loader image

جستجو

Russia's space cooperation with West Asia

نشنال اینترست:
همکاری فضایی روسیه با غرب‌آسیا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» در یادداشت تازه خود با اشاره به همکاری فضایی روسیه با غرب آسیا،‌عنوان کرد: این امر روسیه را در موقعیت بهتری برای اکتشاف منابع و حتی همکاری با چین در فضا قرار می‌دهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه نشنال اینترست در یادداشت تازه خود به‌قلم «بورشچوسکایا» «هنبرگ» نوشت: در پس‌زمینه جنگ روسیه علیه اوکراین و درگیری‌های مستمر در سراسر غرب‌آسیا، مسکو بی‌سروصدا در حال گسترش همکاری فضایی با منطقه است.

مشارکت اخیر این کشور با تونس، قطعه کوچکی از تصویر بزرگ‌تری است که در سراسر غرب‌آسیا آشکار می‌شود، جایی که روسیه از همه ابزارهای قدرت برای افزایش نفوذ خود استفاده می‌کند.

اگرچه بیشتر توجه غرب بر قدرت سخت روسیه متمرکز است، اما استفاده مسکو از همکاری فضایی ‌به‌عنوان ابزاری برای قدرت نرم با حرکت آهسته نیز مهم است، به‌خصوص که تونس در آستانه انتخابات ‌ریاست‌جمهوری در روز 6 اکتبر است.

تقریباً تضمین شده است که قیس سعید، رهبر پوپولیست‌ها باز خواهد گشت. او ‌به‌دنبال راه‌هایی برای نشان دادن خودمختاری کشورش در امور بین‌المللی خواهد بود.

برای این منظور، او ممکن است سعی کند با شرکای ‌غیر‌سنتی مانند روسیه در زمینه‌هایی مانند همکاری فضایی کار کند.

تأخیر یا شکست ‌به‌عنوان بخشی از این همکاری فضایی مداوم بین روسیه و تونس مانع از دستاوردهای آینده روسیه نمی‌شود.

شاید مهم‌تر از همه، همکاری فضایی فرصت‌های مسکو را برای جمع‌آوری اطلاعات گسترش می‌دهد.

در واقع، پس از پرتاب ماهواره ایرانی خیام توسط روسیه در ماه آگوست سال 2022 از قزاقستان، مقامات آمریکایی نگرانی‌های خود را در مورد جاسوسی احتمالی روسیه از نیروهای اوکراینی مطرح کردند.

علاوه بر این، همکاری فضایی می‌تواند روسکوسموس (سازمان فضایی فدرال روسیه) بی‌رونق را به یک راه نجات تبدیل کند.

طبق گزارش‌های کارشناسان، روسکوسموس با چالش‌های مالی و فناوری قابل‌توجهی روبرو است. برنامه فضایی روسیه نیز به لطف جنگ در اوکراین آسیب می‌بیند، جنگی که در حال از بین بردن ذخایر عظیم میراث روسیه از مواد نظامی شوروی است و در عین حال تلاش‌های توسعه توانمندی آینده را به قیمت برآورده شدن الزامات مربوط به جنگ فوری از مسیر خارج می‌کند.

غرب همچنین صنعت فضایی روسیه را پس از تهاجم تحریم کرد.

با این حال، در حالی که جنگ اوکراین ممکن است به تأخیر در اجرای توافق آن با تلنت (یک پروتکل تحت شبکه است که در اینترنت و شبکه‌های محلی استفاده می‌شود) کمک کرده باشد، همکاری روسکوسموس با کشورهای ثالثی مانند تونس می‌تواند به حفظ آن کمک کند.

این امر روسیه را در موقعیت بهتری برای اکتشاف منابع و حتی همکاری با چین در فضا قرار می‌دهد، همان‌طور که تقریباً از سال 2021 چنین بوده است.