loader image

جستجو

A New Realism for American Foreign Policy

واشنگتن پست:
واقع‌گرایی جدید برای سیاست خارجی آمریکا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «واشنگتن پست» در مقاله خود به بررسی واقع‌گرایی جدید برای سیاست خارجی آمریکا، پرداخت و تاکید کرد:‌ واشنگتن با مشکل ثروتمندتر شدن چین با سرعت سرسام‌آوری رو به‌رو است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، «پیتر موریسی» مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست منتشر کرد که در آن آمده است: آمریکا در دنیای پرمخاطره‌ای حرکت می‌کند که اهداف اصلی دفاع و سیاست خارجی این کشور را به چالش می‌کشد و تداوم رفاه و امنیت شهروندان ما در داخل و تقویت ارزش‌های دموکراتیک ‌‌‌‌‌‌به‌طوری که آمریکایی‌ها، دارایی‌ها و متحدان ما بتوانند با امنیت بیشتر در جهان حرکت کنند.

ناکامی در بیرون راندن روسیه از اوکراین، تأمین امنیت اسرائیل، پایان دادن به تروریسم تحت حمایت ایران در سراسر غرب‌آسیا و مقابله با استفاده احتمالی از زور چینی در اقیانوس آرام، همه‌ی این اهداف را تضعیف می‌کند.

در سراسر این جبهه‌ها، دشمنان ما منابعی را برای به چالش کشیدن قدرت و پیچیدگی ارتش آمریکا ترکیب کرده‌اند.

تعامل و دیپلماسی به طرز وحشتناکی شکست خورده است، وگرنه با حمله روسیه به اروپای شرقی، جنگ در غزه و آزار و اذیت چین برای فیلیپین و تایوان دستمان پر نخواهد بود.

چین ممکن است در برابری تکنولوژیک پیشرفت نکرده باشد که هنوز هم برای تولید انبوه پیشرفته‌ترین تراشه‌های کامپیوتری به فناوری غربی نیاز دارد، اما با توجه به کاهش ارزش پولش، اقتصادش به اندازه اقتصاد ما بزرگ است. این کشور کشتی‌های دریایی را بسیار سریع‌تر از توانایی ما می‌سازد.

اینکه آیا ارتش چین آماده پیکار در یک نزاع خونین است یا خیر، بسیار مورد توجه است، اما این یک ریسک وحشتناک است که فرض کنیم نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

ما با مشکل ثروتمندتر شدن چین با سرعت سرسام‌آوری رو به رو هستیم. امسال تولید ناخالص داخلی آن 5.4 درصد رشد کرد، در حالی که اقتصاد ما 2.4 درصد رشد کرد.

مازاد تجاری عظیمی که چین با آمریکا از آن برخوردار است و صادرات رو به رشد به کشورهای عضو انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا، به این اختلاف کمک می‌کند.

ما باید موضع بسیار تهاجمی‌تری اتخاذ کنیم تا تجارت را با تعرفه‌ها متعادل کنیم و با پیوستن به مشارکت فرا آتلانتیک، انتقال تولید به آسیا و مکزیک را تسریع کنیم.

نه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و نه بایدن تمایلی برای مقابله با چین با اقدامات جسورانه نشان نداده‌اند و آن‌ها به اشتباه توافق‌های تجارت آزاد را اعمالی خبیثانه می‌دانند.

تعداد فلسطینی‌ها، اسرائیلی‌های عرب و سایر غیریهودی‌های ساکن در اسرائیل و اطراف آن از یهودیان بیشتر است و یک کشور یهودی دموکراتیک بدون ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی غیرممکن است.

تمرکز بر یک اداره بین‌المللی برای غزه، نیروهای اسرائیلی و آمریکایی را در سایر نقاط غرب‌آسیا برای ادامه حملات تروریستی تحت حمایت ایران توسط حزب‌الله لبنان، حوثی‌ها در یمن و غیره تحریک می‌کند.

تا زمانی که نیروهای اسرائیلی و آمریکایی به انتقام از حملات تروریستی محدود شوند، تولید سلاح برای روسیه و تأمین مالی تروریست‌ها برای تهران بی دردسر است.

مذاکره با تهران و رفتارهای ساده‌لوحانه حسن نیت با کاهش تحریم‌ها هیچ ارزشی ندارد. واشنگتن باید یک تظاهرات صادر کند:

آمریکا هرگونه حمله از سوی هر تروریست تحت حمایت ایران را حمله تهران تلقی می‌کند و بنادر آن را محاصره می‌کند، نفت آن را در دریاهای آزاد تصرف می‌کند و بدون محدودیت و پشیمانی به کشتی‌های نظامی، هواپیماها و زیرساخت‌های داخلی آن حمله می‌کند.

تهران بیشتر از کی‌یف به برق، فاضلاب یا آب تمیز نیاز ندارد. در اوکراین، روسیه ثابت کرده است که تحریم‌ها به تنهایی کارساز نیستند. اقتصاد این کشور ممکن است رونق نداشته باشد، اما به اندازه کافی خوب عمل می‌کند تا سال‌ها از طریق تجارت با چین، هند و دیگران از جنگ پشتیبانی کند.

ما باید یک کاروان دریایی ناتو در دریای سیاه برای غلات اوکراینی سازمان‌دهی کنیم و به اوکراینی‌ها منابع هوایی و سایر منابع مورد نیاز برای نابودی مواضع دفاعی و تدارکات روسیه را بدهیم.

اگر ولادیمیر پوتین خواهان جنگ گسترده‌تری است، می‌توانیم نیروی دریایی او را غرق کنیم و نفت او را در دریا مصادره کنیم.

چین راه‌های متعددی برای تصاحب تایوان بدون ریسک بالا دارد. می‌تواند یکی از جزایر کوچک‌تر را اشغال کند و درخواست برگزاری کنفرانس بین‌المللی درباره آینده تایوان، حمله به کینمن و ماتسو، اعمال محاصره دریایی یا فرسودگی جزایر را از طریق ارعاب نظامی کند.

همه این‌ها چالش‌هایی را که ارتش آمریکا با پایگاه‌های دورتر برای پاسخگویی با آن مواجه است، آشکار می‌کند.

گزینه جایگزین این است که در صورت لزوم ‌‌‌‌‌‌به‌طور خصوصی مشخص شود که حمله به تایوان نه تنها چیزی است که ما با خطر دفع آن مواجه خواهیم شد، بلکه آزار و اذیت بیشتر چین در تنگه تایوان و نمایش قدرت در اقیانوس آرام جنوبی با اقدامات اقتصادی سخت‌گیرانه مواجه خواهد شد. حمله به یک وجب از خاک تایوان با جنگ دریایی و هوایی بسیار فراتر از تایوان همراه خواهد بود که زیردریایی‌های تهاجمی آمریکا و اهداف چینی را که بیشتر برای نیروی هوایی و نیروی دریایی آمریکا قابل‌دسترسی هستند، نشان می‌دهد.

همه این‌ها ناپسند است، اما گزینه جایگزین این است که نیروهای آمریکایی ‌‌‌‌‌‌به‌طور فزاینده‌ای تحت فشار قرار گیرند و برای جنگی غیرقابل پیروزی و پرهزینه بر سر تایوان آماده شوند و با حمایت از درگیری‌های بی پایان در غرب‌آسیا و اوکراین به پایان برسد.