loader image

جستجو

Israel must change its approach to BRICS11

هارآرتص:‌ اسرائیل باید رویکرد خود در خصوص برجام را تغییر دهد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هاآرتص» دریادداشت خود با اشاره به اینکه احتمال دارد به‌زودی توافق هسته‌ای جدید امضا شود،‌ نوشت: اسرائیل باید با سوءظن به این توافق نگاه کند و در تلاش‌های نظارتی بین‌المللی برای اطمینان از اینکه تمام مفاد آن واقعاً رعایت می‌شود، شرکت کند.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه هاآرتص در یادداشت تازه خود نوشت: ظاهرا پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات ایران و قدرت‌های غربی در وین حاصل شده است و ممکن است به زودی توافق هسته‌ای جدیدی را امضا کنند.

«نفتالی بنت» به سرعت هشدار داد که «دو اتفاق» از زمان امضای قرارداد اصلی در سال 2015 رخ داده است. «ایرانی‌ها گام‌های بزرگی در ایجاد قابلیت غنی‌سازی خود برداشته‌اند و زمان گذشته است. اگر جهان مجدداً بدون تمدید تاریخ انقضا، قرارداد را امضا کند، ما در مورد توافقی صحبت می‌کنیم که در مجموع دو سال و نیم کار می‌کند و پس از آن ایران می‌تواند بدون محدودیت، سانتریفیوژهای پیشرفته را توسعه و نصب کند.

بنت فراموش کرد که ذکر کند که ایران تنها حدود یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق در سال 2018 شروع به نقض توافق کرد. او همچنین فراموش کرد که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) سهم بزرگی در این تصمیم آمریکا داشته است. اسرائیل(رژیم صهیونیستی) اکنون شکایت دارد که توافق جدید، برنامه هسته‌ای ایران را برای مدت کوتاهی متوقف می‌کند.

این شکایت نادرست است. نظارت و اکثر محدودیت‌ها برای سال‌های متمادی پابرجا خواهند بود و در هر صورت، ایران اجازه تولید سلاح هسته‌ای را نخواهد داشت.

پس از اینکه مذاکرات با ایران در ژوئن گذشته به دلیل انتخاب رئیس‌جمهور جدید ایران متوقف شد، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با عجله این نظریه را مطرح کرد که ایران قصد بازگشت به میز مذاکره را ندارد. زمانی که مذاکرات از سر گرفته شد، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) پیش‌بینی کرد که تهران تلاش خواهد کرد تا زمان بخرد و هدفش توسعه بیشتر برنامه هسته‌ای خود تحت پوشش مذاکرات است. هر دوی این پیشگویی‌ها نادرست بودند. ایران به شدت در حال مذاکره است و در حالی که مذاکرات عاری از فراز و نشیب نبوده است، تهران جدیت خود را نشان داده و به نظر می‌رسد مصمم به امضای توافق است.

اگر توافق امضا شود، همه ترس‌های اسرائیل (رژیم صهیونیستی) را برطرف نخواهد کرد. ایران همچنان می‌تواند به توسعه موشک‌های بالستیک ادامه دهد و انتظار نمی‌رود حمایت از حزب‌الله، جهاد اسلامی، حوثی‌ها در یمن یا شبهه‌نظامیان در عراق را متوقف کند. همزمان تهران به دنبال ترمیم روابط خود با عربستان، امارات و دیگر کشورهای خلیج‌فارس است که متحدان اسرائیل به شمار می‌روند.

دولت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) باید با سوءظن به این توافق نگاه کند، در تلاش‌های نظارتی بین‌المللی برای اطمینان از اینکه تمام مفاد آن واقعاً رعایت می‌شود شرکت کند و برای خنثی کردن هرگونه تهدید ایران علیه اسرائیلی‌ها تلاش کند.