loader image

جستجو

Seven lies about the Iran nuclear deal

هادسون:
هفت دروغ درباره توافق هسته‌ای ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

 روزنامه «هادسون» در یادداشت خود ضمن اشاره به اینکه تهران هرگز برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را متوقف نکرده، به بررسی موضوع هفت دروغ درباره توافق هسته‌ای ایران پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه هادسون در یادداشت خود نوشت: یک ناظر منصف روابط ایران با آژانس می‌گوید که تهران هرگز برنامه‌‌ خود برای ایجاد تسلیحات هسته‌ای را متوقف نکرده و فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی آن، تلاشی برای پنهان کردن برنامه ساخت سلاح هسته‌ای است.

با این حال، از همان آغاز برجام، حامیان این توافق، دروغ‌هایی را مطرح کردند که این حقایق بدیهی را پنهان می‌کند.

پس از خروج ترامپ از توافق، همان حامیان به بیان دروغ‌های قدیمی ادامه دادند و در عین حال، دروغ‌های جدیدی را درباره مزیت برجام عنوان کردند.

دروغ اول: «برجام عملی بود.»  واقعیت: برجام به تهران اجازه می‌دهد زیرساخت هسته‌ای عظیمی را که صرفاً برای تولید سلاح‌های هسته‌ای ساخته است، حفظ نموده و گسترش دهد و به ایران اجازه دسترسی به صدها میلیارد دلار را می‌دهد که قبلاً مشمول تحریم‌ها بوده‌اند.

دروغ دوم: «بازگشت به برجام، راه ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را مسدود می‌کند». واقعیت: برجام تضمین می‌کند که ایران طبق برنامه‌های طولانی‌مدتی که در برجام تعیین شده، از قابلیت‌های حیاتی برخوردار خواهد بود که برای ساخت سلاح هسته‌ای به آن نیاز است.

اکنون ایران در عرض چند هفته مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت پنج سلاح هسته‌ای را در اختیار دارد. سرعت و سهولت ایران در نقض مفاد برجام، ثابت می‌کند که این توافق هرگز راه‌های این کشور را برای دستیابی به سلاح هسته‌ای مسدود نکرده است.

دروغ سوم: «تصمیم ترامپ برای خروج از توافق و دنبال کردن سیاست فشار حداکثری خود، ایران را بر آن داشت تا سطح غنی‌سازی اورانیوم را افزایش دهد». واقعیت: ایران غنی‌سازی 20 درصدی را تا زمانی که ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 شکست خورد، از سر نگرفت.

ایران یک قدرت تهاجمی است که به دنبال تضعیف نظم تحت رهبری آمریکا در غرب آسیاست. یک عامل بازدارنده نظامی معتبر با حمایت فشار قوی اقتصادی و دیپلماتیک، تنها راه تعدیل رفتار این کشور است.

دروغ چهارم: «تشکیلات امنیتی اسرائیل از مشارکت آمریکا در توافق با ایران حمایت می‌کند». واقعیت: رهبری سیاسی، کارشناسان امنیتی و عموم مردم اسرائیل همگی برجام را خطرناک می بینند و به شدت با آن مخالفند.

در 31 آگوست 2022، سازمانی به نمایندگی از 5 هزار مقام ارشد امنیتی اسرائیل نامه‌ای به بایدن ارسال کرد که و در آن توافق هسته‌ای را «فاجعه بار» خواند و گفت که «یک تهدید نظامی معتبر به همراه تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی و عزم سیاسی برای اقدام نظامی، در صورت لزوم، موثرترین روش برای مقابله با تهدید ایران است.»

دروغ پنجم: «برجام منقضی نمی‌شود.» واقعیت: تمام محدودیت‌های معنی‌داری که برجام علیه ایران اعمال می‌کند، به سرعت منقضی می‌شوند. تا ژانویه 2031، برجام به ایران اجازه می‌دهد بدون محدودیت اورانیوم را غنی‌سازی کند.

دروغ ششم: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها تأیید کرد که قبل از خروج ترامپ از برجام، هیچ‌گونه نقض توافق از سوی ایران مشاهده نکرده است.» واقعیت: ایران دست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را با محدود کردن مکان‌هایی که می‌توان بازرسی کرد، بسته است.

دروغ هفتم: «اکثریت آمریکایی‌ها از جمله یهودیان آمریکایی، رای‌دهندگان دموکرات، مستقل‌ها و حتی اکثر جمهوری‌خواهان، از احیای توافق ایران حمایت می‌کنند.» واقعیت: آمریکایی‌ها به طور قاطع این توافق را رد می‌کنند. موافقان برجام برای تایید این ادعایشان همیشه به نظرسنجی‌ها تکیه می‌کنند، اما این نظرسنجی‌ها معمولا مشکلاتی دارد.

برای مثال، در جدیدترین نظرسنجی از داوطلبان پرسیده بود به‌رغم اینکه برجام صراحتاً اجازه گسترش برنامه هسته‌ای ایران را می‌دهد، آیا با احیای توافقی که از گسترش برنامه هسته‌ای این کشور جلوگیری می‌کند، موافق هستید؟