loader image

جستجو

The head of NATO warned about the danger of the collapse of the global arms control system

پولیتیکو:
هشدار رئیس ناتو درباره خطر فروپاشی سیستم کنترل تسلیحات جهانی

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «پولیتیکو» در گزارشی از هشدار رییس ناتو درباره خطر فروپاشی سیستم کنترل تسلیحات جهانی، خبر داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه پولیتکیو در گزارشی خبر داد: «ینس استولتنبرگ» -دبیرکل ناتو- روز سه‌شنبه در حالی که روسیه و چین را مورد سرزنش قرار داد، هشدار داد سیستم جهانی که زمانی گسترش سریع تسلیحات را محدود می‌کرد، در خطر انقراض است؛

رئیس ناتو در کنفرانسی درباره کنترل تسلیحات که توسط ناتو و وزارت خارجه آمریکا سازماندهی می‌شد، این‌گونه گفته که ما بر سر دوراهی ایستاده‌ایم.

استولتنبرگ ادامه داد که فروپاشی نظم بین‌المللی کنترل تسلیحات و تکثیر نامحدود سلاح‌های کشتار جمعی، با عواقب بسیار خطرناکی در کمین است و ‌به‌زودی از بین می‌رود؛

اظهارات او تنها چند هفته پس از آن بیان می‌شود که روسیه مشارکت خود را در آخرین معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای باقی‌مانده با آمریکا به حالت تعلیق درآورد و باعث شد که پیمان‌های کنترل تسلیحات در سرتاسر جهان از بین برود.

این توسعه در کنار انباشت تسلیحات ‌قابل‌توجه از روسیه و چین و همچنین تسلیحات هسته‌ای مسکو در زمان جنگ رخ داده است؛

رئیس ناتو در سخنرانی روز سه‌شنبه خود نگرانی‌های جدی در مورد رفتار روسیه و چین بیان کرد، اما همچنان درها را برای ترتیبات جدید کنترل تسلیحات باز گذاشت.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به تصمیم روسیه برای تعلیق مشارکت در معاهده استارت جدید، عدم تبعیت از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، گفت: کرملین تصمیم گرفته است که کنترل تسلیحات را از بین ببرد و ثبات استراتژیک و استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس را تضعیف کند؛ او در حالی که روسیه را مهم‌ترین تهدید برای امنیت جهان توصیف کرد، اذعان کرد که چالش‌های دیگری نیز وجود دارد.

رئیس ناتو گفت که چین ‌به‌سرعت در حال رشد زرادخانه هسته‌ای خود بدون هیچ‌گونه شفافیتی در مورد توانایی‌های خود است، البته که ایران و کره شمالی آشکارا در حال توسعه برنامه‌های هسته‌ای و سیستم‌های خود هستند.

او خاطر نشان کرد که ما باید به خاطر داشته باشیم که توافق‌های کنترل تسلیحات بین دوستان منعقد نمی‌شود، بلکه بین دشمنان منعقد می‌شود، برخی از موفق‌ترین توافق‌های کنترل تسلیحات در دوره‌های افزایش تنش به دست آمدند و این همان چیزی است که در دوران جنگ سرد اتفاق افتاد و اکنون می‌تواند دوباره تکرار شود.

استولتنبرگ ‌به‌طور خاص بر پتانسیل همکاری با پکن در زمینه کنترل تسلیحات تأکید کرد و گفت: چین ‌به‌عنوان یک قدرت جهانی، مسئولیت‌های جهانی دارد و پکن نیز از افزایش شفافیت، پیش‌بینی‌پذیری و امنیت توافقنامه‌های کنترل تسلیحات سود خواهد برد و این یک همکاری دو طرفه در وسعت جهانی می‌تواند باشد.