loader image

جستجو

برنامه_هسته¬ای_ایران_تنش_جدیدی_را_بین_آمریکا_و_اسرائیل_ایجاد_می¬کن

نیویورک تایمز: برنامه هسته­‌ای ایران تنش جدیدی را بین آمریکا و اسرائیل ایجاد می­کند 

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نیویورک تایمز» در یادداشت تازه خود به این موضوع پرداخت که دو متحد قدیمی، اکنون دو دیدگاه مختلف در مورد نحوه برخورد با ایران دارند و دولت بایدن روش تهاجمی اسرائیلی‌ها که تاکنون صورت گرفته را محکوم می‌کند که موجب اختلاف بین آن‌ها شده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه نیویورک تایمر در یادداشت تازه خود به‌قلم «جولیان بارنز» و «دیوید سنگر» نوشت: تنش‌ها در جریان مذاکرات این هفته پس از یک دوره کوتاه روابط قوی بین دولت جدید اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و آمریکا ظاهر شد.

اختلافات طولانی­‌مدت در مورد نحوه برخورد با برنامه هسته‌­ای ایران به تنش­‌های جدید بین دولت بایدن و اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  تبدیل شده است، به طوری که دو مقام ارشد اسرائیلی این هفته واشنگتن را ترک کردند و نگران این بودند که تعهد آمریکایی­‌ها به بازگرداندن توافق هسته‌­ای 2015 منجر به پیمان ناقصی شود که به تهران اجازه دهد تا برنامه غنی­‌سازی هسته‌­ای خود را سرعت بخشد.

مقامات آمریکایی این هفته اعلام کردند که دو ماه پیش، بایدن از «جیک سالیوان» -مشاور امنیت ملی خود- درخواست کرد که طرح بازبینی­‌شده پنتاگون برای اقدام نظامی در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک را بررسی کند. مقامات دولت همچنین تلاش‌های جدیدی را برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران تشریح کردند.

«آنتونی جی. بلینکن» -وزیر امور خارجه آمریکا- هفته گذشته گفت که دولت جدید ایران «در انجام آنچه که برای بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای 2015 ضروری است، جدی به‌­نظرنمی‌­آید.»

پس از تماس تلفنی پرتنش با بلینکن در 10 روز پیش، «نفتالی بنت» -نخست­‌وزیر اسرائیل- (رژیم صهیونیستی)  -وزیر دفاع خود- «بنی گانتس» و -رئیس جدید موساد- «دیوید بارنیا»  را این هفته به واشنگتن اعزام کرد که به اطلاعات جدید درباره غنی‌سازی اورانیوم ایرانیان مجهز بودند.

اختلاف بر سر ایران تنها یکی از چندین موضوعی است که روابط بایدن و بنت را مختل می­کند.

دو دولت بر سر بازگشایی کنسولگری آمریکا به روی فلسطینی­‌ها در اورشلیم، که توسط دونالد ترامپ بسته شده بود، اختلاف‌نظر داشتند. بنت می­گوید که چنین اقدامی حاکمیت اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  را در پایتخت آن تضعیف می­کند.

فارغ از دیگر تنش­ها، اختلاف‌نظر اساسی بر سر چگونگی توقف برنامه ایران وجود دارد. این بحث جدیدی نیست: دو متحد بر سر توافقنامه 2015 که اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  مخالف آن بود و باراک اوباما آن را امضا کرد، به شدت با هم جنگیدند.

اخیرا، آن­ها در مورد خرابکاری اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در تأسیسات ایران، که دولت بنت معتقد است برنامه را به عقب انداخته، و برخی در آمریکا استدلال می­کنند که تنها ایرانی­‌ها را تشویق می­کند تا تأسیسات غنی­‌سازی هسته­‌ای را با تجهیزات به­روزتر و کارآمدتر بازسازی کنند، اختلاف‌نظر داشتند.

به گفته یک مقام آگاه، بنت طی تماسی تلفنی گفت که ایران با افزایش درصد غنی‌سازی درصدد باج‌گیری از آمریکاست. وی افزود که هیچ مقام آمریکایی یا اسرائیلی نمی‌خواهد گزارش دهد که این کشور به غنی‌سازی درجه بمب رسیده است، اما ترس از یک ایران مجهز به سلاح هسته‌ای نباید منجر به تسلیم­‌ شدن در برابر خواسته‌های آن یا امضای یک توافقنامه نادرست شود.

مقامات اسرائیلی درباره توافق آمریکا با تهران و جلوگیری آن از انجام حملات مخفیانه خرابکارانه توسط سرویس‌­های اطلاعاتی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) ، ابراز نگرانی کردند. رهبران اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  می‌گویند که از دولت بایدن تضمین می‌خواهند که حتی در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای مجدد، واشنگتن به دنبال مهار کارزار خرابکارانه آن­ها نباشد.

مقامات آمریکایی بر این باورند تا زمانی که ایران برای ساخت بمب اقدام نکرده است، برنامه نظامی هسته­ای ندارد، زیرا پس از سال 2003 آن را به حالت تعلیق درآورده است. از سوی دیگر، مقامات اسرائیلی معتقدند که ایران، بعد از سال 2003 به تلاش­های مخفیانه خود درجهت ساخت بمب ادامه داده است.

برخی از مقامات اسرائیلی می­گویند کارشکنی آن­ها دارای اثرات استراتژیک است و می­تواند یکی از دلایلی باشد که ایرانی­ها هر چند به طور آزمایشی به وین بازگشته­‌اند.

به گفته مسئولان امریکایی، تنها راه برای جلوگیری از تولید سلاح توسط ایران، دستیابی به توافقی مانند سال 2015 است، که براساس آن ایران باید سوخت هسته‌ای خود را به خارج از کشور ارسال کند. و این به کاهش قابل‌توجه تحریم‌­ها در ازای آن نیاز دارد.

در دیدارهای این هفته، مقامات اسرائیلی سعی کردند واشنگتن را متقاعد کنند که به سمت توافق دیپلماتیک نرود و در عوض تحریم‌ها را تشدید کند.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که این دیدارها در پس زمینه حمله اخیر ایران به نیروهای آمریکایی در سوریه برگزار شد. به گفته این مقام، اسرائیلی­‌ها نگرش تهاجمی نسبت به تهدید ایران داشتند که مربوط به برنامه هسته‌­ای، موشکی و سایر تسلیحات بود.