loader image

جستجو

India is on the way to strengthen relations between Iran and Russia

اوراسیا ریویو»:
هند در مسیر تقویت روابط ایران با روسیه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «اوراسیا ریویو» در مطلب تازه خود با اشاره به نقش کلیدی  «نارندارمودی» برای پیگیری عضویت ایران در نشست سران برعکس ژوهانسبورک، نوشت:  به‌طور ‌‌قابل‌توجهی، تغییر در روابط هند و ایران به یک تغییر پارادایم در روابط مربوطه دو کشور با روسیه منجر می‌شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه اوراسیا ریویو در مطلب تازه خود به‌قلم «م.ک بهادراکومار» نوشت: در میان روشنفکران، دیپلمات‌ها و سیاستمداران ایرانی از حمایت خیره‌کننده نخست‌وزیر هند، نارندرا مودی به‌دلیل عضویت کشورشان در گروه برعکس، قدردانی زیادی وجود دارد.

مودی در نشست سران برعکس در ژوهانسبورگ در آگوست گذشته نقشی کلیدی برای پیگیری عضویت ایران داشت.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نتوانست در ژوهانسبورگ حضور داشته باشد، اما «نارندا مودی» شخصاً در این اجلاس شرکت کرد و شایعات بدخواهانه را که توسط رسانه‌های غربی سازماندهی شده بود نادیده گرفت.

طرح اولیه این بود که به‌نوعی موضوع عضویت ایران به آینده‌ای نامعلوم موکول شود.

لحظه تعیین‌کننده، تماس تلفنی رئیس‌جمهور ایران ابراهیم رئیسی با مودی در هفته قبل از نشست سران بود.

با این حال، در هفته‌های قبل، آجیت دووال، مشاور امنیت ملی، در نشست مشاوران امنیت ملی برعکس در ژوهانسبورگ در اواخر جولای، درست چند هفته قبل از نشست سران، در ژوهانسبورگ، زمینه را برای فعالیت‌های دیپلماتیک آماده کرد.

دوال «جلسات کاری» جداگانه‌ای با همتایان روسی و ایرانی خود برگزار کرد.

آژانس امنیت ملی درباره موضوع عضویت ایران در برعکس به‌عنوان عامل اصلی نشست ژوهانسبورگ بحث کرد.

صحبت‌های احمدیان و دوال طیف گسترده‌ای از روابط ایران و هند و یک برنامه بلندپروازانه برای تعمیق روابط بین‌المللی در زمینه‌های مختلف از حمل‌ونقل، انرژی و بانکداری گرفته تا مبارزه با تروریسم را شامل می‌شود.

دو آژانس امنیت ملی توافق کردند که پروژه بندر چابهار که لنگر چشم‌انداز بسیار بلندپروازانه مودی برای سیاست‌های منطقه‌ای هند است، از عضویت ایران در برعکس سود می‌برد، حتی در شرایطی که کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب به رهبری مسکو به‌طور پیوسته در حال عملیاتی شدن است.

تهران تجسم می‌کند که در مسیر بندر چابهار، تجارت و صنعت هند می‌تواند از طریق تجارت، سرمایه‌گذاری و صادرات پروژه‌ای به داخل کشور وارد شود.

طرف ایرانی احساس می‌کند که چابهار این پتانسیل را دارد که مشارکت هند با ایران را به سطح استراتژیک بالاتری برساند.

به‌طور ‌‌قابل‌توجهی، تغییر در روابط هند و ایران به یک تغییر پارادایم در روابط مربوطه دو کشور با روسیه منجر می‌شود.

ایران و روسیه این هفته در تهران تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند تا ایران را به «هاب گاز منطقه‌ای» تبدیل کنند.

« الکسی میلر» مدیرعامل گازپروم، شخصاً در مراسم امضای قرارداد شرکت کرد و اذعان کرد که این پروژه به‌شدت برای روسیه مهم است.

قصد روسیه ورود به بازار ایران در منطقه شمال خزر از طریق خطوط لوله دوران شوروی از قفقاز و ‌‌آسیای میانه و مشارکت در توسعه صنعت گاز ایران، ساخت خطوط لوله گاز، پروژه‌های LNG و پروژه‌های معدنی است.

بر اساس گزارش روزنامه کومرسانت، گازپروم به سازماندهی عرضه سوآپ به کشورهای ثالث علاقه‌مند است و بر اساس گزارش روزنامه کومرسانت، تعدادی پروژه LNG در جنوب ایران در حال بررسی است.

اکنون، تصویر کلان روابط ایران، بدون توجه به ‌‌‌اینکه مسکو و تهران نیز در آستانه یک تحول تاریخی در روابط خود با معاهده همکاری جامع روسیه و ایران هستند.

دوال اطمینان داد که پیوستن ایران به گروه برعکس ظرفیت‌های اقتصادی و سیاسی این کشور را گسترش خواهد داد.

نارندرا مودی نخست‌وزیر هند و رئیس‌جمهور ایران بر تعهد خود به تقویت همکاری‌های دوجانبه از جمله پتانسیل بندر چابهار به‌عنوان یک هاب اتصال تأکید کردند. آن‌ها در مجامع چندجانبه، از جمله گسترش برعکس، در مورد همکاری با یکدیگر ‌‌گفت‌و‌گو کردند و مشتاقانه منتظر نشست خود در نشست آتی برعکس در آفریقای جنوبی بودند.

یک تصویر کلان نیز بدون توجه به نشست آتی برعکس ناقص خواهد بود. به هر حال روسیه و ایران تحت تحریم‌های آمریکا هستند.

نکته اصلی این است که اجلاس سران برعکس در اکتبر به ریاست پوتین، بر ایجاد یک سیستم پرداخت جدید برای کشورهای عضو متمرکز خواهد بود. پلتفرمی برای پیوند دادن سیستم‌های ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی و ادغام سیستم‌های ملی برای ایجاد این قابلیت.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در یک نشست خبری در مسکو گفت که کشورهای برعکس «فعالانه و به‌طور مساوی ابتکارات» خود را در حوزه‌های فوق‌الذکر دنبال می‌کنند.

ریابکوف گفت که حرکت سیاسی بسیار مهم است و افزود: «شاید هیچ تصمیمی وجود نداشته باشد که همه چیز را کاملاً متحول کند و ممکن است در چنین منطقه حساسی که اغلب پیشرفت تدریجی است لازم نباشد.

با این حال، نتایج ملموسی وجود خواهد داشت و من خوشحالم که همه کشورهای عضو، از جمله کشورهایی که اخیراً در اول ژانویه به آن ملحق شدند، درک مشترک و دیدگاه مشترک ما در مورد گام‌های مورد نیاز برای حرکت رو به جلو را دارند.»

مودی با رئیسی که قرار بود اواخر امسال به هند سفر کند، رابطه خوبی برقرار کرده بود و نمی‌توان اهمیت بحث جانشین رئیسی را نادیده گرفت. شاید سفر زودهنگام دوال به تهران به موقع باشد.

به هر حال، وضعیت افغانستان نیز باعث نگرانی ایران و روسیه شده است، زیرا نشانه‌های بسیاری از تحکیم داعش در مناطق شمالی افغانستان با حمایت فعال سیا وجود دارد.

مسکو قصد دارد طالبان را از فهرست سازمان‌های تروریستی خود حذف کند و همکاری در مبارزه با تروریسم را با مقامات کابل تقویت کند.