loader image

جستجو

بایدن حمله نظامی ایران

وال استریت ژورنال: آیا بایدن اقدام نظامی علیه ایران صورت خواهد داد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «وال استریت ژورنال» در یادداشت تازه خود‌ ضمن اشاره به اینکه ایران می‌تواند در کمتر از سه هفته به یک بمب هسته‌ای دست یابد، به بررسی پاسخ این سوال پرداخت که آیا بایدن اقدام نظامی علیه ایران صورت خواهد داد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه وال استریت ژورنال در یادداشت تازه خود به‌قلم «متیو کرونیک» و«مارک دوبوویتز» نوشت: مذاکرات در وین در مورد برنامه هسته­‌ای ایران این هفته آغاز و به سرعت متوقف شد. تهران به سلاح­‌های هسته‌­ای دست می‌­یابد و علاقه کمی به پیشرفت دیپلماتیک دارد.

این باعث می­شود که «جو بایدن» به زودی با انتخاب سرنوشت‌­ساز بین اجازه دادن به دولت ایران برای تبدیل شدن به قدرت هسته‌­ای و استفاده از نیروی نظامی برای متوقف کردن آن مواجه شود. اقدام نظامی هنگامی رخ می­دهد که جدول زمانی ایران قبل از واکنش پنتاگون، به سلاح هسته­‌ای برسد. در مسیر فعلی، این امر می­تواند در اوایل سال جاری اتفاق بیفتد. در صورت وقوع، بایدن باید دستور حملات نظامی را به تاسیسات هسته­‌ای ایران بدهد تا از ساخت بمب جلوگیری شود.

بهترین راه­‌حل برای این بحران، یک توافق مطمئن است تا تمام مسیرهای ایران منتهی به ساخت بمب را ببندد. اما برجام 2015 در این رابطه شکست خورد و تهران علاقه­ای به مذاکرات ندارد.

با این حال، زمان در حال سپری شدن است. ایران می­تواند در کمتر از سه هفته به یک بمب هسته­‌ای دست یابد و یک دستگاه هسته­‌ای خام را در مدت 6 ماه به مرحله آزمایش برساند. ممکن است یک یا دو ماه تا ساخت کلاهک هسته­‌ای قابل حمل بر روی موشک، زمان ببرد، اما با دستیابی حکومت روحانیون به مواد سلاح، بازی به اتمام می­رسد. جهان دیگر نمی‌­تواند از سلاح­‌سازی ایران جلوگیری کند. تهران می‌‌­تواند مانند کره‌شمالی، مواد بمبی را به تاسیسات مخفی خود منتقل کند و کلاهک­ بسازد. برای جلوگیری از ایران هسته­ای، واشنگتن باید مانع دستیابی تهران به مواد شکافت‌پذیر شود.

ایران هسته­ای باعث می­شود قدرت­های منطقه­ای مانند عربستان شروع به ساخت بمب خود کنند. و خشونت منطقه­ای و حمایت از گروه­های تروریستی و نیابتی افزایش یابد. ترس واشنگتن از تشدید غنی‌­سازی و درنتیجه حمله ایران به اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، منجر می­شود تا حکومت روحانیون آزادانه­تر عمل کند. و در پایان با پیشرفت برنامه موشکی بین­قاره­ای تهران، آمریکا نیز نسبت به حمله ایران آسیب­‌پذیر می‌­شود.

خوشبختانه آمریکا گزینه نظامی را روی میز دارد. شکی نیست که پنتاگون می­تواند تاسیسات هسته­‌ای ایران را از بین ببرد.

حملات آمریکا تلاش­های ایران را برای سال­های زیاد و یا همیشه به تأخیر می­اندازد. تهران بدون تاسیسات ضروری قادر به غنی­سازی نیست. زمان زیادی برای بازسازی و نصب سانتریفیوژ و ذخیره‌­سازی مواد شکافت‌پذیر تلف خواهد شد. دولت آمریکا تخمین زده است که حملات اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نهایتا یک یا دو سال زمان بخرد، اما عملیات پنتاگون موثرتر خواهد بود. و بهتر است ایران قبل از بازسازی تاسیسات و میلیاردها دلار هزینه به خوبی فکر کند، زیرا آمریکا می­تواند دوباره آن­ها را نابود سازد.

ایران به احتمال زیاد تلافی خواهد کرد، اما طبق حمله ترامپ در ترور سردار سلیمانی، پاسخ تهران احتمالا خاموش است. این حمله نظام سیاسی ایران را فلج می­کند، زیرا غیرمنتظره خواهد بود؛ انتشارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال حاضر به طور منظم عزم آمریکا را به سخره می­گیرند. روحانیون حاکم هنوز از یک جنگ بزرگ ترس دارند، که می­تواند منجر به تخریب نظامی و پایان حکومت آن­ها شود. اگر تهران برنامه هسته­ای خود را افزایش دهد، واشنگتن فراتر از نابودی تاسیسات پیش می­رود و با این تهدید صریح می­تواند از تلافی دست بکشد.

بایدن باید از پنتاگون بخواهد تا برنامه­های نظامی را بروز کند و در کنار متحدان و شرکا، تمرینات نظامی برای هدف قرار دادن تاسیسات هسته­‌ای ایران انجام دهد. او همچنین باید اطمینان حاصل کند که متحدان و پایگاه های آمریکا در منطقه در برابر حملات متقابل ایران محافظت می­شوند. اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نیز در راستای این تهدید سود می­برد. بایدن همچنین توافقی میان اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و عربستان بر روی تکنولوژی موشک و پهپاد انجام می­دهد و ریاض باید در برابر حملات ایران از خود دفاع کند.

گزینه‌­های نظامی زمانی که نیازی به استفاده از آن­ها نیست، بسیار موثر واقع می­شوند. اگر تهران درک کند که ناسازگاری دیپلماتیک عواقب جدی خواهد داشت، احتمال دارد که وارد مذاکره شود.

اگر همه چیز شکست بخورد، بایدن باید برای نابودی برنامه هسته‌­ای ایران آماده باشد. خطرات این رویکرد در مقایسه با زندگی با یک ایران اتمی کمتر است.