loader image

جستجو

Cooperation between China and Russia to counter American power

صدای آمریکا»:
همکاری چین و روسیه برای مقابله با قدرت آمریکا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه خبری «صدای آمریکا» در گزارش خود از  همکاری چین و روسیه برای مقابله با قدرت آمریکا خبر داد و اعلام کرد: یکی از اهداف آن‌ها برای حفظ شراکتشان، «تضعیف» شبکه‌های اتحاد واشنگتن در آسیا است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، شبکه خبری صدای آمریکا در گزارش خود به‌قلم «ویلیام یانگ» خبر داد:«ولادیمیر پوتین» -رئیس‌جمهور روسیه- و «شی جین پینگ» همتای چینی وی بار دیگر بر روابط راهبردی خود تأکید و بیانیه‌ای مشترک امضا کردند و متعهد شدند در برابر فشارهای مخرب و خصمانه واشنگتن همکاری کنند.

پوتین و شی بر همکاری نزدیک خود ‌به‌عنوان قدرتی همیشگی در سیستم جهانی، ایجاد محیطی برابر و نظام اقتصادی و سیاسی جهانی فراگیرتر تأکید کردند.

آن‌ها از آمریکا و ناتو انتقاد کردند که با ایجاد گروه‌های بسته و انحصاری و گسترش حضور نظامی، تأثیرات منفی بر صلح و ثبات منطقه‌ای در هند و اقیانوسیه ایجاد می‌کنند.

در شرایط ژئوپلیتیک کنونی، بررسی استقرار یک سیستم امنیتی پایدار در فضای اوراسیا بر اساس اصل امنیت برابر و تقسیم‌ناپذیر ضروری است.

پوتین و شی، حضور نظامی رو به گسترش واشنگتن و ناتو در آسیا را یک «بازی مجموع-صفر» (یک مدل ریاضی از وضعیتی است که سود یک طرف، دقیقاً برابر با زیان طرف مقابل است) می‌دانند و شبکه اتحادهای نظامی آمریکا را هدف قرار می‌دهند.

یکی از اهداف آن‌ها برای حفظ شراکتشان، «تضعیف» شبکه‌های اتحاد واشنگتن در آسیا است.

سوئیس قرار است ماه آینده میزبان نشست صلح در مورد جنگ اوکراین باشد و شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین، در مورد مناقشه جاری در روز سه شنبه گفت‌وگو کرده‌اند.

آن‌ها معتقدند که جنگ باید از طریق یک راه‌حل سیاسی حل‌وفصل شود و شی می‌گوید که یک ساختار امنیتی جدید، متعادل، مؤثر و پایدار راه‌حل اساسی این ماجرا است.

پوتین از موضع عینی، عادلانه و متوازن پکن در مورد مسئله اوکراین قدردانی کرد و مدعی شد روسیه متعهد به حل این موضوع از طریق مذاکرات سیاسی است.

با این حال، فیلیپ ایوانف، دیپلمات روسی معتقد است که تلاش‌های کنونی چین برای حل‌وفصل جنگ اوکراین، از جمله طرح صلح 12 ماده‌ای، نشان می‌دهد که پکن از هرگونه تعهدی اجتناب می‌کند.

او معتقد است که از آنجایی که نه روسیه و نه اوکراین آماده مذاکره نیستند، چین نمی‌تواند برای پایان دادن به جنگ کمک کند.

دیدار شی و پوتین پس از سفر پنج روزه شی به اروپا انجام شد که طی آن برخی از تحلیل‌گران می‌گویند پکن در تلاش است تا از عدم اتحاد در اتحادیه اروپا سوءاستفاده کند.

این موضوع همچنین ‌به‌دنبال هشدارهای مکرر آمریکا در مورد عواقب بالقوه حمایت مداوم پکن از جنگ روسیه علیه اوکراین است.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت که چین نمی‌تواند از تلاش‌های جنگی روسیه حمایت کند و هم‌زمان تلاش می‌کند روابط با غرب را بهبود بخشد.

او گفت: «این کشور نمی‌تواند هر دو طرف را داشته باشد و می‌خواهد روابطی [بهتر] با اروپا و سایر کشورها داشته باشد، در حالی که ‌به‌طور هم‌زمان به دامن زدن به بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت اروپا در مدت طولانی ادامه می‌دهد».

برخی کارشناسان می‌گویند تصمیم چین برای حفظ شراکت خود با روسیه نشان‌‌‌دهنده اعتقاد پکن است که هشدارهای غرب در مورد تحریم‌های احتمالی علیه نهادهای چینی حامی تلاش‌های جنگی روسیه ممکن است محقق نشود.

یا ایان چانگ، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه ملی سنگاپور، تلفنی به صدای آمریکا گفت: «من فکر می‌کنم پکن معتقد است که اروپا هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد، بنابراین از اروپا می‌خواهند دست خود را نشان دهند».

از نظر او، به نظر می‌رسد که آمریکا در مورد اعمال تحریم‌های ثانویه احتمالی علیه نهادهای چینی جدی‌تر است، در حالی که اتحادیه اروپا در تلاش برای تعیین پاسخ آن‌ها به حمایت پکن از مسکو است.

ایوانف با توجه به هشدارهای مکرر واشنگتن مبنی بر تحریم نهادهای چینی به دلیل حمایت از تلاش‌های جنگی روسیه، گفت پوتین تلاش خواهد کرد از طریق سفر خود از روابط اقتصادی روسیه با چین محافظت کند.

او به صدای آمریکا گفت: «من کاملاً مطمئن هستم که بحث فعالی در مورد چگونگی دور زدن تحریم‌ها وجود دارد و احتمالاً شاهد انجام معاملات و فعالیت‌های واردات و صادرات بیشتری از طریق کشورهای ثالث مانند کشورهای ‌‌‌‌‌‌‌‌‌آسیای میانه خواهیم بود. اهداف چین و روسیه ساختن یک سیستم ژئواکونومیک است که از تحریم‌های غرب و کنترل صادرات مصون باشد.»

با وجود تلاش‌های کشورهای غربی برای فشار یا متقاعد کردن چین به توقف حمایت از روسیه، ایوانف و دوچاتل، مدیر مطالعات ‌بین‌المللی در یک گروه سیاست‌گذاری فرانسوی می‌گوید که پکن به مشارکت خود با مسکو ادامه خواهد داد.

دوچاتل به صدای آمریکا گفت: «هیچ نشانه‌ای مبنی بر کاهش جدی دسترسی روسیه به فناوری دوگانه چینی وجود ندارد و هیچ اقدامی از سوی چین حاکی از کاهش تعهد به حمایت از روسیه نیست».

ایوانف گفت در حالی که ممکن است برخی اختلافات بین چین و روسیه وجود داشته باشد، اما جهت کلی مشارکت آن‌ها «صعودی» است.

او گفت: «فکر نمی‌کنم آمریکا یا اروپا در حال حاضر بتوانند بر روند مشارکت چین و روسیه تأثیر اساسی بگذارند.»