loader image

جستجو

با ایران تعامل نکنید

وارآن راکز: دیپلماسی همراه با جایگزین بهترین روش در قبال ایران است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «وارآن راکز» با اشاره به مذاکرات هسته‌ای با ایران نوشت: بهترین روش برای آمریکا این است که دیپلماسی را حفظ کند اما جایگزین‌های مناسب مثل فشار حداکثری یا اقدام نظامی را در آستین داشته باشد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه وارآن راکز در یادداشت خود به‌قلم «اریک بروئر» و «هنری رم» نوشت: با از سرگیری مذاکرات برای احیای توافق برجام در این هفته در وین، چشم‌انداز موفقیت آن ضعیف به نظر می‌رسد. به نظر نمی‌رسد که تهران به این توافق چندان علاقه‌مند باشد. «ابراهیم رئیسی» -رئیس جمهور ایران- تندروهایی را برای مذاکرات منصوب کرده است که خواسته‌های حداکثری را تکرار می‌کنند و غرب آشکارا نمی‌تواند این خواسته‌ها را بپذیرد. ایران همچنین به سرعت برنامه هسته‌ای خود را گسترش و کاربرد توافق برجام را کاهش داده و به تسلط بر مهارت‌های مورد نیاز برای ساخت بمب هسته‌ای نزدیک‌تر شده است.

با وجود این، آمریکا و اروپا در اعلام شکست روند مذاکرات تردید دارند. جایگزین‌های این توافق، از جمله اقدام نظامی، چندان امیدوارکننده نیست. با این حال، حامیان دیپلماسی و توافق در آمریکا و اروپا باید امروز با واقعیت ناراحت‌کننده از بین رفتن این توافق روبرو شوند. در هفته‌ها و ماه‌های آینده، این امر مستلزم آن است که غرب فراتر از توافق پیشین به مجموعه‌ای از گزینه‌های گسترده‌تر و بد‌تر نگاه کند.

برخی گفته‌اند که آمریکا می‌تواند به سادگی کارزار «فشار حداکثری» را برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره از سر گیرد.

ایران تاکنون جهش‌های کمی و کیفی در برنامه هسته‌ای خود داشته است. ایران اورانیوم 60 درصد غنی‌شده تولید کرده است. ایران همچنین دارای تعداد زیادی سانتریفیوژهای پیشرفته برای غنی‌سازی سریعتر اورانیوم است و فلز اورانیوم غنی‌شده تولید کرده است. این بدان معناست که هر گام جدیدی که ایران را به بمب نزدیک‌تر می‌کند، ذاتا تحریک‌کننده‌تر است.

دولت ترامپ از اعمال محدودیت‌های اقتصادی علیه ایران کوتاه نیامد. تحریم‌های ثانویه آمریکا در حال حاضر تمامی صنایع بزرگ ایران را پوشش داده است، بزرگترین بانک‌های ایران در حال حاضر تحریم هستند و تهران همچنان قادر به دسترسی به ذخایر خارجی خود نیست. آمریکا قطعاً می‌تواند تحریم‌های بیشتری را علیه افراد و نهادها اعمال کند.

اول، آمریکا باید درهای دیپلماسی را باز نگه دارد و جایگزین‌های بالقوه و احتمالی را در نظر بگیرد. ایران خواسته‌های زیادی را مطرح کرده است که فراتر از محدوده توافق قبلی است، از جمله لغو تمامی تحریم‌های اعمال شده و تضمین اینکه که دولت‌های آینده آمریکا از این توافق خارج نخواهند شد.

در نهایت، آمریکا باید فوراً یک فرآیند هماهنگ را با هدف تعیین تحولات هسته‌ای که منجر به واکنش نظامی می‌شود، آغاز کند.