارش‌ها درباره نشانه‌هایی از پیشرفت در مذاکرات برای مهار برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران صادر شده است.

در حالی که مشاوران ارشد «جو بایدن» -رئیس‌جمهور آمریکا- در ارتباط با رسیدن به هرگونه پیشرفت با تهران سکوت اختیار کرده‌اند، انتشار گزارش‌ها در این باره که مقامات آمریکایی و ایران در تلاش برای در پیش گرفتن یک سری اقدامات به‌منظور کاهش تنش‌ها به‌عنوان بخشی از یک توافق غیررسمی هستند، سبب خشمگین شدن جمهوری‌خواهان شده است.

«مایکل مک کال» -رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت تگزاس- روز پنج‌شنبه در نامه‌‌ای به جو بایدن نوشت: از دولت ‌می‌‌خواهم به خاطر داشته باشد بر اساس قوانین آمریکا، هرگونه توافق، ترتیبات یا تفاهم با ایران باید به کنگره ارائه شود.

مک کال در نامه خود برای بایدن نوشت: «قانون اینارا» با حمایت قدرتمند دوحزبی برای اطمینان از نظارت کنگره بر سیاست آمریکا در رابطه با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تصویب شد.

او همچنین نوشت: این تعریف مشخص ‌می‌‌کند هرگونه توافق یا تفاهم با ایران، حتی به صورت غیررسمی، مستلزم ارائه به کنگره است.

متحدان بایدن در ارتباط با استدلال مرتبط با اینارا تردید دارند، اما جمهوری‌خواهان تندرو و محافظه‌کار مواضع خود را دراین باره مطرح ‌می‌کنند.

«دِب فیشِر» -سناتور جمهوری‌خواه و عضو کمیته نیروهای مسلح سنا- پنج‌شنبه در توئیتی نوشت: ایران دشمن (آمریکا) و حامی تروریسم است. دستیابی به هرگونه توافق در خفا تلاشی برای دور زدن نظارت کنگره محسوب ‌می‌شود.

«جیم ریش» -سناتور جمهوری‌خواه و عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا- نیز در توئیتر خود نوشت: دولت بایدن مدت‌هاست برای رسیدگی به گزارش‌ها در ارتباط با «مذاکرات برای نزدیکی» با ایران کاری نکرده است.

او همچنین نوشت: کاهش تحریم‌‌ها تنها پول نقدی را برای حمایت نظام از روسیه، نیروهای نیابتی تروریسم و قتل شهروندان خود توسط دولت، آزاد می‌کند. شرم‌آور است.

«گوردون چانگ» -یکی از اعضای ارشد اندیشکده محافظه‌کار گیت استون- و کسی که گفته ‌می‌شود به کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا مشاوره ‌می‌‌دهد، به‌شدت از نزدیکی جو بایدن به ایران انتقاد کرد و گفت این اقدام سبب تقویت چین ‌می‌شود.

او در توئیتر خود نوشت: دولت بایدن با امضای یک توافق جدید، میلیاردها دلار در اختیار ایران قرار ‌می‌دهد.

با این حال، این نظام، با کمک چین، در حال بی‌ثبات کردن منطقه خلیج‌فارس و شمال آفریقاست و تهران و پکن هر دو می‌گویند ما دشمن هستیم. پس چرا بایدن تا این اندازه قصد دارد به آن‌ها کمک کند؟

هشدار جمهوری‌خواهان در حالی صادر ‌می‌شود که گزارش‌هایی مبنی بر اینکه دولت بایدن در آستانه یک توافق غیررسمی با تهران قرار دارد که هدف آن مهار برخی از خطرناک‌‌ترین رفتارهای ایران است، منتشر شده است.

این روند شامل موافقت ایران با محدود کردن غنی‌سازی سوخت تسلیحات هسته‌‌ای به 60 درصد، کمتر از خلوص 90 درصدی مورد نیاز برای تولید یک بمب است.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات ایرانی گزارش داد جمهوری اسلامی همچنین حملات مرگبار به پیمانکاران آمریکایی در سوریه و عراق توسط نیروهای نیابتی خود را متوقف ‌می‌کند.

همکاری با بازرسان بین‌المللی هسته‌ای را گسترش ‌می‌دهد و از فروش موشک‌های بالستیک به روسیه خودداری ‌می‌کند.

در ازای این اقدامات, آمریکا و متحدانش ‌می‌توانند اجرای سخت‌گیرانه تحریم‌های موجود را متوقف کنند و با این اقدام به ایران اجازه دهند تا حدی مشکلات اقتصادی خود را حل کند. به نظر ‌می‌رسد چنین اقداماتی در حال انجام است.

«متیو میلر» -سخنگوی وزارت امور خارجه- آمریکا ضمن رد گزارش‌ها مبنی بر توافق آمریکا با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، تأیید کرد ایالات متحده به عراق اجازه داده است 2 میلیارد و 760 میلیون دلار از پرداخت‌های معوقه گاز و برق را به ایران منتقل کند و معافیت‌هایی را برای تحریم‌های اعمال‌‌شده علیه ایران صادر نماید.

بر اساس گزارش‌ها، از دیگر مزایای این توافق برای جمهوری اسلامی ‌می‌‌توان به این موضوع اشاره کرد که آمریکا و شرکایش اقدام به توقیف نفتکش‌های نفت ایران نخواهند کرد.

همچنین اقدامات تنبیهی را از طریق سازمان‌های بین‌‌المللی همانند سازمان ملل متحد یا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیگیر نخواهند شد.

آزادی آمریکایی‌های زندانی در ایران یکی دیگر از اولویت‌های کلیدی آمریکا محسوب ‌می‌شود.