loader image

جستجو

نشست وزرای هند امارات اسراییل امریکا

وبگاه میدل ایست‌آی: هدف واشنگتن از تشکیل توافق چهارگانه جدید چیست

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «میدل ایست‌آی» در یادداشت تازه خود با اشاره به تشکیل مجمع همکاری اقتصادی بین کشورهای آمریکا،‌ امارات،‌ هند و رژیم صهیونیستی،‌ به ‌بررسی هدف واشنگتن از تشکیل این توافق چهارگانه پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه میدل ایست‌آی در یادداشت تازه خود به‌قلم «ارحام صدیق» نوشت: در پایان نشست مجازی وزرای خارجه آمریکا، امارات، هند و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در هفته گذشته، آن‌ها تصمیم گرفتند یک مجمع همکاری اقتصادی را با همدیگر راه‌اندازی کنند. آن‌ها همچنین در مورد سرمایه‌گذاری مشترک در حمل و نقل، فناوری و تجارت و سایر زمینه‌ها بحث کردند.

این نشست بر میزان تحول ژئوپلیتیک غرب آسیا از زمان امضای توافقنامه ابراهیم در سال گذشته تاکید کرد. واشنگتن، ابوظبی، دهلی و تل‌آویو در حال حاضر روابط قوی با یکدیگر دارند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان تسلیحات برای هند است، در حالی که امارات برای امنیت انرژی هند حیاتی است. امارات همچنین میزبان میلیون‌ها کارگر هندی است، بنابراین، کمک زیادی به جریان وجوه ورودی هند می‌کند.

هند در حال حاضر با آمریکا، استرالیا و ژاپن، بر اساس منافع مشترک در شرق آسیا، هم‌پیمان است. روابط آمریکا و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نیازی به توضیح ندارد و امضای توافقنامه ابراهیم بین امارات و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به خودی خود آشکار است.

هر چهار طرف در حال حاضر همکاری در تجارت و سرمایهگذاری را افزایش داده‌اند و حمایت قاطعانه‌ای از یکدیگر در مسائل سیاسی حیاتی دارند. در اوایل سال جاری، امارات تلاش کرد تا تنش‌ها بین هند و پاکستان را کاهش دهد و دبی اخیراً با دهلی قراردادی برای ساخت زیرساخت‌ها امضا کرد.

این توافق چهارگانه جدید ادعا می‌کند که دارای دستور کار امنیتی محدودی است و به نظر می‌رسد که دارای زیربنای استراتژیک با هدف محاصره و مهار است.

در حالی که خروج اخیر آمریکا از افغانستان نشان داد که واشنگتن در نهایت ممکن است حضور خود در غرب آسیا را کاهش دهد، واشنگتن متعاقباً در سپتامبر وارد ائتلاف آکوس شد. توافق سه‌جانبه بین استرالیا، بریتانیا و آمریکا به شدت با هدف محدودکردن گسترش چین در اقیانوس هند و آرام است.

به نظر می‌رسد تشکیل توافق چهارگانه جدید با سیاست مهار چین توسط دولت بایدن نیز مرتبط باشد. با افزایش تعامل پکن با امارات و اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، واشنگتن اکنون فعالانه به ظهور چین در چندین جبهه پاسخ می‌دهد. این اتحاد جدید نشان‌دهنده تمایل واشنگتن برای دور کردن ابوظبی و تل آویو از پکن است.