loader image

جستجو

The Pentagon is worried about China acquiring 1,500 nuclear warheads by 2035

سی‌ان‌ان:
نگرانی پنتاگون از دستیابی چین به ۱۵۰۰ کلاهک هسته‌ای تا سال ۲۰۳۵

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارشی از نگرانی پنتاگون از دستیابی چین به 1500 کلاهک هسته‌ای تا سال 2035 خبر داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد: ‌وزارت دفاع آمریکا هشدار داد، چین به سرعت در حال افزایش توانایی هسته‌ای خود بوده و در مسیر چهار برابر کردن تعداد کلاهک‌های زرادخانه‌هایش تا سال ۲۰۳۵ است.

وزارت دفاع آمریکا در گزارش سالانه خود درباره توان نظامی چین، نوشت: جمهوری خلق چین قصد دارد در یک دهه آینده، نیروی هسته‌ای خود را به‌روزتر، متنوع و گسترده‌تر کند.

در این گزارش آمده که این برنامه به مراتب پیچیده‌تر و بزرگ‌تر از طرح یک دهه گذشته چین برای به‌روزرسانی هسته‌ای است.

پکن در حال حاضر ۴۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد. با سرعت پیشرفت کنونی، این کشور تا پایان دهه حاضر به ۱۰۰۰ کلاهک و تا پایان سال ۲۰۳۵، به ۱۵۰۰ کلاهک هسته‌ای دست خواهد یافت.

در مقابل، آمریکا ۳۷۵۰ کلاهک فعال و مجموعا بیش از ۵ هزار کلاهک دارد.

ژنرال‌های آمریکایی مکرراً چین را ‌به‌عنوان بزرگترین تهدید امنیت ملی آمریکا معرفی کرده و گفته‌اند که پکن «تنها رقیبی است که هم قصد تغییر نظم جهانی را دارد و هم توان آن را به شکلی فزاینده کسب می‌کند».

اما چین این ادعاها را رد کرده و واشنگتن را به داشتن «ذهنیت منسوخ دوران جنگ سرد و یک روحیه برد-باخت» متهم می‌کند.

مقامات آمریکا ابراز نگرانی کردند که با افزایش توان هسته‌ای چین، شاید رهبران این کشور در رویکرد خود نسبت به آغاز یک حمله هسته‌ای، بازنگری کنند.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا پیش از انتشار این گزارش درباره آن گفت: «آنچه پیش رو داریم، سوالاتی را درباره مقاصد چین به ذهن می‌آورد».

واشنگتن به نوبه خود حق آغاز حمله هسته‌ای را برای خود محفوظ دانسته و احتمال حمله هسته‌ای علیه یک کشور غیرهسته‌ای را مردود نمی‌داند.