loader image

جستجو

Why is Erdogan eager to start a warm relationship with Israel33

هاآرتص:‌ چرا اردوغان مشتاق آغاز رابطه گرم با اسرائیل است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هاآرتص» در یادداشت خود ضمن اشاره به اینکه اگر ترکیه بخواهد به نقطه اتصال منطقه‌ای برای انتقال گاز به اروپا تبدیل شود مستلزم بهبود روابط با اسرائیل و مصر است، ‌نوشت: اردوغان می‌داند باید اقدامات خود را همزمان با این دو کشور هماهنگ کند تا گاز خود را از طریق قلمرو ترکیه منتقل کنند.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه هاآرتص در یادداشت تازه خود به‌قلم «زوی بارئل» نوشت: این هفته، «ابراهیم کالین» همراه با «صدات اونال» -معاون وزیر خارجه ترکیه- به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) آمد تا در مورد از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور گفت‌و‌گو کند.

این اولین دیدار مقامات ارشد ترکیه و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نیست. رابطه نزدیکی بین سران «موساد» و «هاکان فیدان» -رئیس اطلاعات ترکیه- علی‌رغم توقف دیپلماتیک عمومی بین دو کشور شکل گرفته است.

اردوغان می­خواهد این روابط را به سطح بعدی برساند که مستلزم تعیین سفرا، از سرگیری همکاری نظامی و گسترش تعامل تجاری به­عنوان بخشی از نفوذ منطقه­ای و جهانی خود است.

در سال 2018، پس از درگیری در غزه، سفیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در آنکارا برکنار و دیپلمات مسئول سفارت ترکیه در تل آویو به کشورش بازگردانده شد. اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بار دیگر لقب «دولت تروریستی» را به خود گرفت.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در جبهه ضد ترکیه تنها نبود. «عبدالفتاح سیسی» -رئیس‌جمهور مصر- به محض تصرف کاخ ریاست جمهوری در جولای 2013 مورد هدف اردوغان قرار گرفت. اردوغان حمایت خود را از شخصیت‌های ارشد حماس دریغ نکرد. سفیر امارات در واشنگتن، ترکیه را بزرگ‌ترین تهدید در غرب آسیا توصیف کرد.

اما روز دوشنبه در حالی که «نفتالی بنت» به بحرین سفر کرد، اردوغان در فرودگاه ابوظبی فرود آمد و مورد استقبال قرار گرفت.

روابط خارجی مبتنی بر منافع است و با تبدیل شدن خاورمیانه عربی به مهمترین بلوک استراتژیک، ترکیه خواهان ورود به آن است.

اردوغان می­داند که از سرگیری روابط با اسرائیل مستلزم بهبود روابط با مصر است و اگر ترکیه می­خواهد به نقطه اتصال منطقه‌­ای برای انتقال گاز به اروپا تبدیل شود، باید اقدامات خود را همزمان با دو کشور هماهنگ کند تا گاز خود را از طریق قلمرو ترکیه منتقل کنند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و کشورهای منطقه نیز قصد دارند در روابط ترکیه با ایران تغییر ایجاد کنند. در ظاهر، ترکیه و ایران شریک و متحد یکدیگرند، اما در واقع، در چندین سطح اختلاف نظر عمیقی دارند. هر دو برای نفوذ در کشورهای قفقاز به رقابت می­پردازند.

اخیراً، روابط آن­ها با قطع عرضه گاز به ترکیه به دلیل نقص فنی کارخانه با مشکل مواجه شد. اما حتی پس از رفع آن، ایران جریان کامل گاز را از سر نگرفت، که به گفته ترکیه، اقدامی دیپلماتیک است.