loader image

جستجو

The purpose of the US President's visit to Saudi Arabia

واشنگن پست:
هدف سفر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «واشنگتن پست» در یادداشت تازه خود به بررسی هدف رییس جمهور آمریکا به عربستان پرداخت و نوشت: در جده، رهبران سراسر منطقه گرد هم می‌آیند، در حالیه که به دنبال راهی برای ثبات و یکپارچگی غرب آسیا، با رهبری حیاتی آمریکا می‌گردند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه واشنگتن پست در یادداشت تازه خود به‌قلم «جوبایدن» نوشت:  هفته آینده، من به غرب آسیا سفر خواهم کرد تا فصل جدید و امیدوارکننده‌تری از تعامل آمریکا را در منطقه آغاز کنم.

این سفر در زمان حیاتی برای منطقه انجام می‌شود و منافع مهم آمریکا را پیش خواهد برد. منطقه‌ای امن‌تر و یکپارچه‌تر از بسیاری جهات به نفع آمریکایی‌هاست. آبراه‌های آن برای تجارت جهانی و زنجیره‌های تامینی که ما به آن‌ها تکیه می‌کنیم، ضروری است.

منابع انرژی آن برای کاهش تأثیر جنگ روسیه در اوکراین بر منابع جهانی حیاتی است. و منطقه‌ای که از طریق دیپلماسی و همکاری گرد هم آید، احتمالاً کمتر منجر به افراط‌گرایی خشونت‌آمیز می‌شود.

اجتناب از این سناریو برای من از اهمیت بالایی برخوردار است. من دیپلماسی را برای رسیدن به اهدافمان دنبال خواهم کرد.

غرب آسیا‌یی که من از آن بازدید خواهم کرد، پایدارتر و امن‌تر از غرب منطقه‌ای است که دولت من 18 ماه پیش به ارث برده بود. یک ماه قبل از ورود من به کاخ سفید سفارت ما در بغداد با بزرگترین حمله موشکی در یک دهه اخیر روبرو شد. حملات علیه سربازان و دیپلمات‌های ما نسبت به سال قبل چهار برابر شده بود.

پس از اینکه ترامپ توافق هسته‌ای که به سود آمریکا بود را انکار کرد، ایران قانونی را تصویب کرده بود که تسریع برنامه هسته‌ای خود را الزامی می‌کرد. سپس، زمانی که دولت گذشته در شورای امنیت سازمان ملل به دنبال محکومیت ایران به دلیل این اقدام بود، آمریکا خود را منزوی و تنها دید.

در اولین هفته‌های کاری من به‌عنوان رئیس‌جمهور، کارشناسان اطلاعاتی و نظامی ما هشدار دادند که منطقه تحت فشار خطرناکی قرار دارد و نیاز به دیپلماسی فوری و فشرده داشت. برای به دست آوردن بازدارندگی آمریکا، دستور حملات هوایی در پاسخ به حملات علیه نیروهایمان را صادر نموده و اقدامات دیپلماتیک جدی را برای ایجاد منطقه‌ای با ثبات‌تر آغاز کردم.

با احترام به ایران، ما با متحدان و شرکای خود در اروپا و سراسر جهان متحد شدیم تا انزوای آن‌ها را برگردانیم. اکنون این ایران است که تا زمانی که به توافق هسته‌ای بازگردد، منزوی شده است. ماه گذشته، بیش از 30 کشور به ما پیوستند تا عدم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای را محکوم کنند. دولت من همچنان تا زمانی که ایران آماده بازگشت و پایبندی به توافق هسته‌ای 2015 باشد، به افزایش فشار دیپلماتیک و اقتصادی ادامه خواهد داد.

از همان ابتدا، هدف من این بود که روابط را با کشوری که 80 سال یک شریک استراتژیک مهم بوده است، تغییر دهم، اما نه پارگی روابطی که امروز شاهش هستیم.

امروز، عربستان به بازگرداندن وحدت میان 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس کمک کرده، از آتش‌بس در یمن حمایت کامل نموده و اکنون با همراهی کارشناسان من برای کمک به ثبات بازارهای نفت با سایر تولیدکنندگان اوپک همکاری می‌کند. می‌دانم که افراد زیادی با تصمیم من برای سفر به عربستان مخالف هستند. اما دیدگاه‌های من در مورد حقوق بشر روشن است و آزادی‌های اساسی همیشه در دستور کار قرار می‌گیرد.

این سفر همچنین نماد کوچکی از روابط نوپا و گام‌هایی در جهت عادی‌سازی روابط میان اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و جهان عرب خواهد بود و دولت من برای تعمیق و گسترش آن تلاش می‌کند. در جده، رهبران سراسر منطقه گرد هم می‌آیند، در حالیه که به دنبال راهی برای ثبات و یکپارچگی غرب آسیا، با رهبری حیاتی آمریکا می‌گردند.