loader image

جستجو

Biden's travel expenses to Saudi Arabia

فارن افرز:
هزینه‌های سفر بایدن به عربستان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن افرز» درمطلب تازه خود با اشاره به اینکه دیدار بایدن و ولیعهد عربستان باعث تقویت این مسئله‌ست که امریکا برای دفاع از حقوق بشر گزینشی عمل می‌کند، به بررسی موضوع هزینه‌های سفربایدن به عربستان پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌نشریه فارن افرز در مطلب تازه خود به‌قلم «اگنس کالامار» نوشت:  جو بایدن، از عربستان دیدن کرد و بخشی از سفر او، نشست با «محمد بن سلمان» -ولیعهد سعودی- بود، همان کسی که دستور قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار را داده بود.

برنامه سفر او نه تنها پیگیری عدالت در مورد خاشقچی را تضعیف می‌کند، بلکه باعث تقویت این تلقی می‌شود که آمریکا برای دفاع از حقوق بشر فقط گزینشی عمل می‌کند.

مسئولیت ولیعهد در قتل خاشقچی یک واقعیت است. دولت آمریکا یافته‌ها این موضوع را تایید کرده است.

ولیعهد از این موضوع شکایت دارد که تا زمانی که گناهش در مورد این قتل ثابت نشده، باید فرض بر بیگناهی او باشد. استدلال او مضحک است، زیرا جهان از یک محاکمه عادلانه و بی‌طرفانه برای ارزیابی مقصر بودن وی استقبال می‌کند، اما عربستان مانع هرگونه تلاشی برای برگزاری این دادگاه است.

به سختی می‌توان گفت که آمریکا در این سفر برای نخستین بار قواعد نظم بین‌الملل را رعایت نمی‌کند.

اقدامات گذشته‌اش در تناقض با اصول عدم تجاوز و صلح بوده است. تهاجم این کشور به عراق، جنگش علیه تروریسم، کارزارش برای حملات پهپادی در خارج از حوزه‌های درگیری مسلحانه و استفاده گزینشی‌اش در اعمال تحریم‌ها همگی منع استفاده از زور را تضعیف کرده و در مواردی خاص باعث شده تا معنای و مفهوم اصل دفاع از خود در منشور سازمان ملل در ورای هرگونه فهم معقولی از این اصطلاح به کار گرفته شود.

این رویکرد گزینشی به حقوق بین‌الملل است که به روسیه اجازه می‌دهد تا رفتار خود را با رفتار آمریکا یکی بداند و بخش‌هایی از جهان هم این استدلال را قانع‌کننده می‌دانند.

شواهد فزاینده‌ای وجود دارد دال بر این که روسیه نه تنها رهبران کشورهای آفریقا و آسیا، بلکه حتی مردم این کشورها را نیز در مورد موجه بودن تهاجمش علیه اوکراین قانع کرده است.

تجزیه و تحلیل‌های انجام‌شده توسط اکونومیست نشان می‌دهد که محتوای طرفداری از روسیه در میان کاربران خارج از غرب قابل‌توجه است.

اگر تصمیم بایدن برای سفر به عربستان تاییدی بر پیروزی واقع‌گرایی سیاسی باشد، آیا می‌توان پیامدهای حقوق بشری این سفر را حتی تا میزانی نه چندان کافی کاهش داد؟ بایدن دست‌کم نباید به تنهایی با محمد بن سلمان دیدار کند و اجازه ندهد هیچ عکاسی از او و بن سلمان عکسی بگیرد.

این‌ها حداقل هستند. آیا این موارد کافی خواهند بود تا بایدن بتواند جهان را از بحران‌های فعلی از جمله بحران ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین نجات دهد؟ واضح است که نه.