loader image

جستجو

اجتناب_از_«جنگ‌های_غیرضروری»_می‌تواند_بار_سیاست_خارجی_بایدن_را_کاهش

نیوزمکس: بایدن آمریکا را خرج اوکراین و تایوان نخواهد کرد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

پایگاه خبری «نیوزمکس» در یادداشت خود ضمن اشاره به بحران‌های اوکراین و تایوان، بر اساس رفتارشناسی دولت بایدن، وی را بی‌میل به هزینه‌ کردن خود و آمریکا برای این دو کشور و مواجهه خطرناک با روسیه و چین دانست.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، پایگاه خبری نیوزمکس در یادداشت تازه خود به‌قلم «پاتریک بوچنان» نوشت: جو بایدن یک روز پس از هشدار به ولادیمیر پوتین، مبنی بر اینکه اگر روسیه به اوکراین حمله کند، با تحریم‌های اقتصادی شدیدی «مانند تحریم‌هایی که هرگز آن‌ها را ندیده است»، مواجه خواهد شد، به آمریکایی‌ها اطمینان داد که گزینه اعزام نیروهای نظامی ‌آمریکا در اوکراین «روی میز نیست.» آمریکا قرار نیست بر سر اوکراین با روسیه بجنگد.

بایدن گفت: «این ایده که آمریکا قصد دارد به طور یکجانبه از زور برای مقابله با حمله روسیه به اوکراین استفاده کند، در کار نیست.» ما یک تعهد اخلاقی و یک تعهد قانونی در قبال متحدان خود در ناتو داریم، اما این تعهد به اوکراین تعمیم نمی‌یابد.

با این حال، مذاکرات سختی بر سر دو خواسته‌ای که پوتین برای حفظ 100 هزار سرباز خود در کنار مرز شرط کرده، در پیش است.

اول، باید تضمین‌های قانونی وجود داشته باشد که اوکراین به ناتو وارد نخواهد شد. دوم، آمریکا و ناتو نباید اوکراین را با سلاح‌های تهاجمی خود ‌مسلح کنند که این امر تهدیدی غیرقابل تحمل برای روسیه است.

تحقق این شرایط نسبت به نوشتن آن‌ها در یک توافق قابل قبول برای اوکراین پیشنهاد آسان‌تری به نظر می‌رسد.

با این حال، فشار نظامی ‌روسیه بر اوکراین تنها یکی از چندین بحرانی است که آمریکا با آن مواجه است.

بایدن این هفته دستور تحریم دیپلماتیک بازی‌های المپیک زمستانی چین را صادر کرد. ورزشکاران آمریکایی ممکن است در این بازی‌ها شرکت کنند، اما هیچ مقام دولتی و رسمی آمریکا ‌در آن شرکت نخواهد کرد.

کاخ سفید می‌گوید هدف از این کار نشان دادن مخالفت با «نسل‌کشی» پکن علیه اویغورها، سرکوب جنبش دموکراسی در هنگ‌کنگ و تهدید آن برای تصرف تایوان است.

پکن تحریم دیپلماتیک آمریکا را اهانت‌آمیز برشمرده است، اما کانادا، استرالیا و بریتانیا از این کشور پیروی و تحریم‌های دیپلماتیک خود را نیز علیه چین اعلام کردند.

بازی‌های المپیک زمستانی در پنجاهمین سالگرد سفر تاریخی «ریچارد نیکسون» -رئیس‌جمهور پیشین آمریکا- برگزار می‌شود، جایی که این کشور در بیانیه شانگهای مبنی بر اینکه تایوان «بخشی از چین است»، موافقت کرد.

در دولت جیمی ‌کارتر، معاهده امنیتی آمریکا با تایوان که به زمان جنگ کره بازمی‌گردد، لغو شد و آمریکا جمهوری خلق چین را به عنوان تنها دولت قانونی چین به رسمیت شناخت.

از آنجایی که پوتین ممکن است سرنوشت و میراث خود را بازگرداندن اوکراین به اتحاد نزدیک‌تر با خود بداند، به نظر می‌رسد «شی جین پینگ» -رئیس جمهور چین- دستاورد خود را در بازگشت تایوان به سرزمین مادری پس از تقریباً یک قرن جدایی می‌بیند.

اگر چین برای بازگرداندن تایوان به سرزمین مادری تلاش نموده و از زور استفاده کند، آمریکایی‌ها چه خواهند کرد؟ مانند چیزی که در اوکراین اتفاق می‌افتد، آمریکا هیچ تعهدی برای مبارزه جهت حفظ استقلال و حاکمیت این جزیره 24 میلیونی ندارد.

با این حال، انفعال آمریکا در صورت حمله یا تسلیم تایوان به پکن، اعتبار تعهدات معاهده آمریکا در قبال ژاپن، کره جنوبی، فیلیپین و استرالیا را متزلزل خواهد کرد.

هنوز هم ممکن است بحران دیگری با ایران در حال وقوع باشد.

این هفته، «ویلیام برنز» -مدیر سیا- گفت هیچ نشانه‌ای مبنی بر تلاش تهران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای وجود ندارد.

برنز به شورای مدیر عامل وال استریت ژورنال گفت: این آژانس جاسوسی «هیچ مدرکی مبنی بر تصمیم رهبر ایران برای سلاح‌سازی نمی‌بیند.»

با این حال، به نظر می‌رسد توافق برجام، که دونالد ترامپ از آن خارج شد، در آستانه شکست قرار دارد. دولت آمریکا توسط اسرائیلی‌ها تحت فشار قرار می‌گیرد تا مذاکرات را قطع کند و برای اقدام نظامی ‌آماده شود.

با این حال، ایران، که یک کشور عمدتاً شیعه 85 میلیونی است، بدون متحد نیست.

اکثریت عراق شیعه هستند. ایران شبهه‌نظامیانی را در سوریه و عراق آموزش داده و مسلح کرده است.

حزب‌الله در لبنان، حماس در غزه و شورشیان حوثی که پایتخت یمن و بیشتر نیمه شمالی کشور را اشغال کرده‌اند، از ایران حمایت می‌کنند.

در حالی که ایرانی‌ها دانش، ظرفیت و تجربه لازم برای ساخت بمب هسته‌ای را دارند، مانند ژاپن، برزیل و کره‌جنوبی از این گزینه صرف‌نظر کرده‌اند، زیرا خطرات ذاتی بمب ایرانی بیشتر از هرگونه پاداش احتمالی است.