loader image

جستجو

FILE PHOTO: U.S. President Donald Trump and Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu shake hands after Trump's address at the Israel Museum in Jerusalem May 23, 2017. REUTERS/Ronen Zvulun /File Photo

هاآرتص:اسرائیلی‌ها سرانجام حقایق را در مورد ترامپ شنیدند 

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «هاآرتص» در یادداشت تازه خود درباره خروج آمریکا از توافق برجام، به‌نقل از برخی مقام‌های رژیم صهیونیستی، تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از آن را موجب افزایش غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران و «اشتباه اصلی دهه گذشته» در سیاست با ایران خواند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه هاآرتص در یادداشت خود به‌قلم «امیر تیبون» نوشت:رئیس سابق موساد، وزیر دفاع و فرمانده ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، درباره خروج ترامپ از توافق برجام صحبت می‌کنند.

زمانی که «دونالد ترامپ» -رئیس جمهور سابق آمریکا- در ماه می سال ‌2018 تصمیم به خروج از توافق هسته‌ای ایران گرفت، «بنیامین نتانیاهو» -نخست وزیر وقت اسرائیل (رژیم صهیونیستی)- این تصمیم را به یک جشن سیاسی تبدیل کرد. رسانه‌های اسرائیلی(رژیم صهیونیستی) گزارش‌های مفصلی دریافت کردند که چگونه عملیات جسورانه موساد برای سرقت «آرشیو هسته‌ای» ایران از یک مکان امن در جمهوری اسلامی، آخرین نقطه‌ای بود که ترامپ را متقاعد کرد که این توافق بین‌المللی را زیر پا بگذارد.

این احساس غرور در هفته گذشته، زمانی که «یوسی کوهن» -رئیس سابق موساد- در کنفرانسی درباره امنیت ملی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) سخنرانی کرد، از بین رفت.

از یوسی کوهن در مورد این واقعیت پرسیده شد که از زمانی که دونالد ترامپ از این توافق خارج شد، ایران غنی‌سازی اورانیوم خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. او پاسخ داد: «این درست است.»

یکی دیگر از سخنرانان همان کنفرانس، «موشه یعلون» -وزیر دفاع سابق- بود که در زمان امضای توافق هسته‌ای به شدت با آن مخالف بود. با این حال، یعلون در مصاحبه با تحلیلگر هاآرتص گفت که هر چقدر هم که این توافق بد بود، تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از آن بدتر بود. وی آن را «اشتباه اصلی دهه گذشته» در سیاست با ایران خواند.

دو روز بعد، «سپهبد گادی آیزنکوت» -رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل- پیام مشابهی را به کنفرانس امنیت و سیاست دانشگاه رایشمن در هرتزلیا فرستاد.

فرمانده ارتش اسرائیل گفت که خروج آمریکا از این توافق، برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) خوب نبود. این توافق ایران را از همه محدودیت‌ها رها کرد و برنامه هسته‌ای این کشور را به موقعیت بسیار پیشرفته‌تری رساند. برای بسیاری از اسرائیلی‌ها(رژیم صهیونیستی)، این اظهارات می‌تواند غافلگیرکننده باشد.

نتانیاهو خروج ترامپ از توافق هسته‌ای را به عنوان دستاورد شخصی خود معرفی کرد و رسانه‌های اسرائیلی (رژیم صهیونیستی)عمدتاً سطحی و مطیع، این ماجرا را با تردید بسیار کمی ‌پذیرفتند. مفسران و تحلیلگران آن را به عنوان یک پیروزی ژئوپلیتیک توصیف کردند.

فارغ از دیدگاه‌های نهادهای امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، آن‌ها در تمام مدت، دیدگاهی متفاوت و دوسوگرا از توافق با ایران داشتند. آن‌ها آن را توافقی مشکل‌ساز و پر از چالش می‌دانستند، اما آن را باز هم بسیار بهتر از چیزی که سیاست جدید ترامپ ایجاد کرده بود (یعنی هرج و مرج)، می‌دانستند.

«آموس هارل» -تحلیلگر امنیت ملی هاآرتص- در سال 2019، بر اساس مکالمات با مقامات ارشد اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، نوشت که ایران هیچ نشانه‌ای از دست کشیدن از برنامه هسته‌ای خود نشان نمی‌دهد و سیاست «فشار حداکثری» ترامپ که به منظور فروپاشی نظام جمهوری اسلامی اتخاذ شده بود، ناگزیر شکست خورده است است.

در آن زمان، برخی از مقامات اسرائیلی(رژیم صهیونیستی) گفتند که جشن گرفتن نتانیاهو به خاطر خروج ترامپ از این توافق زودهنگام بود. سیاست ترامپ در قبال ایران شامل برخی از دستاوردهای تاکتیکی بود، اما استراتژی کلی آن به شکست ختم شد.

ایران در روزی که ترامپ ریاست جمهوری آمریکا را ترک کرد، نسبت به زمانی که برای اولین بار وارد کاخ سفید شد، به توانایی نظامی‌هسته‌ای نزدیک‌تر شده بود.

در واقع، برخی از مقامات از جمله کوهن در آن زمان در مورد اقدامات ترامپ در مورد ایران مردد بودند و حتی حاضر بودند در مجامع حرفه‌ای این موضوع را بیان کنند. اما هشدارهای آن‌ها با کارزار پیروزی پر شور نتانیاهو مسکوت ماند. اکنون که آن‌ها بالاخره در مورد این توافق صحبت می‌کنند، رسانه‌های اسرائیلی(رژیم صهیونیستی) موظفند اظهارات حقیقی خود را پس از سال‌ها کار غیرمسئولانه نتانیاهو، به گوش مردم برسانند.