loader image

جستجو

Washington should implement its economic plan in Africa

فارن پالیسی:
واشنگتن باید برنامه اقتصادی خود در آفریقا را پیاده کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» نوشت: آفریقا محل رقابت ژئواستراتژیک است، آمریکا باید بتواند دوباره قدرت و رابطه قوی خود را ایجاد کرده و در شکل یک نظم اقتصادی موفق ظاهر شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فارن پالیسی در گزارش تازه خود به‌قلم «نارایاناپا جاناردان» نوشت:در دولت بایدن، به نظر می‌رسد آمریکا مایل به تعامل مجدد با آفریقا است؛

«آنتونی بلینکن» -وزیر امور خارجه آمریکا- در ماه مارس به اتیوپی و نیجر سفر کرد؛ در اواخر همان ماه، «کامالا هریس» -معاون رئیس‌جمهور آمریکا- از غنا، تانزانیا و زامبیا بازدید کرد.

«جو بایدن» -رئیس‌جمهور آمریکا- برنامه‌های خود را برای سفر رسمی به آفریقا در اواخر سال جاری اعلام کرده است؛ این سفرها در حالی انجام می‌شود که چین، هند و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس (بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان و امارات) نفوذ خود را در سراسر این قاره افزایش می‌دهند.

آفریقا دارای پتانسیلی برای تبدیل شدن به محل توسعه اقتصادی قابل‌توجه است؛ پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی آفریقا که در حال حاضر حدود 3 تریلیون دلار است تا سال 2050 به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد؛

آفریقا همچنین محل رقابت ژئواستراتژیک است، جایی که دولت‌های غربی قصد دارند از ابزارهای سیاسی و کمک برای مقابله با چین و روسیه استفاده کنند.

واشنگتن مانند پکن میزبان اجلاس‌های آفریقای خود بوده است، او 8.5 میلیارد دلار کمک را به کشورهای جنوب صحرای آفریقا در سال مالی 2021، ارائه کرد که نسبت به سطوح قبلی بودجه بیشتر بود، اما این تلاش‌ها با موفقیت محدودی مواجه شده‌اند.

در مقابل، چین، هند و کشورهای خلیج‌فارس در بهبود زیرساخت‌ها، تولید، معدن و کشاورزی سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ ترکیب آن‌ها از دیپلماسی، کمک، سرمایه‌گذاری و تجارت، جذابیت بیشتری پیداکرده است، آمریکا نیز نیاز به همچنین برنامه‌ای به‌صورت گسترده‌تر دارد.

اگرچه گفتمان سیاست خارجی آمریکا بر تحولات آفریقا متمرکز نشده است، اما برای سیاست‌گذاران واشنگتن اهمیت زیادی دارد، تمرکز چین بر آفریقا و همچنین علاقه هند به این قاره، توجه آمریکا را به خود جلب کرده است؛

اما نقش کشورهای خلیج‌فارس در آفریقا هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است، کشورهای آفریقایی روابط بسیار بالا و قوی با خلیج‌فارس و آسیا در سال‌های اخیر داشتند.

آفریقا به‌سرعت در حال تبدیل شدن به آزمایشگاهی برای کشورهای خلیج‌فارس و همچنین چین و هند است؛

ترتیبات جدید اقتصادی، دیپلماتیک و امنیتی را اجرا می‌کنند و همان‌طور که تجارت منطقه‌ای در آسیا در دهه‌های اخیر شتاب گرفت، منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا که در سال 2021 شروع به کار کرد نیز شتاب می‌گیرد و می‌تواند تجارت بین همسایگان آفریقایی را افزایش دهد؛

کشورهای خلیج و آسیا می‌توانند از مزایای سرمایه‌گذاری بین منطقه‌ای و دیگر فرصت‌های اقتصادی در آفریقا بهره ببرند؛ کشورهای حوزه خلیج‌فارس نقدینگی مالی قابل‌توجهی دارند و این یک فرصت طلایی است.

چین، هند، عربستان و امارات در حال حاضر از تأثیرگذارترین شرکا در آفریقا هستند؛ در سال 2021، تجارت چین با آفریقا بالغ ‌بر 254 میلیارد دلار (نزدیک به 10 درصد از کل تولید ناخالص داخلی آفریقا) بود و تجارت هند با آفریقا تقریباً 90 میلیارد دلار است؛

در همین حال، تجارت آمریکا و آفریقا از 142 میلیارد دلار در سال 2008 به 64 میلیارد دلار در سال 2021، کاهش یافت و آمریکا باید بتواند دوباره قدرت و رابطه قوی خود را ایجاد کرده و در شکل یک نظم اقتصادی موفق ظاهر شود.