loader image

جستجو

Pakistan's oil import from Iran

کریدل:
واردات نفت پاکستان از ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «کریدل» در یادداشتی با اشاره به واردات نفت پاکستان از ایران، نوشت: تهران مبادلات تجاری با پاکستان را برای انتقال 5 میلیارد دلار به بخش تجارت رسمی پیشنهاد کرده است تا روابط به شکل رسمی‌تری دنبال شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه کریدل در یادداشتی به‌قلم «شکیل» نوشت: پاکستان برای تأمین منابع انرژی کافی مشکل دارد و نفت ایران در حیاط خلوت آن مقرون به صرفه‌تر از همتای روسی خود است.

با این حال، تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا، تجارت رسمی با تهران را برای اسلام‌آباد دشوار می‌کند.

تهران اکنون ‌‌‌‌به‌دنبال ایجاد یک سیستم تجارت مسیر زمینی با اسلام‌آباد است؛ به گفته مقامات ایرانی، تجارت مرزی غیررسمی با پاکستان به بیش از 5 میلیارد دلار در سال افزایش ‌یافته است و در حالت ایدئال باید به کانال‌های قانونی برای بهبود روابط تجاری دوجانبه دولت به دولت منتقل شود.

تهران همچنین مبادلات تجاری با پاکستان را برای انتقال 5 میلیارد دلار به بخش تجارت رسمی پیشنهاد کرده است تا روابط به شکل رسمی‌تری دنبال شود.

«نوریان» -سرکنسول ایران در کراچی- در جریان بازدید از اتاق بازرگانی و صنایع کراچی اظهار داشت که اگر مقامات پاکستانی اجازه تجارت قانونی از مرز سیستان را بدهند، حجم تجارت بین دو کشور می‌تواند از 5 میلیارد دلار فراتر رود. (1.5 میلیارد دلار نرخی است که در مجاری قانونی جریان دارد.)

کشورها، سازمان‌ها و افراد دارای منافع مشترک در منطقه با توسعه تجارت دوجانبه بین کشورهای همسایه مخالف هستند.

این احزاب مانع از ایجاد هفت بازارچه مرزی در ایران و پنج بازارچه در افغانستان توسط دولت شدند.

وزارت بازرگانی پاکستان هنوز روش‌های تجارت مبادله‌ای لازم برای از سرگیری تجارت عادی با ایران را اجرا نکرده است و هیچ ارتباط مستقیم بانکی بین دو کشور برای تسهیل تجارت وجود ندارد؛ با هدایت نکردن تجارت غیرقانونی مرزی به بخش قانونی، پاکستان خود را از عرضه نفت ارزان قیمت ایران که هند، چین و افغانستان هم اکنون از آن برخوردار هستند، محروم کرده است.

«مفتاح اسماعیل» -وزیر سابق دارایی و درآمد پاکستان- در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در آگوست 2022، اعتراف کرد که تجارت ثبت نشده بین دو کشور باری بر دوش اقتصاد است؛

وی تأکید کرد که تجارت باید به درستی بین جوامع مرزی ایران و پاکستان شکوفا شود؛ هیچ اشکالی برای رسمی کردن این تجارت وجود ندارد، زیرا هر کشوری ترجیح می‌دهد ابتدا با همسایگان خود تجارت کند؛ من مشتاقانه منتظر روزی هستم که تجارت بین ایران و پاکستان به یک مرحله بسیار مطلوب برسد.