loader image

جستجو

President Joe Biden listens during an event in the South Court Auditorium in the Eisenhower Executive Office Building on the White House complex, Tuesday, Feb. 22, 2022, in Washington. (AP Photo/Alex Brandon)

هاآرتص:‌ واشنگتن از موضع اسرائیل در قبال اوکراین حساس شده است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هاآرتص» در یادداشت تازه نوشت: موضع اسرائیل درقبال اوکراین با جامعه بین‌المللی همگام نیست و انتقادات نادر دو حزبی را در واشنگتن برانگیخته است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه هاآرتص در یادداشت تازه خود به‌قلم «بن ساموئلز» نوشت: مقامات آمریکایی به حمایت بیشتر جامعه بین‌المللی از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در طول جنگ‌های خود اشاره می‌کنند.

مقامات آمریکایی به طور فزاینده‌ای نسبت به تلاش‌های اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای حمایت از اوکراین بدون اینکه روسیه را از خود دور کنند، حساس هستند.

موضع اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با جامعه بین‌المللی همگام نیست و انتقادات نادر دو حزبی را در واشنگتن برانگیخته است، زیرا اورشلیم تلاش می‌کند تا مجوز مسکو برای عملیات بر فراز سوریه را حفظ کند، جایی که روسیه عملاً حریم هوایی آن را کنترل می‌کند و بر اساس گزارش‌های خارجی متعدد به دولت یهود اجازه می‌دهد به اهداف ایرانی حمله کند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تاکنون ناسازگار بوده است و مقامات، اغلب از محکوم کردن روسیه یا ولادیمیر پوتین کوتاهی کرده‌اند.

«نفتالی بنت» -نخست‌وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- در دیدار چهارشنبه با «اولاف شولتز» -صدراعظم آلمان- در اورشلیم، گفت که دولت یهود در کنار مردم اوکراین ایستاده است.

«لیندسی گراهام» -سناتور جمهوری‌خواه- که عموماً به عنوان سناتور طرفدار اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در واشنگتن شناخته می‌شود، روز دوشنبه این کشور را محکوم و به امتناع از فروش موشک‌های استینگر به اوکراین در پی درخواست رئیس‌جمهور این کشور متهم کرد.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که کشورشان درخواست اوکراین برای سیستم دفاع ضد موشکی گنبد آهنین را رد کرده است و دولت یهود امیدوار است بی‌طرف بماند.

اما «یوگن کورنیچوک» -سفیر اوکراین- گفت که این سیستم «مورد بحث قرار نگرفته است» و افزود که «روسیه از سلاح‌های کاملاً متفاوت از فلسطینی‌ها استفاده می‌کند، بنابراین، گنبد آهنین احتمالاً به ما کمک نخواهد کرد».

با این حال، کورنیچوک روز سه‌شنبه تأیید کرد که اوکراین از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و سایر متحدان غربی درخواست تسلیحات کرده است و افزود که علیرغم امتناع مکرر دولت یهود، «ما قطعاً» هنوز امیدواریم.

موقعیت منحصر به فرد اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به عنوان یک واسطه بالقوه دلیل دیگری است که مقامات این کشور سعی کرده‌اند از ترد روسیه اجتناب کنند. به عنوان مثال، بنت هنوز علناً روسیه را محکوم نکرده است.

گفتگوی زلنسکی و بنت در همان روزی انجام شد که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از پیوستن به 87 کشور در حمایت از قطعنامه تحت رهبری آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل خودداری کرد. مقامات اسرائیلی از وتوی اجتناب‌ناپذیر روسیه به عنوان پوشش استفاده کردند.