loader image

جستجو

FILE Ñ Ukrainian soldiers fire a U.S.-supplied M777 howitzer at Russian positions in the Donetsk region of Ukraine on June 21, 2022. Some officials are concerned that pulling too many Ukrainian artillery specialists off the front lines for training could weaken Ukrainian defenses. (Tyler Hicks/The New York Times)

ناینتین فورتی فایو:
هدف آمریکا از جنگ اوکراین چیست؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «ناینتین فورتی فایو» در یادداشت خود به بررسی این سوال پرداخت که هدف آمریکا از جنگ اوکراین چیست؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه ناینتین فورتی فایو در یادداشت خود به‌قلم «دنیل دیویس» نوشت: روز جمعه، «جانت یلن» -وزیر خزانه‌داری آمریکا- اعلام کرد که گروه 7 با اعمال محدودیت قیمت بر نفت روسیه موافقت کرده است.

هدف از این کار تعیین قیمت جهانی است تا مسکو از فروش نفت سودی کسب نکند، اما به اندازه‌ای بالا باشد که روسیه تولید خود را به طور کامل متوقف نکند.

یلن مدعی شد که هدف از این سقف، وارد کردن ضربه بزرگی به امور مالی روسیه خواهد بود و هم توانایی روسیه را برای مبارزه با جنگ بی‌دلیل خود در اوکراین و هم تسریع در وخامت اقتصاد روسیه خواهد داشت.

باید دید که آیا گروه 7 می‌تواند به آرزوی خود عمل کند و واقعاً این طرح را اجرا کند یا خیر.

پس از اینکه تهدیدات تحریمی نتوانست پوتین را بازدارد، بایدن منطق تحریمی را تعدیل کرد و ادعا کرد که در واقع «هیچکس انتظار نداشت تحریم‌ها مانع از وقوع چیزی شود».

تا به امروز، هیچ یک از رهبران ارشد آمریکا نگفته‌اند که چگونه انتظار می‌رود حمایت ما از کی‌یف به نتایج مورد نظر برسد.

هیچ‌کس بیان نکرده است که روسیه «تضعیف شده» چگونه به نظر می‌رسد.

حتی قبل از شروع جنگ، آمریکا هیچ چشم‌اندازی برای وضعیت نهایی که می‌خواهد ایجاد کند، نداشته است.

واشنگتن باید به صورت تهاجمی با کی‌یف و مسکو تعامل دیپلماتیک می‌کرد تا از تمام قدرت خود برای یافتن راهی برای جلوگیری از جنگ استفاده می‌کرد.

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد آمریکا تلاش دیپلماتیک جدی برای جلوگیری از جنگ انجام داده باشد.

تقریباً تنها هدفی که هر یک از اعضای تیم امنیت ملی بایدن از زمان شروع جنگ بیان کرده‌اند، برای دیدن روسیه «تضعیف شده» بوده است.

ما چندین دور حمایت چند میلیارد دلاری از جمله برخی تجهیزات مدرن و قدیمی را به اوکراین ارسال می‌کنیم، اما این مجموعه منسجمی نیست که بتواند ظرفیت خاصی را در نیروهای مسلح اوکراین فعال کند.

هیچ‌کس نمی‌تواند به مردم آمریکا بگوید این تلاش چقدر هزینه دارد، چقدر طول می‌کشد، یا حتی موفقیت چگونه خواهد بود. اگر این امر آشنا به نظر می‌رسد، اساساً این همان سیاست خارجی بی هدف و بی‌کفایتی است که آمریکا برای چندین دهه دنبال می‌کند.

ما در اقدامات خود در سوریه، لیبی، سومالی، نیجر و بسیاری از مناطق دیگر در آفریقا همین مسئله را داشته‌ایم: هیچکدام به نفع آمریکا نبوده است.

هزینه تمام این شکست‌ها برای آمریکا بسیار زیاد بوده است.