loader image

جستجو

America's new realism regarding West Asia

فارن افرز:
واقع‌گرایی جدید آمریکا در خصوص غرب‌آسیا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن افرز» در مطلب تازه خود نوشت:  سفر آتی بایدن به ریاض، نشان‌دهنده یک تغییر استراتژی و کوتاه آمدن از مواضع در دولت بایدن است که با تعداد بالایی از مشکلات سیاسی و بحران‌های اقتصادی، در داخل آمریکا مواجه است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فارن افرز در مطلب تازه خود به‌قلم «اف گریگوری گائوس» نوشت:  سفر آتی «جو بایدن» -رئیس‌جمهور آمریکا- به عربستان، موجی از اختلافات را در فضای سیاست خارجی آمریکا به راه انداخته است.

برخی از واکنش‌های منفی، از جانب سیاستمداران بانفوذ حزب دموکرات همچون «آدام شیف» -نماینده کنگره- بوده است.

«آدام شیف» با اشاره به «محمد بن سلمان» -ولیعهد سعودی- گفته است: «تا زمانی که عربستان تغییری اساسی در زمینه حقوق بشر ایجاد نکند، من نمی‌خواهم با او کاری انجام دهیم.»

اما مدافعان تصمیم بایدن برای این سفر استدلال می‌کنند که منافع آمریکا و واقعیت‌های قدرت در غرب‌آسیا، علیرغم سوابق ضعیف آن‌ها در حقوق بشر و دموکراسی، مستلزم یک رابطه استراتژیک با سعودی‌ها است.

این سطح از اختلاف نظر و مناقشه در داخل آمریکا بسیار قابل توجه و غیرعادی است، زیرا روسای‌ جمهور آمریکا از دهه 1970 به طور مرتب با رهبران عربستان ملاقات می‌کردند.

اما دولت بایدن نشان داده بود که با عربستان متفاوت از دولت‌های قبلی رفتار خواهد کرد. در طول مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری 2020، بایدن گفت که سعودی‌ها را وادار خواهد کرد تا بهای قتل «جمال خاشقجی» -روزنامه نگار سعودی- و مشارکتشان در جنگ یمن را بپردازند.

بایدن همچنین پس از روی کار آمدن، مجوز انتشار گزارش اطلاعاتی آمریکا را صادر کرد که نشان می‌داد بن سلمان مسئول قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول بود.

بایدن حتی در این مدت از معامله مستقیم با ولیعهد سعودی امتناع ورزید و اقدامات سیاسی را انجام داد که باعث تشدید تنش با سعودی‌ها شد، از جمله لغو عنوان تروریستی حوثی‌ها و از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران.

در نهایت نتیجه‌گیری می‌گیریم که سفر آتی بایدن به ریاض، نشان‌دهنده یک تغییر استراتژی و کوتاه آمدن از مواضع در دولت بایدن است که با تعداد بالایی از مشکلات سیاسی و بحران‌های اقتصادی، در داخل آمریکا مواجه است.

این یک مصداق است که کار برای مقداری نظم در غرب‌آسیا آشفته، مستلزم برخورد با حاکمانی است که بر کشورهای نسبتاً باثبات ریاست می‌کنند و در خارج از مرزهایشان اعمال نفوذ می‌کنند. چنین حاکمانی ممکن است در مصر، ایران، ترکیه و حتی سوریه یافت شوند. مطمئناً آن‌ها را می‌توان در عربستان یافت.