loader image

جستجو

اشتباهات بایدن حمله پوتین

وال استریت ژورنال: اشتباهات بایدن باعث وسوسه پوتین برای حمله به اوکراین شد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «وال استریت ژورنال» در یادداشت خود ضمن اشاره به حضور نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین و احتمال درگیری شدید، بر این نکته تاکید کرد که اشتباهات دولت بایدن باعث وسوسه مسکو برای حمله به اوکراین شده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه وال استریت ژورنال در یادداشت تازه خود به‌قلم «ریک گرنل» و «اندرو پیک» نوشت:بحران کنونی آمریکا با روسیه بر سر اوکراین نتیجه منطقی سیاست شکست خورده دولت بایدن در اروپا و تمرکز نادرست روی اجماع است. این بن‌بست، که ممکن است در ژانویه با دادن امتیازاتی به مسکو به اوج خود برسد، محصول چند مشکل اساسی است.

اولین و آشکارترین اینکه، دولت دیپلماسی با اروپای غربی را به عنوان یک هدف تلقی کرده است. راهبرد کنونی آمریکا برای توافق با برلین و پاریس، به جای دیپلماسی مبادله­ای، به این معناست که آلمان­ها و فرانسوی­ها می­توانند در ازای اجماع بر دیدگاه­های سیاستی خود پافشاری کنند. برای کشورهایی که تقویت نظامی روسیه را جدی تلقی نمی‌کنند، اتفاق‌نظر تنها در حد حرف است تا عمل. گرچه این بحران وارد سومین ماه خود شده است، اتحادیه اروپا در تهیه پیش‌نویس تحریم­ها علیه روسیه شکست خورده است. طبق گزارش‌ها آلمانی‌ها از کمک‌ سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به اوکراین جلوگیری می‌کنند. و آلمان بر تکمیل خط لوله نورد استریم 2 روسیه اصرار دارد که عملاً اوکراین را منزوی می­کند.

مسکو می­تواند مطمئن باشد که آمریکا به تنهایی برای کمک به اوکراین اقدام نظامی نخواهد کرد، زیرا دولت بایدن قول داده است که این کار را انجام نخواهد داد. نبود تضمین معتبر در مورد احتمال اقدام آمریکا می­تواند یک عامل بازدارنده واقعی برای تشدید این بحران توسط مسکو باشد.

دوم اینکه، بازدارندگی آمریکا در پی شکست افغانستان، که روحیه دوستان ما را تضعیف کرد و به دشمنان ما انرژی داد، از بین رفت. هیچ دلیلی وجود ندارد که روسیه باور کند دولت بایدن تهدید نظامی می­کند.

سوم اینکه، آمریکا  در تعیین اولویت­ها شکست خورده است. واشنگتن در انتقاد از لهستان و دیگر کشورهای اروپای شرقی به دلیل عقب‌نشینی از دموکراسی، به تبعیت از اتحادیه اروپا به طور غیرعادی فعال بوده است.

سرانجام اینکه، آمریکا در قبال ترکیه صبر استراتژیک نشان نداده است. ترامپ به دلیل تلاش‌هایش برای حفظ روابط مثبت دوجانبه با آنکارا در حالی که هزینه سیاست­های دوجانبه بی‌پروای دولت اوباما را پرداخت می­کند، به شدت انتقاد کرد. بایدن در مبارزات انتخاباتی به همان اندازه درباره لفاظی­های ضدترکیه بی‌پروا بود.