loader image

جستجو

فلسطین اسراییل

 نیوعرب: چرا باید آمریکا برای بازگشایی کنسولگری در اورشلیم نیاز به اجازه اسراییل داشته باشد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نیوعرب» در یادداشت تازه خود به بررسی بی‌تفاوت بایدن به بازگشایی کنسولگری آمریکا در اورشلیم و رویکرد زورگویانه مقام‌های رژیم صهیونیستی پرداخت.

فهرست مطالب

به گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه نیوعرب در یادداشت تازه خود به‌قلم «علی آدام» نوشت: دولت بایدن تا کنون به تعهد خود برای بازگشایی کنسولگری آمریکا در اورشلیم عمل نکرده است. این دفتر دهه‌ها بود که عملا به عنوان سفارتخانه برای فلسطینیان در اورشلیم شرقی، کرانه باختری و نواز غزه کار می‌کرد.

این دفتر در 2019 و توسط دونالد ترامپ بسته شد و کارکنان آن جذب سفارت‌خانه آمریکا در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) شدند که یک سال قبل از تل‌آویو به اورشلیم منتقل شد.

دولت بایدن مکررا گفته که کنسولگری آمریکا را در اورشلیم بازگشایی می‌کند اما هم‌چنان این موضوع را به تعویق می‌اندازد به خصوص به این دلیل که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) چنین کاری را به شدت رد کرده است. اسرائیل (رژیم صهیونیستی)بازگشایی کنسولگری را چالشی برای ادعایش در مورد اورشلیم می‌داند زیرا مدعی است که اورشلیم تقسیم نشده پایتخت آن است هر چند که این ادعا از سوی جامعه جهانی رد شده است.

متاسفانه، به نظر می‌رسد که آمریکا تسلیم این موضع اسرائیل(رژیم صهیونیستی) شده و عملا اجازه داده تا اسرائیل(رژیم صهیونیستی) سیاست خارجی خود را دیکته کند.

دولت بایدن از زمانی که روی کار آمده در مورد منازعه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و فلسطین موضعی منفعل و از سر بی‌میلی داشته است. با این حال، این مسئله خاص کنسولگری را نباید لاپوشانی کرد.

برای این که چشم‌اندازی به این موضوع داشته باشیم؛ باید در نظر داشته باشیم که کنسولگری آمریکا سال 1844 در اورشلیم تاسیس شد؛ یعنی یک قرن قبل این که اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به وجود بیاید. از این رو، بازگشایی این نمایندگی دیپلماتیک توسط دولت بایدن خلق یک واقعیت جدید نیست بلکه بیشتر احیای واقعیتی است که تا قبل از خراب شدن آن به دست ترامپ، 170 سال وجود داشته است.

سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ در طول چهار سال به عنوان شاخه اجرایی اشغالگری استعماری اسرائیل(رژیم صهیونیستی) کار کرده بود. هر عمل غیرقانونی که ترامپ انجام داد در جهت مشروعیت بخشیدن به اشغالگری اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و بی‌اعتبار کردن حقوق فلسطینیان نسبت به سرزمین‌شان بود.

بستن کنسولگری در اورشلیم نیز استثنایی از این الگوی مشروعیت‌زدایی از ادعاهای فلسطینی‌ها نسبت به این شهر نبود. این تصمیم نقض حقوق بین‌الملل، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، کنوانسیون‌های ژنو نیز بود که حقوق مردم فلسطین نسبت به مرزهای پیش از 1967 از جمله اورشلیم شرقی را به رسمیت می‌شناسند.

در حالی که دولت بایدن تصمیمات ترامپ در مورد اروپا، ایران، یمن و دیگر موارد را معکوس کرده اما اقدامات غیرقانونی ترامپ نسبت به فلسطینی‌ها هنوز عمدتا پابرجا هستند.

اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  مدعی است که سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ را در دوره بایدن گسترش می‌دهد و دولت بایدن هم تا اینجای کار اجازه این اتفاق را داده است.

اقدامات غیر قانونی ترامپ واقعیت‌های میدانی در فلسطین ایجاد کرد که آشکارا حمایت از اشغالگری و نقض حقوق فلسطینیان و قطعنامه‌های بین‌المللی است. بی‌میلی یا اکراه دولت بایدن برای معکوس کردن این اقدامات به شاخص‌های ایجاد شده توسط دولت ترامپ اعتبار می‌بخشد و به ضرر شاخص‌های مورد حمایت حقوق بین‌الملل است و این کار همسو با مواضع دولت سابق دولت آمریکا است.

در خصوص موضوع کنسولگری باید گفت که بی‌میلی دولت برای بازگشایی آن باعث می‌شود تا الحاق بیت‌المقدس شرقی از سوی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به رسمیت شناخته شود و مشوقی بر انکار حقوق فلسطینیان بر این شهر خواهد بود.

این یک موضوع خیلی مهم است و با این حال، دولت بایدن اجازه داده تا اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تصمیمش را در مورد بازگشایی این نمایندگی دیپلماتیک برای فلسطینیان در اورشلیم شکل دهد.

«هادی عمر» -قائم مقام دستیار وزیر خارجه آمریکا- در اکتبر و طی دیدارش با «محمود عباس» -رییس تشیکلات خودگردان- در رام‌الله موضوع بازگشایی کنسولگری را مطرح کرد و گفت که این موضوع روی میز بنت است.

-نخست وزیر اسرائیل- «نفتالی بنت» مکررا موضع خود را در مخالفت با بازگشایی این کنسولگری بیان کرده است. بنت اوایل همین ماه گفت که به واشنگتن اجازه نخواهد داد تا کنسولگری آمریکا را بازگشایی کند و «هیچ جایی برای کنسولگری آمریکا وجود ندارد تا در اورشلیم به فلسطینی‌ها خدمت کند» و این که «اورشلیم فقط پایتخت دولت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است.»

وقتی که آمریکا اجازه می‌دهد تصمیم در خصوص اورشلیم به دست اسرائیل (رژیم صهیونیستی) باشد، چه انتظار دیگری را می‌توان داشت؟

بدیهی است که آمریکا برای بازگشایی کنسولگری‌اش در اورشلیم نیازی به اجازه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ندارد.