loader image

جستجو

Israel's new prime minister Naftali Bennett shakes hands with outgoing prime minister Benjamin Netanyahu during a Knesset session in Jerusalem Sunday, June 13, 2021. Israel's parliament has voted in favor of a new coalition government, formally ending Netanyahu's historic 12-year rule. Naftali Bennett, a former ally of Netanyahu became the new prime minister (AP Photo/Ariel Schalit)

نیولاین: هنوز ثابت نشده که خروج از برجام به‌نفع اسرائیل بوده است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیولاین» در یادداشت تازه خود بر این موضوع تاکید کرد که اکنون بیشتر جامعه نخبگان حکومتی رژیم صهیونیستی پذیرفته‌اند که خروج ترامپ از برجام و سیاست «فشار حداکثری» وی اشتباه و به‌ضرر آن‌ها بوده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه « نیولاین» در یادداشت خود به‌قلم «نری زیلبر» نوشت: به‌‌رغم انتقادهای بنیامین نتانیاهو در آن زمان، گروهی از مقامات اسرائیلی (رژیم صهیونیستی)  اکنون می‌گویند که برجام بهتر از هیچ بود، اما پیوستن مجدد به آن دشوار خواهد بود.

در ماه مارس سال 2015، «بنیامین نتانیاهو»- نخست‌وزیر اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به واشنگتن سفر کرد تا از توافق برجام حمایت کند. در یک سخنرانی در جلسه مشترک کنگره، او به شدت نسبت به تکرار هولوکاست که توسط این «توافق بسیار بد» تسهیل شده بود، هشدار داد که «این توافق ایران را از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای باز نخواهد داشت… بلکه تضمین می‌کند که این کشور به این سلاح‌ها دست پیدا می‌کند.»

نتانیاهو چهار ماه بعد نتوانست مانع از امضای این توافق شود، اما در نهایت با خروج دونالد ترامپ از  برجام به آرزوی خود رسید. نتانیاهو از این کار ترامپ استقبال کرد. بعدها او در گفتگوهای خصوصی خود، این تصمیم ترامپ را به رسمیت شناخت و گفت: «ما رئیس‌جمهور آمریکا را برای این خروج متقاعد کردیم و من مجبور شدم در مقابل تمام دنیا بایستم و با این توافق مخالفت کنم.»

سه سال بعد از آن تاکنون، برنامه هسته‌ای ایران طبق همه برآوردها در پیشرفته‌ترین مرحله خود قرار دارد و گروهی از مقامات سابق اسرائیلی (رژیم صهیونیستی) استراتژی نتانیاهو و ترامپ را فاجعه‌بار توصیف کرده‌اند.

«نفتالی بنت» -نخست‌وزیر فعلی اسرائیل (رژیم صهیونیستی)- بار دیگر با تلاش‌های آمریکا برای تعامل مجدد با ایران و بازگرداندن آن به پایبندی به شرایط برجام مخالفت کرد.

بنت در روز 29 نوامبر گفت: «ایران در ازای وحشیگری‌هایش، سزاوار هیچ پاداش، هیچ معامله‌ا‌ی و لغو تحریم‌ها نیست. من از متحدانمان در سراسر جهان می‌خواهم که تسلیم باج‌خواهی هسته‌ای ایران نشوند.»

در مذاکرات مجدد هفته گذشته در وین، همانطور که پیش‌بینی شده بود، قدرت‌های جهانی و ایران پیشرفتی حاصل نکردند.

تا همین اواخر، تقریباً در محافل رسمی ‌اسرائیل (رژیم صهیونیستی) اتفاق نظری وجود داشت که تصمیم ترامپ برای خروج از برجام یک اقدام مثبت بود.

فراموش نکنید که در سه سالی که از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد، استراتژی ترامپ، طبق شرایط خاص خود، به وضوح موفق نبود. تحریم‌های مجدد و افزایش یافته علیه ایران که «فشار حداکثری» نامیده می‌شود، تهران را مجبور به تسلیم شدن و مذاکره نکرد. همچنین آسیب اقتصادی به جمهوری اسلامی ‌منجر به سرنگونی آن توسط مردم‌ نشده است. به‌علاوه، در کمال تعجب، علی‌رغم افزایش نقض‌های هسته‌ای و حملات متعدد علیه متحدان منطقه‌ای واشنگتن، ترامپ هرگز تهدیدات حمله مستقیمی علیه ایران، انجام نداد.

برخی از مقامات امنیتی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) ، اعتراف کردند که این سیاست شکست خورده است.

رئیس مستعفی بخش تحقیقات اطلاعات نظامی ‌اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در ماه اکتبر سال 2020 به روزنامه یدیعوت آحارونوت گفت: «هنوز ثابت نشده است که خروج از برجام به نفع اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بوده است.»

یک ارزیابی اطلاعاتی نظامی ‌اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  عقیده دارد که نظام ایران تا سقوط فاصله زیادی داشت و آسیب جدی به اقتصاد جمهوری اسلامی، حمایت مالی ایران از نیروهای نیابتی منطقه‌ای این کشور را کاهش نداده است.

یکی از مقامات ارشد امنیتی اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  در آن زمان به من گفت که کشورها به این سرعت فرو نمی‌پاشند، و افزود که ]آیت‌الله[ علی خامنه‌ای «نیازی به پاسخگویی به کسی ندارد و او همچنان به سمت اهداف خود پیش می‌رود».

نگران‌کننده‌ترین پیشرفت‌های هسته‌ای ایرانی‌ها، افزایش ذخایر مواد شکافت‌پذیر غنی‌شده تا سطوح نزدیک به درجه نظامی، استفاده از سانتریفیوژهای پیچیده‌تر اورانیوم، همراه با تحقیق و توسعه، است.

سرلشکر «آهارون زیوی فرکش» -رئیس سابق اطلاعات نظامی‌ اسرائیل (رژیم صهیونیستی)-  اخیراً در جروزالم پست اعتراف کرد که توافق جدید با ایران «احتمالاً بدتر» از توافق اولیه برجام خواهد بود، و با این حال «حتی چنین توافق پایین‌تری بهتر از عدم انجام معامله‌ است.»

یک مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: ما نمی‌توانیم شرایطی را بپذیریم که ایران برنامه هسته‌ای خود را تسریع و روند دیپلماسی هسته‌ای خود را آهسته کند. ما آشکارا در حال آماده شدن برای جهانی هستیم که در آن هیچ بازگشتی به برجام وجود ندارد.