loader image

جستجو

China's reaction to the inauguration ceremony of the new president of Taiwan

چاینا پاور:
واکنش چین به مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید تایوان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه « چاینا پاور» در گزارش تازه خود از واکنش چین به مراسم تحلیف رییس جمهور جدید تایوان خبر داد و اعلام کرد: عزم چین برای مجازات کسانی که استقلال تایوان را ترویج می‌کنند، در موضع این کشور نسبت به چشم‌انداز سیاسی این کشور منعکس شده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه چاینا پاور در گزارش تازه خود خبر داد:چین پس از مراسم تحلیف «ویلیام لای» -رئیس‌جمهور جدید تایوان- تمرینات نظامی گسترده‌ای را در اطراف تایوان انجام داده است.

این رزمایش که توسط ارتش آزادی‌بخش خلق [PLA] انجام می‌شود، با هدف تنبیه اقدامات جدایی‌طلبانه و هشدار نسبت به مداخله خارجی است. گارد ساحلی چین همچنین در عملیات جامع اجرای قانون در اطراف دو جزیره فراساحلی تایوان مشارکت دارد.

پس از تمرین‌های بی‌سابقه در ماه آگوست سال 2022 و دیگری در ماه آوریل سال 2023، این سومین دور تمرینات نظامی بزرگی است که چین در اطراف تایوان برگزار کرده است.

این تمرین رویکرد چین به تایوان و منطق آن را برای شرکت در این تمرین‌ها آشکار می‌کند.

ارتش چین قبل از شروع رزمایش مشترک شمشیر-2024A در تنگه تایوان نسبتاً غیرفعال بود. وزارت دفاع ملی تایوان [MND] در روز تحلیف ویلیام لای گزارش داد که هیچ هواپیمای ارتش آزادی‌بخش خلق در منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان [ADIZ] یا «در اطراف تایوان» وجود ندارد.

با این حال، در روز 23 می، فرماندهی جبهه شرقی ارتش آزادی‌بخش خلق از برگزاری تمرینات نظامی مشترک در اطراف تایوان و جزایر اطراف آن از روز 23 تا 24 می خبر داد.

هدف از این تمرینات، گشت‌زنی مشترک آمادگی رزمی دریایی-هوایی، تصرف مشترک کنترل جامع میدان نبرد و حملات دقیق مشترک به اهداف کلیدی بود.

وزارت دفاع ملی چین نقشه‌ای منتشر کرد که عملیات‌ها را در پنج منطقه مختلف در اطراف تایوان و چهار منطقه کوچک‌تر در اطراف جزایر دورافتاده تایوان نشان می‌دهد.

این نقشه با هفت منطقه اعلام‌شده در رزمایش‌های بزرگ در ماه آگوست سال 2022 که مختصات خاصی داشتند و به کشتی‌ها و هواپیماها هشدار داده بود که وارد نشوند، متفاوت است.

چین مدت‌هاست که به ویلیام لای، رئیس‌جمهور جدید تایوان و شئو بی کیم، معاون وی که به‌عنوان جدایی‌طلبان سرسخت «استقلال تایوان» شناخته می‌شوند، مشکوک است.

چین انتظارات خود را برای سخنرانی و عملیات لای قبل از مراسم تحلیف او، با تمرکز بر احساسات عمومی که از صلح، توسعه، ارتباطات و همکاری حمایت می‌کند، به اشتراک گذاشت.

چن بینهوا، سخنگوی دفتر امور تایوان شورای دولتی چین، بر عزم چین برای مجازات تایوان، آمریکا و سایر بازیگرانی که استقلال تایوان را ترویج می‌کنند، تأکید کرد.

او تحریم‌هایی را علیه پنج مفسر تایوان اعلام کرد که ‌به‌عنوان دامن زدن به خصومت و مخالفت تلقی می‌شود. چین همچنین با حمایت آمریکا از عناصر استقلال تایوان مخالفت کرد و آمریکا را تشویق کرد که فروش تسلیحات به تایوان را متوقف کند.

عزم چین برای مجازات کسانی که استقلال تایوان را ترویج می‌کنند، در موضع این کشور نسبت به چشم‌انداز سیاسی این کشور منعکس شده است.

از منظر چین، سخنرانی لای در مراسم تحلیف با نشان دادن پویایی بین تنگه و موقعیت تایوان به گونه‌ای که اصل «چین واحد» را در تضاد و تضعیف قرار داد، نتوانست انتظارات پکن را برآورده کند. مقامات و رسانه‌های دولتی چین 6 انتقاد متفاوت از سخنرانی لای کرده‌اند:

او روابط تایوان با چین را مخدوش می‌کند، نمی‌پذیرد که تایوان بخشی از چین است، نظریه دو دولت را ترویج می‌کند و چین را یک کشور خارجی می‌داند.

این کشور سعی می‌کند از دموکراسی ‌به‌عنوان پوششی برای پیگیری استقلال و تضعیف صلح و ثبات استفاده کند.

اغراق می‌کند و تهدید نظامی چین را تحریک می‌کند.

افکار عمومی تایوان را علیه چین مسلح می‌کند.

این امر ‌به‌طور دقیق افکار عمومی جریان اصلی در تایوان را منعکس نمی‌کند.