loader image

جستجو

The purpose of Biden's trip is to revive American leadership in West Asia

موسسه کشورهای خلیج فارس:
هدف سفر بایدن احیای رهبری آمریکا در غرب آسیاست

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «کشورهای خلیج‌فارس» در یادداشت خود نوشت: سیاستگذاران آمریکا ظاهراً در حال پیشبرد یک کارزار دو جبهه‌ای برای مهار و بازدارندگی در شرق اروپا و غرب آسیا هستند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ موسسه کشورهای خلیج فارس در یادداشت خود به‌قلم «حسین ایبیش» نوشت: در روز 14 ژوئن، کاخ سفید برنامه‌های خود را برای اولین سفر جو بایدن به غرب آسیا از زمان روی کار آمدن وی اعلام کرد.

این تلاش در بحبوحه شکست آشکار مذاکرات غیرمستقیم در وین برای احیای برجام صورت می‌گیرد.

این مذاکرات عمدتاً به دلیل درخواست ایران مبنی بر حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه به بن‌بست رسید.

هر اردوگاه تقویت‌شده به رهبری آمریکا در غرب آسیا عملاً بر اساس مشارکت واقعی بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، به‌ویژه امارات، عربستان و همچنین سایر کشورهای عربی مانند مصر و اردن ساخته خواهد شد.

در طول مبارزات انتخاباتی بایدن در اوایل دولت وی، به نظر می‌رسید از عربستان فاصله گرفته است، بنابراین، چنین سفری یک تغییر اساسی در سیاست خارجی وی محسوب می‌شود.

این موفقیت در بازسازی اتحادها علیه یک هژمون بالقوه در اروپا با شکست آشکار مذاکرات وین همراه شده است.

در فوریه، مذاکره‌کنندگان آمریکایی شاید تا حد قابل‌توجهی به‌عنوان یک تاکتیک مذاکره اصرار داشتند که ظرف چند هفته، توسعه فناوری هسته‌ای ایران احیای برجام را بی‌ربط خواهد کرد.

بنابراین، سیاستگذاران آمریکا ظاهراً در حال پیشبرد یک کارزار دو جبهه‌ای برای مهار و بازدارندگی در شرق اروپا و غرب آسیا هستند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، امارات و عربستان در نهایت در یک قطعنامه قوی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در محکومیت تهاجم، در کنار آمریکا علیه روسیه قرار گرفتند. با این حال، هر سه همچنان درها را به روی مسکو و شاید پکن باز نگه داشته‌اند.

بسیاری از مقامات سعودی بر این باور بودند که گام‌های اساسی برای برآورده کردن خواسته‌های آمریکا در مورد پیگیری آتش‌بس در یمن، پذیرش پناهجویان از افغانستان و ارائه کمک به گروه‌هایی که با سیاست آمریکا در کشورهایی مانند لبنان و عراق همکاری می‌کنند، برداشته‌اند.

ژست ملاقات شخص بایدن با محمد بن سلمان به تنهایی نشان‌دهنده بازگشت به حالت عادی در روابط با پادشاهی خواهد بود.

در واشنگتن، برخی از حامیان سفر بایدن و تعهد امنیتی جدید به کشورهای عربی خلیج‌فارس، با همکاری اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، آن را اولین گام به سوی این کشورها برای به عهده گرفتن مسئولیت اصلی امنیت و ثبات منطقه‌ای خود می‌دانند.