loader image

جستجو

The US Navy must be afraid of capable missiles1

ناینتین فورتی فایو:
نیروی دریایی آمریکا باید از موشک قادر بترسد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «ناینتین فورتی فایو» در مطلب تازه خود با اشاره به اینکه نیروی دریایی آمریکا باید از موشک قادر بترسد، نوشت: قادر دارای طیف وسیعی از قابلیت‌ها از جمله سیستم ناوبری با دقت بالا، سیستم خلبان خودکار و سامانه راداری پیشرفته است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه ناینتین فورتی فایو در مطلب تازه خود به‌قلم «مایا کارلین» نوشت: موشک قادر از سوی مقامات ایرانی به‌عنوان قوی‌ترین و دقیق‌ترین موشک در زرادخانه نیروی دریایی این کشور توصیف شده است.

قادر نسخه ارتقایافته موشک نور است که ابتدا توسط نیروی دریایی ایران در سال 2011 معرفی شد.

سال گذشته، ایران مجموعه‌ای از رزمایش‌های جنگی را برگزار کرد که تمامی شاخه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در بر می‌گرفت.

از جمله موشک‌های شلیک‌شده در این رزمایش، موشک قادر بود. فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء سپاه، هدف پرتاب موشک کروز ضد کشتی را روشی برای حفظ تمامیت ارضی ایران و آمادگی در برابر دشمنان و به‌ویژه ائتلاف آمریکا و اسرائیل دانست.

در حالی که ایران مدعی است «قادر» تولیدی کاملاً بومی است، این موشک نسخه پیشرفته نور است. موشک کروز ضد کشتی دوربرد نور ایران یک نوع مهندسی معکوس از موشک ضد کشتی C-802 ارتش آزادیبخش خلق است.

زمانی که ایران در سال 1995 اولین موشک کروز ضد کشتی خود را از چین تحویل گرفت، آمریکا ارتش آزادیبخش خلق را تحت فشار قرار داد تا تحویل موشک به این کشور متخاصم را متوقف کند.

در آن زمان، تهران 60 فروند «سی-802» به دست آورده بود و توانست با موفقیت این موشک را مهندسی معکوس کند.

قادر دارای طیف وسیعی از قابلیت‌ها از جمله سیستم ناوبری با دقت بالا، سیستم خلبان خودکار و سامانه راداری پیشرفته است که آن را به موشک برتر نیروی دریایی ایران تبدیل می‌کند.

قادر از یک راکت بالابرنده سوخت جامد استفاده می‌کند که در مرحله اولیه به سلاح شتاب می‌بخشد. پس از تکمیل فاز اول، نگهدارنده توربوجت قادر، موشک را به فاز دوم می‌برد.

طی یک دهه گذشته، ایران بر توسعه زرادخانه موشکی خود تاکید کرده است. گرچه رهبری ایران مدعی است که برنامه تسلیحاتی در حال گسترش آن صرفاً به عنوان یک عامل بازدارنده عمل می‌کند، اما اقدامات این کشور خلاف این موضوع را ثابت کرده است.