loader image

جستجو

خروج آمریکا از خاورمیانه -----

وال استریت ژورنال: خروج آمریکا از خاورمیانه باعث تضعیف موقعیتش در برابر روسیه و چین خواهد شد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «وال استریت ژورنال» در یادداشت تازه خود بر این موضوع تاکید کرد که خروج آمریکا از خاورمیانه باعث تضعیف موقعیتش در برابر روسیه و چین خواهد شد.

فهرست مطالب


به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه وال استریت ژورنال در یادداشت تازه خود به‌قلم «مایک واتسون» نوشت: شکست تحقیرآمیز در افغانستان باعث شده است که بسیاری خواستار خروج نهایی آمریکا از خاورمیانه شوند. برخی از مداخله نظامی ‌دیگر در منطقه می‌ترسند. برخی دیگر کسانی هستند که می‌خواهند توجه آمریکا را به چین معطوف کنند. هر دوی آن‌ها اردوگاه پویایی منطقه‌ای خاورمیانه و نقش آن در امور جهانی را به اشتباه درک می‌کنند، همان اشتباهی که اوباما 10 سال پیش در جریان «چرخش خود به سمت آسیا» مرتکب شد.

تلاش‌های اوباما برای کاهش ردپای آمریکا در خاورمیانه تضمین کرد که این منطقه در دوره دوم ریاست جمهوری او منابع آمریکایی بیشتری مصرف خواهد کرد. جنگ داخلی سوریه که اوباما مصمم بود از پرداختن به آن اجتناب کند، موجی از پناهجویان را ایجاد کرد که سیاست اروپا را ناآرام و مداخله روسیه را به جبهه دیگری در رقابت بین آمریکا و رقبای ژئوپلیتیکی این کشور تبدیل کرد. سرانجام داعش که در سال 2011 به عراق متواری شده بود، قدرت کافی برای فتح موصل به دست آورد و باعث شد که اوباما نیروهای آمریکایی را به نبرد در عراق و سوریه بازگرداند. چرخش به سمت آسیا شکست خورده بود.

طرفداران خروج آمریکا از منطقه امروز اغلب اذعان دارند که مسیر ترجیحی آن‌ها باعث بی‌ثباتی منطقه می‌شود، اما ادعا می‌کنند که آمریکا می‌تواند این پیامدها را مدیریت کند. برخی می‌گویند که آمریکا با روی آوردن به انرژی خورشیدی و بادی، کمتر به نفت و گاز متکی خواهد بود. برخی دیگر استدلال می‌کنند که تهدیدات از جاهای دیگر یعنی روسیه و چین، آنقدر بزرگ هستند که آمریکا چاره‌ای جز تنظیم مجدد موقعیت استراتژیک جهانی خود ندارد.

خروج از خاورمیانه باعث تضعیف موقعیت آمریکا در برابر روسیه و چین خواهد شد. در ماه اگوست، عربستان یک قرارداد دفاعی با روسیه امضا کرد. بهار امسال، مقامات آمریکایی یک تأسیسات چینی را در امارات کشف کردند که می‌توان از آن برای مقاصد نظامی ‌استفاده کرد. اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  که با ارتش آمریکا در زمینه فناوری‌های حساس همکاری کرده است، ممکن است از این روش پیروی کند و در صورت احساس خطر، برخی از این قابلیت‌ها را به دشمنان آمریکا ارائه دهد. این تحولات برای آمریکایی‌ها نگران کننده و برای برخی از متحدان آسیایی آن فاجعه‌بار است.