loader image

جستجو

FILE PHOTO: A Russian Yars intercontinental ballistic missile system drives past an honour guard during a military parade on Victory Day, which marks the 77th anniversary of the victory over Nazi Germany in World War Two, in Red Square in central Moscow, Russia May 9, 2022. REUTERS/Maxim Shemetov/File Photo

نیوزویک:
هشدار جنگ هسته‌ای روسیه صادر شد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیوزویک» در مطلب تازه خود ضمن اشاره به هشدار نماینده پارلمان المان به جنگ هسته‌ای روسیه،‌ تاکید کرد: اگر ناتو به یک طرف درگیری در اوکراین تبدیل شود، به نقطه‌ای می‌رسد که روسیه به تأسیسات نظامی در خاک ناتو حمله خواهد کرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه نیوزویک در مطلب تازه خود به‌قلم «ناتالی ونگاس» نوشت:«زارا واگن‌کنشت» نماینده پارلمان آلمان که کشورش یکی از متحدان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است، هشدار جدیدی درباره احتمال سرایت جنگ روسیه و اوکراین به یک رویارویی هسته‌ای صادر کرد.

مقامات روسیه مرتباً احتمال حمله مسکو به اعضای ناتو را در پاسخ به کمک‌ها و تسلیحاتی که به اوکراین در جنگ ارائه کرده‌اند، مطرح کرده‌اند.

به گزارش تاس، یک خبرگزاری دولتی روسیه، واگن‌کنشت، رهبر حزب اتحاد زارا واگن‌کنشت آلمان یعنی منطق و عدالت [BSW] در مصاحبه با گروه رسانه‌ای فونکه هشدار داد که اگر «ناتو به یک طرف» جنگ تبدیل شود، جنگ به‌شدت به یک «مقابله هسته‌ای» افزایش خواهد یافت.

واگن‌کنشت گفت: «اگر ناتو به یک طرف درگیری در اوکراین تبدیل شود، به نقطه‌ای می‌رسد که روسیه به تأسیسات نظامی در خاک ناتو حمله خواهد کرد». پس از آن، درگیری به زودی به رویارویی هسته‌ای تبدیل می‌شود، زیرا این تنها میدانی است که روسیه با ناتو برابری می‌کند. به همین دلیل است که بسیار خطرناک است که ما به خود اجازه می‌دهیم به عمق درگیری کشیده شویم.

وی ادامه داد: روس‌ها مدام پیام می‌فرستند که نمی‌خواهند ارتش آمریکا را در نزدیکی مرزهای خود ببینند، به‌ویژه بسیاری از سیاست‌مداران غربی خاطرنشان کردند که ادغام اوکراین در ساختارهای نظامی ناتو منجر به جنگ خواهد شد.

واگن‌کنشت استدلال کرد که کی‌یف «به سرعت به منطقه نفوذ نظامی آمریکا کشیده می‌شود» و به همین دلیل است که روسیه «قبل از اینکه خیلی دیر شود» شروع به اتخاذ اقدامات خاصی کرد.

در همین حال، یک بسته کمک نظامی جدید به ارزش تقریباً 1.5 میلیارد دلار (1.4 میلیارد یورو) اخیراً توسط اولاف شولتس، صدراعظم آلمان اعلام شد زیرا ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین بر اهمیت حفظ سطح کمک به اوکراین در سال آینده تأکید کرد.

شولتس تأکید کرد که آلمان بزرگ‌ترین حامی نظامی اوکراین در اروپا و دومین کشور بزرگ پس از آمریکا است.

شولتس بر تعهد آلمان به پدافند هوایی ‌به‌عنوان‌‌ بخشی از بسته کمکی جدید که شامل سیستم‌های پدافند هوایی، توپ‌های ضد هوایی فلاک‌پانتسر گپارت، تانک‌ها، خودروهای زرهی، پهپادهای جنگی، مهمات توپخانه و رادار با حمایت بلژیک، دانمارک و نروژ است، تأکید کرد.

نیوزویک از طریق ایمیل با وزارت خارجه آلمان، ناتو و وزارت دفاع روسیه تماس گرفته است تا نظرات خود را در این خصوص بیان کنند.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا، در آستانه خروج از هفت سال خدمت خود که روز پنجشنبه به پایان رسید، پیش از این با نیوزویک در مورد وضعیت آشفته روابط بین مسکو و واشنگتن صحبت کرده بود.

آنتونوف استدلال کرد که «واشنگتن به بحث خطرناک درباره امکان دادن مجوز به اوکراینی‌ها برای حمله به عمق خاک روسیه با موشک‌های دوربرد غربی ادامه می‌دهد».

اوکراین مدت‌هاست که آمریکا و انگلیس را تحت فشار قرار داده تا محدودیت استفاده از تسلیحات دوربرد برای حملات در داخل روسیه را به دلیل نگرانی از تشدید جنگ لغو کنند.

کی‌یف می‌گوید برای هدف قرار دادن پایگاه‌های هوایی مورد استفاده هواپیماهای جنگی روسیه که اغلب از اعماق خاک روسیه بمب‌های سرخورده را علیه اوکراین پرتاب می‌کنند، به سلاح‌های دوربرد مانند [ATACMS] (سیستم موشکی تاکتیکی ارتش) نیاز دارد. موشک‌های «سایه طوفان» که توسط انگلیس تهیه شده، با بردی در حدود 150 مایل تنها علیه اهداف روسیه در اراضی اشغالی اوکراین استفاده شده است.