loader image

جستجو

The Gulf countries and Egypt are no longer aligned with the United States

هاآرتص:
همسویی کشورهای خلیج فارس و مصر با آمریکا دیگر برقرار نیست

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هاآرتص» نوشت:‌ نمایش دوستی ماه گذشته در اسرائیل که چهار وزیر خارجه عرب در کنار وزیر امور خارجه آمریکا از آن بازدید کردند، نتایج مطلوب را برای واشنگتن به همراه نداشت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌روزنامه هاآرتص در یادداشت تازه خود به‌قلم «زوی بارل» نوشت: هیئتی از اتحادیه عرب این هفته وارد مسکو شد تا «سرگئی لاوروف» -وزیر امور خارجه روسیه را در مورد موضع کشورهای عربی در قبال جنگ اوکراین معرفی کند.

وزرای خارجه مصر، الجزایر، اردن و سودان و دبیرکل اتحادیه که خواستار آتش­بس و راه‌حل دیپلماتیک شدند، در این مراسم حضور داشتند.

برخی در شبکه‌های اجتماعی عربی از «ولادیمیر پوتین» خواستند که اعضای این هیئت را دستگیر و به سیبری بفرستد.

یکی از منتقدان گفت: «هر کشوری در اینجا یک سیاست خارجی مستقل دارد. با موضع عرب باعث آزار ما نشوید.»

وقتی عربستان، امارات، ترکیه، ایران و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در راستای منافع خود پیام‌هایی را بین کی‌یف و مسکو ارسال می‌کنند، اعراب چیزی برای ارائه ندارند.

و این جنگ در حال حاضر برندگان و بازندگانی دارد؛ کشورهای حاشیه خلیج فارس که در سود نفت و گاز غوطه­‌ور شده­‌اند و کشورهای فقیری که برای یافتن سوخت تلاش می­کنند، در حالی که درهای سیلوهای غلات جهان را نیز می­کوبند.

با این حال، اتحادیه عرب همچنان نقش نمادین مهمی ایفا می­کند. به­‌عنوان مثال، باید تصمیم بگیرد که آیا سوریه را به آغوش بازگرداند یا بشار اسد را رها کند. این یک موضوع ظاهراً جزئی است، اما نشان‌دهنده معضل کشورهای عربی است که مجبور به تطبیق با جهانی­ هستند که توسط مسکو، کی‌یف، واشنگتن و تهران به آن­ها تحمیل شده است.

در اواسط ماه مارس، اسد از ابوظبی بازدید و با «شاهزاده محمد بن زاید» -ولیعهد امارات- دیدار کرد. این نشست که به واسطه گزارش­‌های جنگی از اوکراین مخفی مانده بود، گام دیگری در تجدید روابط سوریه با امارات و بحرین بود.

واشنگتن «ناامیدی عمیق» خود را از این دیدار ابراز کرد که به ­مثابه مشروعیت‌بخشی اعراب به اسد، و مهمتر از آن، حمایت امارات از روسیه بود که به دنبال بازگرداندن جایگاه اسد در جهان عرب و نادیده گرفتن چشم واشنگتن است که تحریم­های سختی را در مورد سوریه اعمال می­کند.

امارات بدون تاثیر از خشم آمریکایی­ها، تصریح کرد که به تحریم­ها علیه روسیه نخواهد پیوست. قایق‌های تفریحی و جت‌های شخصی الیگارشی‌ها همچنان در فرودگاه‌ها فرود می‌آیند و در اسکله‌های تفریحی آن پهلو می‌گیرند. بازار املاک امارات از سرمایه­گذاری­های جدید ثروتمندان روسیه برخوردار است.

نمایش دوستی ماه گذشته در اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، که چهار وزیر خارجه عرب در کنار وزیر امور خارجه آمریکا از آن بازدید کردند، نتایج مطلوب را برای واشنگتن به همراه نداشت. همسویی سنتی کشورهای خلیج فارس و مصر با آمریکا دیگر برقرار نیست.

ترکیه فرصت را غنیمت شمرد. تجدید روابط آنکارا با امارات منجر به دیدارهای متقابل «محمد ولیعهد» و «رجب طیب اردوغان» -رئیس‌جمهور ترکیه- و همچنین تعهد این کشور عربی برای سرمایه­گذاری حدود 10 میلیارد دلاری در اقتصاد و بانک­های ترکیه شد.

و قرار است اردوغان در این ماه برای اولین بار به ریاض سفر کند.

در همین حال، روزنامه حریت گزارشی جنجالی منتشر کرد مبنی بر اینکه ممکن است ترکیه با اسد گفتگوی دیپلماتیک را آغاز کند.

این هفته وب‌سایت میدل ایست آی گزارش داد که ترکیه در حال تعیین سفیر خود در مصر و منتظر تایید قاهره است. اگر درست باشد، این امر به درگیری 9 ساله بین کشورها پایان خواهد داد.

منافع اقتصادی مصر، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و ترکیه در زیر دریا قرار دارد. این سه کشور امیدوارند از اهداف اروپا برای کاهش وابستگی خود به انرژی روسیه استفاده کنند. اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و مصر به صادرکنندگان اصلی گاز طبیعی از طریق ترکیه تبدیل خواهند شد.

برای دستیابی به این هدف، ترکیه باید وضعیت خود را به­عنوان عضو مطلوب غرب آسیا اصلاح کند و علاقه به سیسی، اسد و اسحاق هرتزوگ برای نجات ترکیه از بحران شدید اقتصادی دو ساله ارزش آن را دارد.

غرب آسیا اکنون در انتظار تحولات در عربستان و ایران است.

دو کشور از سال 2020 چهار دور مذاکرات را برگزار کرده­اند و سه هفته پیش قرار بود دور پنجم آن آغاز شود، اما ایران بدون ذکر دلیل، آن را به تعویق انداخت.

با این وجود، حل تناقضات بین عملیات حوثی­ها علیه کشورهای خلیج فارس و عزم تهران برای بازسازی روابط با عربستان و امارات همچنان دشوار است.