loader image

جستجو

Destroyer warplanes of Russia and China

نشنال اینترست:
هواپیماهای جنگی نابودکننده روسیه و چین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» در یادداشتی ضمن اشاره به اینکه آمریکا به تعداد زیادی هواپیماهای جنگی تهاجمی و دفاعی جدید نیاز دارد، نوشت: هواپیماهای جنگی باید از حریم هوایی آمریکا در برابر دریایی از جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های رادار گریز جدید که به‌سرعت توسط روسیه و چین توسعه می‌یابند، دفاع کنند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه نشنال اینترست در یادداشتی به‌قلم «الکس هولینگز» نوشت: آمریکا با هدف مقابله با تهدیدات چین در اقیانوس آرام و تجاوز روسیه در اروپا، اکنون حداقل پنج هواپیمای جنگی جدید مخفی در دست توسعه دارد.

این برنامه‌ها از نسل بعدی جنگنده‌های برتری هوایی که در میان مجموعه‌ای از پهپادهای پشتیبان مبتنی بر هوش مصنوعی پرواز می‌کنند تا پهپادهای ضربتی مافوق‌صوت با موتور اسکرم جت دو چرخه بسیار شبیه به مفهوم مورد انتظار لاکهید مارتین اس‌آر-۷۲ هستند.

با تداوم آنلاین شدن آرایه‌های رادار ضد رادار چند استاتیک جدید و سیستم‌های پدافند هوایی یکپارچه پیشرفته‌تر، نیروی هوایی آمریکا اعلام کرده است که معتقد است حتی لاکهید مارتین اف-۲۲ رپتور دیگر به‌اندازه کافی در حریم هوایی مورد رقابت نزدیک به همتایان قابل دوام نخواهد بود.

به‌محض سال 2030، رپتور به‌طور گسترده به‌عنوان رادارگریزترین جنگنده‌ای شناخته می‌شود که تا به حال به آسمان رفته است، بنابراین، زمینه وسیع‌تری که می‌توان از نگرانی‌ها در مورد بقای آن به دست آورد روشن است:

آمریکا به تعداد زیادی هواپیماهای جنگی تهاجمی و دفاعی جدید نیاز دارد تا برای تسلط بر آسمان بر مخالفان خود تکیه کند.

این هواپیماهای جنگی همچنین باید از حریم هوایی خودمان در برابر دریایی از جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های رادار گریز جدید که به‌سرعت توسط روسیه و چین توسعه می‌یابند، دفاع کنند.

به‌منظور مقابله با تهدید ترکیبی پدافند هوایی جدید و هواپیماهای جنگی به‌طور فزاینده قدرتمند دشمن، آمریکا اکنون دارای دو برنامه متفاوت اما عمیقاً مرتبط با بمب‌افکن‌های رادار گریز در مرحله‌ای از توسعه، در کنار دو برنامه جنگنده رادار گریز مشابه مرتبط است؛

اما شاید محرمانه‌ترین برنامه‌های جدید، تلاش آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی برای ایجاد سیستم‌های موتور جت اسکرم جت دو چرخه با عملکرد کامل برای یک پهپاد مافوق‌صوت با قابلیت مشاهده کم باشد که برای انجام سه نوع مختلف مأموریت جنگی طراحی شده است.

لاکهید مارتین اف-۲۲ رپتور به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان تواناترین جنگنده برتر هوایی در این سیاره دیده می‌شود، اما با کمتر از 150 فروند هواپیمای آماده برای جنگ، پرادیتور آمریکا یک گونه در معرض خطر انقراض است.

اینجاست که برنامه نسل بعدی برتری هوایی نیروی هوایی آمریکا وارد عمل می‌شود. بر خلاف دیگر تلاش‌ها برای ساخت هواپیماهای جنگی جدید، هدف برنامه نسل بعدی برتری هوایی توسعه یک جت منفرد نیست، بلکه یک خانواده کامل از سیستم‌هایی است که می‌توانند در بدنه‌های مختلف هواپیما پخش شوند، از جمله گروهی از پهپادهای پشتیبانی که در کنار جنگنده خدمه پرواز می‌کنند.

این خانواده جدید از سیستم‌ها در نبرد هوایی با هدف تسلط بر حریم هوایی دشمن تخصص خواهند داشت. با این حال، مانند تمام هواپیماهای تاکتیکی مدرن، این هواپیما دارای قابلیت‌های چند منظوره است که امکان درگیری هوا به زمین را نیز فراهم می‌کند.

انتظار می‌رود برنامه نسل بعدی برتری هوایی بیشتر به روندهای فعلی هوانوردی در اتوماسیون کابین خلبان و ادغام داده‌ها متمایل شود و بسیاری از عملکردهای یکنواخت‌تر یا پیچیده‌تر کنترل پرواز را از دست خلبانان خارج کند تا به آن‌ها اجازه دهد روی نبرد تمرکز کنند.

انتظار می‌رود که جنگنده برنامه نسل بعدی برتری هوایی از موتورهای چرخه تطبیقی ​​در حال توسعه برای افزایش نیروی رانش، بهبود مصرف سوخت و جهش چشمگیر در مدیریت حرارتی، بیشتر استفاده کند.

در سال 2020، اعلام شد که یک نمایشگر فناوری در اندازه کامل برای برنامه نسل بعدی برتری هوایی نه‌تنها قبلاً پرواز کرده است، بلکه حتی چندین رکورد را نیز شکسته است.

در حالی که توجه به این نکته مهم است که یک نمایشگر فناوری مشابه یک نمونه اولیه پرنده نیست و حتی ممکن است شبیه هواپیماهای جنگی جدید تسلط هوایی که آمریکا در نهایت به میدان می‌آورد نباشد، به نظر می‌رسد که برنامه نسل بعدی برتری هوایی با سرعت کامل در حال پیشرفت است.

برخلاف جنگنده‌های رادار گریز که با استفاده از باندهای راداری فرکانس پایین قابل شناسایی هستند، اگرچه قابل هدف نیستند، گفته می‌شود که طراحی بال پرنده که توسط بی-2 و بی-21 استفاده می‌شود، در برابر تمام فرکانس‌های راداری بسیار مخفیانه است.

این باعث می‌شود که این بمب‌افکن‌های دوربرد برای عملیات ضربتی در یک فضای هوایی مورد مناقشه در روزهای اولیه درگیری کاملاً مناسب باشند. به‌عنوان مثال، اگر جنگی با چین آغاز شود، تقریباً به‌طور قطع با ناوگان بمب‌افکن‌های رادار گریز آمریکا آغاز می‌شود که در سواحل چین از دفاع ضد کشتی استفاده می‌کنند تا به ناوهای هواپیمابر اجازه نزدیک شدن به داخل را بدهد.

پس از دهه‌ها تلاش برای وادار کردن هر جنگنده‌ای که آمریکا تا به حال به انجام وظیفه ناو هواپیمابر تبدیل شده است و به کابوس خرید جنگنده لاکهید مارتین اف-۳۵ لایتنینگ ۲ منتهی می‌شود، جنگنده رادار گریز بعدی نیروی دریایی آمریکا به‌طور خاص برای پیشرفت در هواپیماهای مسطح آمریکا ساخته می‌شود.

حمله مافوق‌صوت، پیامدهای استراتژیک گسترده‌ای خواهد داشت: از توانایی ارسال مهمات غیرمافوق‌صوت کم‌هزینه به اهداف با سرعت بالاتر از 5 ماخ تا جمع‌آوری سریع اطلاعات حتی در مکان‌هایی که پوشش ماهواره‌ای به خطر می‌افتد. در حالی که جهان نگران این است که چه کسی موشک‌های مافوق‌صوت جدید را به میدان می‌آورد، به نظر می‌رسد که نیروی هوایی مخفیانه در حال برنامه‌ریزی برای برنده شدن در مسابقه هواپیماهای مافوق‌صوت قبل از اینکه بقیه دنیا حتی از آغاز آن مطلع شوند، برنامه‌ریزی می‌کند.