loader image

جستجو

بایدن عربستان

وبگاه آنتی‌وار: بایدن فقط منافع‌اش با سعودی‌ها را می‌شناسد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «آنتی‌وار» در یادداشت تازه خود، ضمن اشاره به گزارش «اکبر شهید احمد» درباره عدم تمایل آمریکا به مسئول دانستن حکومت سعودی در قبال یمن، به این تاکید کرد دولت بایدن با تصویب عقد دو قرارداد بزرگ تسلیحاتی با عربستان، صرفا منافعش را می‌بیند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات  سورین،‌ وبگاه آنتی‌وار در یادداشت تازه خود به‌قلم «دانیل لاریسون» نوشت: اکبر شهید احمد در مورد عدم تمایل دولت بایدن برای مسئول دانستن حکومت سعودی و ولیعهد این کشور در قبال جنایاتشان گزارش می‌دهد: در حال حاضر، پیام تیم بایدن این است که ولیعهد را به عنوان شریکی می‌بیند که موفقیتی نداشته و واشنگتن نمی‌خواهد باعث خشم او شود، زیرا می‌تواند تهدیدی برای دستورالعمل سیاست خارجی رییس جمهور باشد.
دولت بایدن می‌خواهد این طور به نظر برسد که گویا به دنبال بده بستانی سخت برای کسب اهدافی بزرگتر است، اما واقعیت این است که می‌خواهد محمد بن سلمان سر کارش بماند، زیرا این کار آسان‌تر از انجام وعده‌های انتخاباتی بایدن است. حامیان وضعیت موجود در مورد اهمیت روابط با ریاض اغراق‌ می‌کنند تا این که واشنگتن را از فشار آوردن ناامید کرده باشند، اما به سختی می‌توان در دستورالعمل سیاست خارجی بایدن، حکومت عربستان را به جای حکومتی دست و پاگیر یا دشمن، به عنوان شریکی سودمند تصور کرد. پس، هم چنان که کیت کایزر امروز بیان کرد؛ به سختی می‌توان دریافت دستورالعمل سیاست خارجی بایدن در حال حاضر به چه معناست.
یمن جایی است که باید در مورد آن بیشترین فشار بر عربستان وارد می‌شد، اما بایدن ترسوترین بود. دولت او به جای قطع حمایت‌های تسلیحاتی، دو قرارداد بزرگ را برای تعمیر و نگهداری هلیکوپترها و فروش موشک‌ها تصویب کرد. «أسما راسم» اخیرا از دولت خواست تا از تمامی اهرم‌های فشار برای فشار آوردن بر عربستان و پایان دادن به محاصره یمن استفاده کند.
دولت بایدن باید قبل از این که تعداد بیشتری از یمنی‌ها در قحطی غوطه‌ور شوند، از تمامی اهرم‌های موجود آمریکا از جمله انواع حمایت‌های فعلی نظامی برای فشار آوردن بر سعودی‌ها استفاده کند تا این که آن‌ها را مجبور به برداشتن محاصره سوخت بنادر یمن در دریای سرخ نموده و در نهایت، اجازه بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعا را بدهد. زندگی میلیون‌ها نفر بستگی به این اقدام دارد.
متاسفانه بایدن علاقه‌ای نشان نداده که بخواهد از این اهرم‌ها برای فشار آوردن بر سعودی‌ها استفاده کند تا دست به کاری بزنند. طبق معمول، همه چیز به روال عادی بازگشته و دولت بایدن برای رسیدن به این نقطه حتی یک امتیاز معقول هم از سعودی‌ها نگرفته است.