loader image

جستجو

US-Russian cooperation in the Vienna talks may be shaky

واشنگتن‌ تایمز:‌ همکاری آمریکا و روسیه در مذاکرات وین ممکن است دچار تزلزل شود

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «واشنگتن تایمز» در یادداشت تازه خود با اشاره به اعمال تحریم‌های اقتصادی گسترده توسط دولت بایدن برای مجازات پوتین به دلیل حمله به اوکراین، تاکید کرد همکاری آمریکا و روسیه در مذاکرات وین ممکن است دچار تزلزل شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه واشنگتن تایمز در یادداشت تازه خود به‌قلم «بن ولفگانگ» نوشت: تلاش دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای سال 2015 روز چهارشنبه با مشکلات جدیدی مواجه شد، زیرا تهران مذاکره‌کننده اصلی خود را از مذاکرات چندجانبه فراخواند، و همچنین بحران اوکراین، مذاکراتی که برای آن ماه‌ها تلاش شده است را تحت فشار قرار داد.

کاخ سفید گفته است که مذاکرات وین در «مراحل نهایی» خود قرار دارد، اما اقدام تهران نشان می‌دهد که ممکن است پیشرفتی قریب‌الوقوع نباشد.

تنش آمریکا و روسیه بر سر اوکراین، هر حرکتی را که در مذاکرات در جریان است، تضعیف خواهد کرد.

تحلیلگران این سوال را مطرح کردند که روسیه تا چه حد می‌تواند از مذاکرات برای آسیب رساندن به جایگاه بایدن در صحنه جهانی سوء استفاده کند.

دشمنان دوران جنگ سرد در ماه‌های اخیر به طرز عجیبی در همان سمت میز مذاکره نشستند، چیزی که به نظر می‌رسید تلاشی برای احیای توافق دوران اوباما برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران باشد.

به نظر می‌رسد چشم‌انداز چنین همکاری‌هایی پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی گسترده توسط دولت بایدن برای مجازات روسیه به دلیل حمله به اوکراین، از بین می‌رود.

صرف نظر از نتیجه نهایی، تمایل دولت بایدن برای پیشبرد رویکردی تقسیم‌بندی‌شده به سیاست خارجی کاملاً نمایان است.

مقامات دولت تاکید کرده‌اند که آمریکا می‌تواند و باید با دشمنانی مانند روسیه و چین در مورد موضوعاتی مانند توافق با ایران و تغییرات آب و هوایی همکاری کند.

برخی از کارشناسان می‌گویند که بحران اوکراین باید به دولت ثابت کند که دقیقاً با چه کسی در وین سروکار دارد.

«بهنام بن طالبلو» یکی از اعضای ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، می‌گوید: «من فکر می‌کنم بحران اوکراین باید زنگ خطری برای دولت در مورد روس‌ها باشد.

زمانی که شما در نهایت به تمایل روسیه برای احیای برجام نگاه می‌کنید، روسیه این کار را انجام می‌دهد زیرا می‌خواهد آمریکا به عنوان درخواست‌کننده دیده شود.

مقامات روسیه این هفته گفتند که اقدامات آن‌ها در اوکراین عملاً هیچ تأثیری بر مذاکرات ایران نخواهد داشت.

با طولانی‌ شدن مذاکرات، دولت بایدن با مقاومت شدید جمهوری‌خواهان در کنگره مواجه شده است که می‌گویند تجدید توافق هسته‌ای ایران، نظام دین‌سالار تهران را جسور می‌کند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) همچنین لابی‌های عمومی‌ خود را علیه این توافق افزایش داده است.

مقامات ایرانی نیز چشم‌انداز خوش‌بینانه مشابهی را ابراز کردند، اما به نظر می‌رسد چشم‌انداز توافق، روز چهارشنبه ضربه بزرگی خورده است.