loader image

جستجو

What Biden and Lapid have in common

اندیشکده واشنگتن:
وجه اشتراک بایدن و لاپید

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «واشنگتن» در مقاله‌ای به بررسی موضوع وجه اشتراک «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا و «یائیر لاپید» نخست وزیر موقت اسرائیل،‌ پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده واشنگتن مقاله‌ای به‌قلم «دیوید ماکوفسکی» منتشر کرد که در آن آمده است: بیشتر توجهات بر روی سفر بایدن به غرب آسیا متمرکز است.

این اولین بار است که بایدن و یائیر لاپید، از زمان به قدرت رسیدن وی به‌عنوان نخست‌وزیر موقت، کنار هم می‌نشینند. آن‌ها احتمالاً یک رابطه قوی برقرار می‌کنند، زیرا در مورد خلق و خوی سیاسی و اولویت‌های سیاسی با یکدیگر همگام هستند.

اگرچه لاپید یک نخست‌وزیر موقت است، اما قصد دارد از طریق انتخابات نوامبر انتخاب شود. علاوه بر این، با توجه به احتمال واقعی عدم تشکیل دولت، انتخابات نوامبر، پنجمین انتخابات اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در سه سال و نیم دیگر خواهد بود و ممکن است مدتی طولانی‌تر به‌عنوان نخست‌وزیر موقت باقی بماند و این کشور نتوانسته ائتلافی باثبات تشکیل دهد.

بایدن و لاپید در گذشته تنها یک دیدار داشته‌اند. وزیر دارایی وقت، لاپید، در سال 2013 زمانی که بایدن معاون باراک اوباما بود، از کاخ سفید بازدید کرد.

این نشست بیش از حد معمول طول کشید و این تنها دلیلی نیست که باور کنیم دیدار آینده به خوبی پیش خواهد رفت. این دو فرد نقاط مشترک زیادی دارند.

بایدن به ائتلاف‌های دو حزبی که توانست در طول چندین دهه به‌عنوان سناتور و متعاقبا معاون رئیس‌جمهور تشکیل دهد، افتخار می‌کند.

به نوبه خود، لاپید  نیز معمار واقعی ائتلاف تغییر کنونی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است که متنوع‌ترین ائتلاف قومی و ایدئولوژیک در تاریخ دولت یهود محسوب می‌شود.

این کار کوچکی نبود که راست، میانه و چپ اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، به اضافه یک حزب اسلام‌گرا را زیر یک چتر گرد هم آورد، اما این ائتلاف هشت حزبی پاسخ اسرائیل به پوپولیسم بود. به این منظور، اگرچه او مأموریت تشکیل دولت را داشت، اما لاپید پس از انتخابات مارس 2021، نخست‌وزیر را در یک چرخش به نفتالی بنت واگذار کرد.

لاپید در اولین سخنرانی خود پس از نخست‌وزیر شدن در آخر هفته گذشته، اعلام کرد: «ما معتقدیم اسرائیل(رژیم صهیونیستی) باید یک دموکراسی لیبرال باشد» و افزود: «هیچ‌کس را نمی‌توان از حقوق اساسی محروم کرد که شامل احترام، آزادی و حق امنیت شخصی است.»

یک سوال واضح این است که آیا دیدار بایدن، که به نظر می‌رسد سرنوشت آن موفقیت‌آمیز است، به جایگاه لاپید در انتخابات کمک می‌کند یا خیر؟ پاسخ این سوال پیچیده است.