loader image

جستجو

putin xi

وال استریت ژورنال: چرا روسیه و چین در حال تقویت ایران هستند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

مجله «وال استریت ژورنال» در یادداشت تازه خود مدعی شد که ایران در همکاری با روسیه و چین در حال تضعیف نظم جهانی آمریکاست و در این میان، مسکو در تلاش است تا منافع خود را از خلال تاثیرگذاری بر مذاکرات هسته‌ای وین تامین نماید.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، مجله وال استریت ژورنال در یادداشت تازه خود به‌قلم «برایان کلارک» و «مایکل دوران» نوشت: اگرچه تهران آسیب‌پذیر است، اما شریک ایده‌آل غرب آسیا در ائتلافی برای از بین بردن نظم تحت رهبری آمریکا محسوب می‌شود.

 بحران اوکراین وجود نقصی در استراتژی بایدن در قبال ایران را آشکار می­کند. واشنگتن به گونه­‌ای با پکن و مسکو تعامل می­کند که گویی آن­ها در منافع اصلی آمریکا در رابطه با ایران سهیم هستند، در حالی که در عوض با تهران برای تضعیف نظم جهانی به رهبری ایالات متحده کار می­کنند.

 این همان چیزی است که مقامات تهران می­گویند. محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، هفته گذشته گفت: در نظم نوین جهانی مثلثی متشکل از سه قدرت ایران، روسیه و چین شکل گرفته است. او در مورد هدف صریح بود: «این ترتیب جدید پایان هژمونی ناعادلانه آمریکا و غرب را منعکس می­کند.»

 جمعه گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در ژنو با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، دیدار کرد که او یک توافق موقت برای خروج از بن‌بست مذاکرات هسته­‌ای ایران پیشنهاد کرد. بلینکن گفت: «روسیه احساس فوریت ما را درک می­کند و ما امیدواریم که این کشور از تاثیرش استفاده کند.»

 همانطور که بلینکن صحبت می­کرد، روسیه در حال برگزاری رزمایش دریایی مشترک با چین و ایران در اقیانوس هند بود. در ضمن، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، میزبان ابراهیم رئیسی در مسکو بود. رئیسی در سخنرانی خود، «مقاومت» را مورد بحث قرار داد، جنبشی که ایران برای از بین بردن نظم تحت رهبری آمریکا در غرب آسیا آن را رهبری می‌کند. وی گفت: مقاومت، آمریکایی­ها را از افغانستان و عراق بیرون راند و همچنین «الگوی موفق همکاری ایران و روسیه در سوریه» را ایجاد کرد. رئیسی همچنین گفت که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به دنبال نفوذ در مناطق مختلف جغرافیایی با حقایق جدیدی است که منافع مشترک کشورهای مستقل را تهدید می­کند.

تاثیر مسکو ارتباط مستقیمی با پروژه مشترک روسیه و ایران برای حمایت از دولت اسد در سوریه دارد.  پایگاه­های دریایی روسیه در سواستوپل، کریمه (که پوتین در سال 2014 از اوکراین ضمیمه کرد) و در طرطوس، سوریه، به عنوان مراکز عملیاتی برای حضور روسیه در مدیترانه عمل می­کنند. یک اوکراین قوی و مستقل، توانایی مسکو را برای ایجاد قدرت در غرب آسیا تهدید می‌کند.