loader image

جستجو

Did think tanks influence Biden's foreign policy?

واشنگتن اگزمینر: بایدن احیای برجام را با حماقت پیش می‌برد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «واشنگتن اگزمینر» نوشت: بایدن هم مثل اوباما اعتقاد دارد مادامی که بر سر قدرت است، ایران به تسلیحات هسته‌ای دست نخواهد یافت و انجام هر توافقی از نداشتن توافق بهتر است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه واشنگتن اگزمینر در یادداشت تازه خود نوشت: به نظر می‌رسد «جو بایدن» احیای توافق ناقص و مرگبار هسته‌ای ایران را نهایی کرده باشد. ایران تشخیص داده که بایدن به نحوی نامعقول و به هر قیمتی تشنه توافق است و دقیقا با دولت وی همان بازی را پیش می‌برد که قبل از این، با دولت اوباما انجام داده بود.

ایران تحت هر توافق احیا شده‌ای، از رفع تحریم‌ها بهره‌مند خواهد شد تا فروش نفت را افزایش دهد و به حساب‌های بانکی مسدود شده‌ خود دسترسی داشته باشد.

این به معنای درآمد بادآورده‌ سالانه‌ ده‌ها میلیارد دلاری خواهد بود که ایران از آن برای صدور انقلاب اسلامی فرقه‌گرای خود و بی‌ثباتی بیشتر در غرب آسیا استفاده خواهد کرد.

سپاه پاسدران انقلاب اسلامی به سختی از تحریم‌های دوره ترامپ صدمه دیده و قدردان سخاوت بایدن خواهد بود. حماقت بایدن به ایران کمک خواهد کرد تا کمک‌های مالی خود را به نیروهای تروریست نیابتی نظیر حزب الله لبنان، شبهه‌نظامیان مختلف عراقی و شورشیان حوثی یمن از سر گیرد.

بایدن در مورد سختی دسترسی به سرابی از صلح با ایران موعظه می‌کند و در همین حال، ایرانی‌ها هم‌چنان به برنامه محرمانه تولید کلاهک‌های هسته‌ای و موشک بالستیک خود ادامه می‌دهند. ایران از احیای این توافق سود خواهد برد و در عین حال، به همان کاری ادامه خواهد داد که فرضا این توافق باید مانع از انجام آن شود؛ یعنی تبدیل شدن به قدرت هسته‌ای.

حماقت بایدن به تهدید هسته‌ای ایران محدود نمی‌شود، زیرا دشمن آن، عربستان، با همکاری چین به دنبال ایجاد ظرفیت قدرت هسته‌ای خودش است. تحلیل‌گران معتقدند که عربستان با پاکستان توافق کرده که در صورت تولید تسلیحات هسته‌ای از سوی ایران، این کشور نیز تسلیحات هسته‌ای را از پاکستان دریافت کند. این وضعیت تهدیدی از مخاطرات هسته‌ای را بین دو حکومتی به وجود می‌آورد که به لحاظ ایدئولوژیکی از یکدیگر نفرت دارند.

بایدن این نگرانی‌ها را از روی خودبینی و غرور نادیده می‌گیرد. بایدن هم مثل اوباما اعتقاد دارد مادامی که بر سر قدرت است، ایران به تسلیحات هسته‌ای دست نخواهد یافت و انجام هر توافقی از نداشتن توافق بهتر است. بایدن به جای دنبال کردن حماقتی که به نظر می‌رسد متمایل به آن است، باید برای یک توافق خوب تلاش کند.