loader image

جستجو

US Congress

واشنگتن فری بیکن: دولت بایدن از انجام تحقیقات کنگره درباره مذاکرات هسته‌ای ممانعت می‌کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «واشنگتن فری‌بیکن» در یادداشت تازه خود با اشاره به گزارش کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان (بزرگ‌ترین کمیته جمهوری‌خواهان)در کنگره درباره عدم ارائه توضیح بایدن مبنی بر چرایی اجرا نکردن تحریم‌ها در سال گذشته علیه ایران،‌ نوشت: دولت بایدن از انجام تحقیقات کنگره درباره مذاکرات هسته‌ای ممانعت می‌کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه واشنگتن فری بیکن در یادداشت تازه خود به‌قلم «آدام کردو» نوشت: بر اساس ارزیابی سیاست خارجی یکساله رهبران جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان، دولت بایدن مانع از انجام بیش از دوازده تحقیق کنگره در مورد دیپلماسی خود با ایران و تلاش‌های آن برای رفع تحریم‌ها علیه نظام تندرو ایران شده است.

کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان، بزرگترین گروه محافظه‌کار در کنگره، روز پنجشنبه فاش کرد که بیش از 12 نامه به دولت بایدن ارسال کرده است که در آن اطلاعاتی درباره عدم اجرای تحریم‌ها در سال گذشته آمده است که با پاسخ رضایت‌بخشی همراه نبوده است. به گفته قانونگذاران، دولت در حال سنگ‌اندازی در این تحقیقات است زیرا تلاش می‌کند قانونگذاران جمهوری‌خواه را در مورد وضعیت مذاکرات و تحریم‌های اقتصادی علیه تهران گول بزند.

یک سال پس از ریاست‌جمهوری بایدن، ایران غنی‌تر، قوی‌تر و به سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر از هر زمان دیگری است، کمیته جمهوری‌خواهان در آخرین ارزیابی سیاست خارجی خود به این نتیجه می‌رسد که به بایدن به دلیل اجازه دادن به ایران برای توسعه گسترده هسته‌ای خود، سابقه بدی از خود بر جای گذاشته است. این گزارش نشان می‌دهد که چگونه دولت بایدن به‌طور مکرر وعده خود مبنی بر اجرای تحریم‌های آمریکا را زیر پا گذاشته است.

به گفته جمهوری‌خواهان، واضح است که دولت بایدن، اگرچه از لحاظ فنی بسیاری از تحریم‌های ترامپ علیه ایران را لغو نکرده است، اما به طور ضمنی کاهش تحریم‌ها را از طریق عدم اجرای آن، برای ترغیب ایرانی‌ها به ورود مجدد به برجام ارائه می‌کند. متأسفانه چنین تاکتیکی تنها اراده ایران را برای توقف در مذاکرات و تشدید اقدامات تحریک‌آمیز افزایش داد.» این شامل حمایت از حملات تروریستی در طول یک سال گذشته به پایگاه‌های نظامی‌ و متحدان آمریکا در غرب‌آسیا است.

در تهیه این گزارش، رهبران جمهوری‌خواه با مقامات بلندپایه سابق امنیت ملی و تحلیلگران اندیشکده جلساتی برگزار کردند. مقامات به کمیته جمهوری‌خواهان کمک کردند تا توضیح دهد که چگونه دولت فشار بر ایران را کاهش داده و به نظام کمک کرده است تا از سقوط اقتصادی نجات یابد.

دولت بایدن علیرغم اینکه مکرراً اعلام کرده است که تا زمانی که ایران به برجام بازنگردد، هیچ تخفیف تحریمی ‌برای این کشور ارائه نمی‌شود، اما با عدم اجرای شدید مجازات‌های موجود، و در برخی موارد، سوء استفاده مستقیم از معافیت‌ها و مجوزها، از این وعده به نفع نظام و وابستگان آن، تخطی کرده است.